W samym środku lata w cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata WRC przychodzi pora skoków na słynnych fińskich hopkach. W krainie tysiąca jezior zespół Citroën Total Abu Dhabi WRT wystawi trzy C3 WRC, którymi wystartują załogi Kris Meeke / Paul Nagle, Craig Breen / Scott Martin i Khalid Al Qassimi / Chris Patterson.
OD GRAND PRIX JYVÄSKYLÄ DO RAJDU FINLANDII
Pierwsza edycja rajdu, od którego wywodzi się obecna legenda WRC, odbyła się w roku 1951 jako Grand Prix de Jyväskylä. Nazwę tę zmieniono wkrótce na Rajd 1.000 Jezior, bardziej przemawiającą do coraz liczniejszych gości z zagranicy. Od czasu stworzenia cyklu Rajdowych Mistrzostw Świata w 1973 r. impreza ta jest jego stałą rundą. Uchodzi za jeden z najbardziej spektakularnych rajdów w sezonie, a słynie najbardziej z długich, efektownych skoków na hopkach.
Trasy Rajdu Finlandii wytyczane są na szutrowych drogach, na co dzień służących mieszkańcom okolic miasta Jyväskylä. To szerokie i szybkie dukty leśne, pełne nieznacznych wzniesień i spadków, typowych dla morenowego krajobrazu tej części Finlandii. Oko amatora mogłoby uznać te drogi za łatwe, bo niezbyt kręte, o łagodnym przebiegu. Jednak przy prędkościach rozwijanych przez samochody WRC stają się one niezwykle wymagające. Samochody wybijają się w powietrze na pozornie niewinnych garbach i wykonują kilkudziesięciometrowe skoki. Właśnie w takich miejscach gromadzi się wspaniała publiczność. Kilkaset tysięcy widzów przyjeżdża na ten rajd, by podziwiać to fascynujące widowisko.
Szybka i skuteczna jazda w Rajdzie Finlandii wymaga umiejętności czytania drogi i przewidywania zachowania auta na wiele metrów naprzód. Trzeba prawidłowo oszacować długość skoku, miejsce i kierunek lądowania oraz sposób najścia na kolejną hopkę. Nic dziwnego, że przez długie lata w tej rundzie WRC wygrywali skandynawscy kierowcy: Finowie i czasem Szwedzi. Dominację tę przełamał dopiero w 1990 r. Carlos Sainz, ale tylko chwilowo: od zwycięstwa Hiszpana zwycięzcami Rajdu Finlandii zostało tylko czterech kierowców spoza kręgu nordyckiego: Francuzi Didier Auriol (1992), Sébastien Loeb i Sébastien Ogier, a rok temu Brytyjczyk Kris Meeke.
Trasa edycji 2017 jest podobna jak w latach poprzednich. Po krótkim otwierającym oesie w czwartkowy wieczór w piątek zawodników czekać będzie prawdziwy maraton: aż 12 odcinków specjalnych do pokonania w ciągu 15 godzin. Sobota zapowiada się niewiele mniej intensywnie: jej program obejmuje osiem oesów, w tym dwukrotny przejazd zupełnie nowego odcinka Pihlajakoski oraz legendarny oes Ouninpohja. Etap niedzielny będzie mieć charakter sprintu – złożą się na niego cztery krótkie odcinki specjalne, w tym końcowy Power Stage.
STAWKA W GRZE: RYWALIZOWAĆ W CZOŁÓWCE
Po raz dziewiąty na 13 rund tegorocznego kalendarza RMŚ zespół Citroën Total Abu Dhabi WRT zgłasza na start trzy samochody fabryczne. Pojadą nimi załogi, które brały udział w ubiegłorocznej edycji Rajdu Finlandii. Największe nadzieje wzbudza niewątpliwie start załogi Kris Meeke / Paul Nagle, zwycięzców tego rajdu z 2016 r. Tamta edycja ze swymi średnimi prędkościami okazała się najszybsza w całej historii WRC! Załoga Citroëna C3 WRC z numerem startowym 7 potrafi walczyć skutecznie w każdym terenie: ma na swoim koncie zwycięstwo w Meksyku i wygrane odcinki specjalne w większości pozostałych rajdów tego cyklu. W Finlandii najważniejsze będzie właściwe wyważenie proporcji pomiędzy prędkością a bezpiecznym kończeniem kolejnych etapów bez nadmiernego zużycia samochodu. Tylko w ten sposób można zająć na mecie jedno z czołowych miejsc. Kris Meeke powinien być do tego zdolny – w Finlandii wystąpi już po raz dziesiąty, jest to zatem jedna z tych rund, w których zgromadził największe doświadczenie.
Niespodzianką edycji 2016 Rajdu Finlandii było także zajęcie pierwszego w karierze w WRC miejsca na podium przez młodą załogę Craig Breen / Scott Martin. Kierowca Citroëna C3 WRC z numerem 9 zalicza Finlandię do swoich ulubionych rajdów i niecierpliwie wyczekuje startu. Breen zajął w tym sezonie piąte miejsce w rajdach Monte Carlo, Szwecji, Korsyki i Portugalii. Zebrane doświadczenia i rosnąca pewność siebie powinny sprzyjać dalszemu rozwojowi tego zawodnika i dołączaniu do światowej czołówki. Podobnie jak Meeke, także Breen dobrze zna Rajd Finlandii, w którym wystartuje już po raz ósmy.
Trzecim fabrycznym Citroënem C3 WRC, nominowanym do zdobywania punktów dla zespołu, rywalizować będą Khalid Al Qassimi i Chris Patterson. Dla kierowcy z Abu Zabi będzie to dopiero drugi występ w WRC w tym sezonie. Na trasach, które zalicza do swoich ulubionych, Al Qassimi będzie zbierał nowe doświadczenia i próbował zbliżyć się do swojego najlepszego wyniku w Finlandii – dziewiątego miejsca zajętego w 2009 r.
Aby dobrze przygotować się do rajdu w warunkach zbliżonych do jego rzeczywistych tras, Citroën Racing odbywa obecnie pięciodniową serię testów w regionie Jyväskylä. Kris Meeke, Craig Breen i Khalid Al Qassimi trenują, zmieniając się za kierownicą Citroëna C3 WRC, a po krótkiej przerwie we wtorek rozpoczną zapoznanie z trasą rajdu.
POWIEDZIELI:
YVES MATTON, SZEF CITROËN RACING
„Rajd Finlandii należy do najmocniejszych punktów sezonu. Oprócz niezrównanej publiczności, liczącej kilkaset tysięcy osób, składa się na to organizacja rajdu, zawsze stojąca na bardzo wysokim poziomie. Do tego dochodzi teren, w którym niezwykle trudno jest jechać szybko i skutecznie. Trudności dotyczą nie tylko kierowców i pilotów – również samochodów, pracy inżynierów i mechaników. Aby zespół mógł tam odegrał jedną z głównych ról, to wszystko musi funkcjonować razem jako spójna całość. Rok temu Kris Meeke i Craig Breen zajęli w Finlandii, odpowiednio, pierwsze i trzecie miejsce. Wiemy, że nasi kierowcy są doświadczeni i szybcy na tych trasach. Otrzymają oni Citroëny C3 WRC zaopatrzone w modyfikacje wprowadzone już na Rajd Polski. Obecnie jesteśmy na etapie dopracowywania tych nowych rozwiązań. Testy, które odbywamy w tym tygodniu, mają na celu dopasowanie ustawień aut do fińskich tras. Cele, jakie sobie stawiamy, pozostają umiarkowane i zależne od warunków, na jakie natrafimy w przyszły weekend”.
KRIS MEEKE
„Rajd Finlandii zawsze uważałem za jedną z rund, które lubię najbardziej, ale po moim ubiegłorocznym zwycięstwie nabrał dla mnie nowego, szczególnego znaczenia. Jego szutrowe trasy należą do najpiękniejszych na świecie, a jazda po nich sprawia kierowcy ogromną przyjemność. Jestem szczęśliwy, że wracam za kierownicę C3 WRC, choć nie ukrywam, że nastawiam się na trudny rajd. Nasze testy odbyły się w deszczu, przy bardzo niskich temperaturach. Wydaje się prawdopodobne, że takie warunki pogodowe utrzymają się na czas rajdu. Jeżeli tak, to moja dziesiąta pozycja startowa w pierwszym etapie będzie bardzo niekorzystna, bo na nawierzchniach szybko powstaną błotniste koleiny. Jednak bez względu na warunki zrobimy wszystko, na co nas stać, by zaliczyć jak najlepszy wynik dla zespołu”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Finlandii: 9
Najlepszy wynik: 1. miejsce (2016)
CRAIG BREEN
„Finlandia to jeden z tych rajdów, w których czuję się najpewniej. Mam bardzo miłe wspomnienia z edycji 2016 – po raz pierwszy w mojej karierze kierowcy WRC stanąłem w nim na podium. Po nieudanym Rajdzie Polski czekam z niecierpliwością na start i okazję do zaliczenia dobrego wyniku. W tym sezonie mam już na swoim koncie cztery piąte miejsca i nie ukrywam, że chciałbym wreszcie zdobyć coś lepszego. Przekonamy się, czy warunki pozwolą nam na rywalizację w czołowej grupie zawodników. Cieszę się, że mam samochód wyposażony w najnowsze modyfikacje wprowadzone przez zespół w Citroënach C3 WRC”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Finlandii: 7
Najlepszy wynik: 3. miejsce (2016)
KHALID AL QASSIMI
„Finlandia to rajd wyjątkowo szybki. Hopek jest tak wiele, że trudno nauczyć się ich na pamięć. Moim celem będzie utrzymywanie dobrego tempa i pełnego wyczucia za kierownicą C3 WRC. Ważne będzie maksymalne wykorzystanie przejazdów zapoznawczych i zrobienie dokładnych notatek. Czekający mnie dzień w ramach testów pozwoli mi na nowo wczuć się w profil fińskich dróg i jednocześnie poznać najnowsze modyfikacje samochodu. Krisowi i Craigowi serdecznie życzę powodzenia – bardzo chciałbym, by obydwaj zaliczyli jak najlepsze wyniki”.
Liczba dotychczasowych startów w Rajdzie Finlandii: 7
Najlepszy wynik: 9. miejsce (2009)
RAJD FINLANDII W LICZBACH:
24 odcinki specjalne o łącznej długości 314,20 km.
15 proc stanowią nowe odcinki, niewykorzystane jeszcze ani razu w rundzie WRC.
28 opon Michelin LTX Force na każdą załogę. Na Rajd Finlandii wybierane są głównie opony o miękkiej mieszance.
5 zwycięstw Citroëna w Finlandii: 1962 (Pauli Toivonen / DS19), 2008 (Loeb / C4 WRC), 2011 i 2012 (Loeb / DS3 WRC), 2016 (Meeke / DS3 WRC).
PRZYPOMNIJMY TO SOBIE: RAJD FINLANDII 2016
Pomimo pozycji startowej, która na mokrych nawierzchniach była bardzo niekorzystna, Kris Meeke szybko zajął pierwsze miejsce w klasyfikacji generalnej Rajdu Finlandii. Na drugim etapie Brytyjczyk zaliczył najlepszy czas legendarnego odcinka specjalnego Ouninpohja, który przejeżdżany był w kierunku odwrotnym niż zazwyczaj. Zyskując 13,4 s względem Jari-Mattiego Latvali, kierowca Citroëna DS3 WRC powiększył swoją przewagę jako lider rajdu. W niedzielę Kris Meeke i Paul Nagle dotarli do mety rajdu na pierwszej pozycji, osiągając na wszystkich odcinkach specjalnych średnią prędkość 126,6 km/h – najwyższą w historii Rajdowych Mistrzostw Świata WRC. Radości zespołu Abu Dhabi Total WRT dopełniło zajęcie przez załogę Craig Breen / Scott Martin miejsca na podium – po raz pierwszy w jej karierze w WRC.
PYTANIE TOTAL: CZY SKOKI NA TRASIE RAJDU FINLANDII STANOWIĄ SZCZEGÓLNE WYZWANIE DLA ŚRODKÓW SMARNYCH?
Zanim Citroën C3 WRC wykona skok ze szczytu garbu drogi, najpierw w fazie najazdu na górkę poddawany jest kompresji, czyli przeciążeniu dociskającemu do nawierzchni. W tej fazie nie występują szczególne problemy w zakresie smarowania, ponieważ siła przeciążenia działa ku dołowi, a więc spycha olej w dół, czyli tam, gdzie umieszczone są pompy. Natomiast w fazie skoku zwrot siły przeciążenia ulega odwróceniu. Może to stanowić problem, gdyż oleje silnikowy i przekładniowy mają wtedy tendencję do nagłego przemieszczenia się i „ominięcia” pomp. Jednak Citroëny C3 WRC, podobnie jak większość samochodów wyczynowych, wyposażone są w suche miski olejowe. System ten wykorzystuje oddzielny zbiornik oleju poza blokiem silnika – właśnie po to, by unikać problemów wynikających z działania dużych sił kinetycznych. Poza tym w takich warunkach stosuje się nieco wyższy poziom oleju niż w normalnej eksploatacji.
ODWIEDŹ ABU DABI: PAWILON Z.E.A.
Pawilon Zjednoczonych Emiratów Arabskich, wybudowany na Wystawę Światową w Szanghaju w 2010 r., został po jej zakończeniu rozebrany i przewieziony w częściach do Abu Zabi. Konstrukcja w kształcie wydmy stanęła w pobliżu centrum Manarat al Saadiyat i stanowi od tej pory istotny punkt życia kulturalnego na wyspie. W pawilonie odbywają się liczne imprezy, takie jak coroczny festiwal sztuki współczesnej, na który przybywają kolekcjonerzy, koneserzy i artyści z całego świata.
PROGRAM RAJDU FINLANDII (GMT+3)
CZWARTEK 27 LIPCA
08:00: Odcinek testowy – Ruuhimäki (4,62 km)
18:42: Start (Jyväskylä)
19:00: OS1 – Harju 1 (2,31 km)
19:25: Parc fermé (Jyväskylä)
PIĄTEK 28 LIPCA
06:05: Serwis A (Jyväskylä – 15 min.)
07:12: OS2 – Halinen 1 (7,65 km)
07:45: OS3 – Urria 1 (12,75 km)
08:48: OS4 – Jukojärvi 1 (21,31 km)
10:06: OS5 – Halinen 2 (7,65 km)
10:38: OS6 – Urria 2 (12,75 km)
11:42: OS7 – Jukojärvi 2 (21,31 km)
13:37: Serwis B (Jyväskylä – 30 min.)
15:00: OS8 – Äänekoski-Valtra 1 (7,39 km)
16:13: OS9 – Laukaa 1 (11,76 km)
17:11: OS10 – Lankamaa (21,68 km)
18:09: OS11 – Äänekoski-Valtra 2 (7,39 km)
19:22: OS12 – Laukaa 2 (11,76 km)
20:30: OS13 – Harju 2 (2,31 km)
21:00: Serwis C (Jyväskylä – serwis Flexi 45 min.)
SOBOTA 29 LIPCA
07:20: Serwis D (Jyväskylä – 15 min.)
08:58: OS14 – Pihlajakoski 1 (14,90 km)
10:06: OS15 – Päijälä 1 (22,68 km)
10:49: OS16 – Ouninpohja 1 (24,38 km)
12:02: OS17 – Saalahti 1 (4,21 km)
13:27: Serwis E (Jyväskylä – 30 min.)
14:55: OS18 – Saalahti 2 (4,21 km)
16:08: OS19 – Ouninpohja 2 (24,38 km)
17:16: OS20 – Pihlajakoski 2 (14,90 km)
18:24: OS21 – Päijälä 2 (22,68 km)
20:39 : Serwis F (Jyväskylä – serwis Flexi 45 min.)
NIEDZIELA 30 LIPCA
08:00: Serwis G (Jyväskylä – 15 min.)
09:25: OS21 – Lempää 1 (6,80 km)
10:08: OS22 – Oittila 1 (10,12 km)
11:47: OS23 – Lempää 2 (6,80 km)
13:18: OS24 – Oittila 2 Power Stage (10,12 km)
14:21: Serwis H (Jyväskylä – 10 min.)
15:00: Podium
źródło: Citroen Polska
Najnowsze komentarze