Retromobile to targi klasycznych i zabytkowych w Paryżu, które zdecydowanie warto odwiedzić. Pojawią się tam bowiem także producenci współczesnych pojazdów.
Już w przyszłym tygodniu odbędzie się tegoroczna edycja targów Retromobile w Paryżu. Bardzo lubię tę imprezę i wybieram się tam po raz kolejny, by poobcować z samochodami, które mają duszę i ludźmi, którzy swoje dusze zaprzedali klasycznej motoryzacji. Swoje stoisko zapowiada też marka premium z Francji, czyli DS Automobiles. Co na nim pokaże?
Na oficjalnym stoisku marki DS Automobiles pojawią się cztery samochody. Dwa nowe i dwa historyczne, ale z tych unikatowych. Retromobile łączy bowiem klasykę z nowoczesnością, acz dominują raczej auta zabytkowe. Jest to jednak dobra okazja do zaprezentowania także nowości przez pryzmat dziedzictwa. A że marka DS Automobiles nie bardzo ma się do czego odwoływać?… Może nie do końca tak jednak jest. Bo choć marka powstała niedawno, to jednak odwołuje się już w swojej nazwie do motoryzacyjnej legendy. Do Citroëna DS.
I właśnie Citroën DS będzie jednym z czterech prezentowanych na paryskim Retromobile modeli na stoisku DS Automobiles. Oczywiście wszelkich DS-ek i ID-ek będzie w halach targowych mnóstwo – swoją obecność zapowiedziały liczne kluby, w tym także te zrzeszające posiadaczy i miłośników „bogini”. Jednakże na standzie DS Automobiles pojawi się tylko jeden Citroën DS.
Będzie to DS 21 Pallas Injection Électronique z 1970 roku. Samochód-ikona. Przeszedł do historii motoryzacji już od pierwszego pojawienia się na targach w Paryżu w 1955 roku. Rewolucyjna konstrukcja wprowadziła wiele technologii, między innymi zawieszenie hydropneumatyczne, hydrauliczne wspomaganie kierownicy, hydraulicznie sterowaną skrzynię biegów, wspomaganie hamowania, tarczehamulcowe z przodu i hydraulicznie wspomagany układ kierowniczy.
Po raz pierwszy pokazano model z silnikiem o mocy 75 koni mechanicznych, ale DS z czasem oferował coraz bardziej wydajne silniki.
We wrześniu 1969 roku jako pierwszy samochód produkcji francuskiej oferował elektroniczny wtrysk paliwa, osiągając moc 139 koni mechanicznych z silnikiem o pojemności 2.175 cm³ i osiągając prędkość maksymalną przekraczającą 185 km/h.
Innym modelem, do którego marka DS Automobiles mocno się odwołuje był Citroën SM. Nic więc dziwnego, że podczas tegorocznego Retromobile na stoisku obok DS 21 Pallas pojawi się SM Prototype z 1973 roku. Był to pojazd do testów. Ten prototyp został zaprojektowany do wypróbowania wpływu zwiększonego przyspieszenia na trakcję i stabilność kierunkową przy dużej prędkości. SM Protoype za pomocą urządzeń kontrolno-pomiarowych umożliwia korektę trymu (pochylenia przodu względem tyłu) lub regulację ustawień takich jak rozłożenie ciężaru, sztywność zawieszenia czy dynamika przechyłu podczas jazdy.
Ten prototyp o mocy 340 koni mechanicznych został wykorzystany do opracowania modeli wyścigowych opartych na SM.
Był napędzany przez 3-litrowy silnik Maserati z czterema górnymi wałkami rozrządu, trzema podwójnymi gaźnikami Webera i czterema zaworami na cylinder. Prędkość maksymalna wynosiła 285 km/h.
Trzecim samochodem, jaki DS Automobiles pokaże na swoim stoisku podczas Retromobile, będzie DS E-Tense Performance z 2022 roku. To auto zaprojektowano jako laboratorium o bardzo wysokiej wydajności przez DS Performance po zdobyciu dwóch tytułów kierowców i dwóch zespołów w mistrzostwach Formuły E. Podczas pierwszej serii testów DS E-Tense Performance przejechał już ponad 3.000 kilometrów i przyspiesza od 0 do 100 km/h w 2,0 sekundy. Układ napędowy tworzą dwa silniki elektryczne o łącznej mocy 600 kW (250 kW z przodu i 350 kW z tyłu), co daje 815 KM i moment obrotowy 8.000 Nm na kołach. Technologie zastosowane w tym laboratorium wywodzą się bezpośrednio z rozwiązań stosowanych przez DS Performance w Formule E i doświadczeń zdobytych na torach wyścigowych.
Ostatnim, czwartym modelem, jaki będzie można zobaczyć na Retromobile na stoisku DS Automobiles, będzie DS 9 E-Tense 4×4 360 z 2022 roku. DS 9 łączy doskonałość francuskiej wiedzy o luksusie z ekskluzywnym wnętrzem, zaprojektowanym i tapicerowanym przez ludzi z zespołu Colours and Materials oraz rzemieślniczych tapicerów DS Automobiles z okolic Paryża.
Przygotowany we Francji przez zespół DS Performance, DS 9 E-Tense 4×4 360 reprezentuje to, co najlepsze w technologii DS Automobiles.
Dzięki 200-konnemu silnikowi benzynowemu PureTech w połączeniu z dwoma silnikami elektrycznymi o mocy 81 kW (110 KM) z przodu i 83 kW (113 KM) z tyłu, a także specjalnym regulacjom, DS 9 E-Tense 4×4 360 demonstruje znakomite osiągi: 0-100 km/h w 5,6 sekundy, 1.000 metrów ze startu zatrzymanego w 25,0 sekund.
Sprawdź ofertę na samochody DS Automobiles w Polsce
W ramach bliskich więzi nawiązanych od powstania DS Automobiles, cztery kluby poświęcone modelom DS i SM będą obecne obok marki podczas Rétromobile Show: Euro SM Club, DS-ID Club of France, ParIDS oraz Federation of DS Clubs.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: DS Automobiles
Najnowsze komentarze