Wizyta w fabryce Renault Nissan Automotive India od samego początku była owiana nutką sekretu. Wstęp do zakładów, w którym produkowane są Renault Kwid, Kiger i Triber oraz Nissan Sunny i Magnite, jest możliwy wyłącznie z przepustką i nikt spoza listy zaproszonych gości nie ma możliwości przekroczenia bramy kompleksu. Zakaz robienia zdjęć tylko podtrzymywał aurę tajemnicy. Czego tak pilnie strzeże Renault?
Decyzja o tym, że nasza redakcja otrzymała zielone światło do zwiedzenia kompleksu Renault Nissan Automotive India zlokalizowanego w Oragadam w pobliżu Chennai zapadła już podczas mojego pobytu w Indiach, niemal w ostatniej chwili. Otoczka tajemnicy i wrażenie, że w halach zakładu kryje się coś, czego nie powinien oglądać nikt z zewnątrz, utrzymywała się jeszcze zanim zbliżyłam się do bram fabryki. Zgoda została wydana tylko pod jednym warunkiem – nie będę robić zdjęć. Mały wyjątek dotyczył samochodów stojących w holu głównego budynku. Renault Kiger i Nissan Magnite dumnie reprezentują tu lokalną produkcję francuskiej i japońskiej marki na tle przedstawiającym historyczny zarys Renault Nissan Automotive India Pvt Ltd (RNAIPL).
Renault tłumaczyło zakaz możliwości fotografowania przygotowaniem fabryki do montażu nowego modelu. O jaki samochód może tu chodzić? Strategia obejmuje cztery nowe modele Renault i Nissana. Alians stawia przede wszystkim na pojazdy z segmentu SUV, ale także na elektryfikację. W ciągu dwóch lat w zakładach ma rozpocząć się montaż Kwida E-Tech z napędem elektrycznym, który będzie pierwszym Renault jeżdżącym na prądzie po indyjskich ulicach. Po zapowiedzi o pracach nad nowymi modelami spodziewałam się ujrzeć zamaskowane prototypy poruszające się po terenie fabryki, a nawet przedseryjne egzemplarze na taśmach montażowych, ale nic takiego nie miało miejsca, nie licząc testowych samochodów Renault oddelegowanych do wewnętrznego transportu pomiędzy halami i oddziałami fabryki. Praca zakładu toczyła się swoim standardowym i wyjątkowo spokojnym trybem.
Od budowy fabryki do produkcji Renault Kiger – kamienie milowe
RNAIPL jest pierwszą wspólną fabryką aliansu produkującą samochody na rynki globalne. Kamień węgielny pod budowę wmurowano w 2008 roku i w błyskawicznym tempie ukończono prace wraz z instalacją maszyn potrzebnych do montażu pojazdów. Inauguracja kompleksu znajdującego się na powierzchni 242 ha odbyła się zaledwie dwa lata później. 23 maja 2010 roku z linii montażowych zjechał pierwszy samochód – Nissan Micra a po upływie roku alians osiągnął kamień milowy 100 tys. egzemplarzy.
W kolejnym roku od uruchomienia produkcji w fabryce Renault Nissan Automotive powierzono: Nissana Sunny, Teana i Renault Fluence a także hatchbacka Pulse. Do września 2013 roku zakład opuściło pół miliona samochodów a poziom miliona osiągnięto niespełna trzy lata później.
Wraz ze zmianą oferty obu marek zmieniało się portfolio. Na przestrzeni 14 lat montowano tu 20 samochodów. Na liście znajdziemy modele: Duster, Koleos, Lodgy, Scala i Captur. Aktualnie RNAIPL wytwarza pięć aut: Nissana Magnite, Sunny, Renault Kwid, Kiger i Triber i posiada moce produkcyjne na poziomie 480.000 egzemplarzy rocznie. W czerwcu 2023 roku z fabryki wyjechał milionowy samochód Renault. Pojazdy, które tu powstają są przeznaczone zarówno na lokalny rynek, jak dla i innych krajów. Od 2010 roku zakład Renault Nissan Automotive wyeksportował ponad 1,15 mln egzemplarzy do 108 państw świata.
Automatyzacja to jeden z priorytetów
Podczas zwiedzania mieliśmy okazję zobaczyć linię, z której zjeżdżają modele Kwid i Magnite, a także proces produkcji silników, w którym dużą rolę odgrywa kontrola oraz niwelowanie ewentualnych problemów zaraz po ich wykryciu. Montaż napędów rozpoczęto w 2010 roku a do marca 2022 powstało tu 2,3 mln jednostek i 1,2 mln skrzyń biegów.
Renault i Nissan stawiają coraz większy nacisk na automatyzację procesów m.in. dzięki zwiększeniu udziału w produkcji autonomicznych pojazdów AGV (automated guided vehicle), które samodzielnie transportują komponenty na właściwe stanowiska. Roboty, które widzieliśmy w Oragadam także powstają na terenie obiektu.
Społeczność Renault Nissan Automotive
W czasie mojej wizyty marka Renault mocno podkreślała znaczenie bezpieczeństwa na każdym etapie montażu oraz to, jak ważna jest społeczność zatrudnionych tu osób. Na ścianach hal znajdowały się tablice z gwiazdkami dla szczególnie zasłużonych pracowników, piramida awansów oraz informacja, kto ma w danym dniu urodziny, aby koledzy mogli złożyć mu życzenia.
Krajobraz produkcyjny rozjaśniały prace rysunkowe oraz zdjęcia z aktywności najbardziej uzdolnionych oraz ich dzieci. Swoje talenty pracownicy wykorzystali także do przygotowania przestrzeni, w której spędzają przerwy. Wszystkie meble i dekoracje, które się tu znajdują są wykonane ręcznie z komponentów samochodów Renault i Nissana, jak stolik z elementów silnika, czy ławka z tylnej części nadwozia. Najciekawszym dziełem, za który odpowiadają pracownicy był jednak niebieski kabriolet Nissana, którego można zobaczyć wyłącznie tutaj wewnątrz jednej z hal fabryki. Niestety zakaz robienia zdjęć w tym przypadku również obowiązywał…
Na trasie zwiedzania znajdowało się centrum szkolenia przyszłych pracowników. Symulatory treningowe sprawdzają i szkolą zdolności manualne. Zadania, które mają tu do wykonania kandydaci odzwierciedlają pracę na linii montażowej. Im szybciej potrafią zrealizować daną czynność, tym szybciej mogą rozpocząć nową pracę.
Każdy, kto jest zatrudniony w zakładzie Renault Nissan ma możliwość zgłaszania swoich pomysłów na oszczędności, czy też ulepszenie jakości produktu, co jest zgodne japońską filozofią biznesową kaizen. W gablotach można zobaczyć największe osiągnięcia w zakresie cięcia kosztów: przed i po zastosowaniu pomysłu m.in. zmiana konstrukcji danej części, materiału, z którego jest wykonany lub wdrożenie lokalnego montażu komponentu, który wcześniej był sprowadzany, co pozwoliło ograniczyć koszty transportu.
Ile kosztuje nowe Renault Clio w Polsce? Sprawdź ofertę
Zrównoważony rozwój
Jednym z elementów rozwoju Renault Nissan Automotive India jest zwiększenie działań na rzecz ekologii i zrównoważonego rozwoju. Głównym założeniem jakie kierownictwo stawia przed obiektem jest osiągnięcie neutralności węglowej do 2045 roku poprzez zwiększenie udziału odnawialnej energii, efektywności energetycznej oraz zastosowanie bardziej efektywnej technologii. Strategia pozwala zredukować emisję CO2 o 87.500 ton każdego roku. Renault wylicza, że od rozpoczęcia produkcji w 2010 roku zmniejszono zużycie energii o 36%.
Aktualnie 60% energii, z której korzysta fabryka w Oragadam pochodzi ze słońca, wiatru lub biogazu a 85% wody ze zbiorników na wodę deszczową znajdujących się na terenie obiektu. Kompleks zajmuje się również wdrożeniem ponownego wykorzystania ścieków do procesów przemysłowych oraz w ogrodnictwie. Celem na rok 2030 jest zmniejszenie zużycia wody przez obiekt o 21%, a także rewitalizacja jezior i zbiorników wodnych w okolicach Oragadam.
Produkcja samochodów to jedno, ale Renault Nissan podejmuje również inicjatywy w zakresie społecznej odpowiedzialności biznesu, aby wspierać lokalnych mieszkańców w działaniach na rzecz środowiska, edukacji, zdrowia i bezpieczeństwa drogowego. Aktywności obejmują m.in. rozbudowę placówek medycznych, szkół, rewitalizację jezior i stawów na terenie Oragadam, czy instalację sygnalizacji świetlnej na drogach w sąsiedztwie. Łącznie, od 2020 roku inicjatywy miały wpływ na ponad 100 tys. osób z lokalnej społeczności.
Najnowsze komentarze