Pierwsza dekada lutego, to termin dorocznych targów samochodów zabytkowych w Paryżu. Wiemy już, co pokaże Renault na przyszłorocznym Retromobile. Oczywiście mowa o stoisku przygotowanym przez dział Renault Classic, ale na samochody sygnowane logo francuskiej marki na pewno natraficie także na innych ekspozycjach.
Renault na przyszłorocznym Retromobile zorganizuje wystawę pod hasłem 120 lat Łatwego Życia. Łatwego Życia, czyli Easy Life – pod tą nazwą kryje się szereg udogodnień stosowanych w aktualnych modelach marki. Spotkacie je choćby w Scenic’u, czy Capturze. Hasło wybrano nieprzypadkowo – w przyszłym roku mija bowiem 120 lat od zaprezentowania pierwszego samochodu Renault, Type A. Od tamtej pory Renault stara się ułatwiać życie osobom, które wybiorą ich samochody. Może nie zawsze wychodzi to idealnie od strony technicznej, ale nikt nie mówi o ułatwianiu życia mechanikom, a jedynie kierowcom i pasażerom ;-)
Co więc pokaże Renault na przyszłorocznym Retromobile? Odwiedzając targi, które odbędą się w dniach 7-11 lutego 2018 w Porte de Versailles na pewno natraficie na:
– Type A z 1898 roku, pierwszy samochód Renault;
– Renault Type B z 1899 roku, często uważany za pierwszego sedana w historii;
– furgon pocztowy z 1909 roku Type BD z mini biurem na pokładzie;
– taksówkę Type AG1 z 1910 roku, samochód flotowy z drugiej dekady XX wieku;
– Type KJ1 z 1923 roku, Twingo lat 20. XX wieku;
– autobus Typ PR z 1927 roku, protoplasta Trafic’a SpaceClass z lat 20. XX wieku;
– Vivastella PG7 z 1933 roku;
– Juvaquatre z 1937 roku, protoplasta Clio z lat 40. XX wieku;
– 4CV z 1947 roku, pierwszy Renault sprzedany w ponad milionie egzemplarzy;
– Colorale z 1950 roku, protoplasta dzisiejszych SUV-ów Renault;
– Estafette z 1959 roku; odpowiednik Trafic’a z lat 60 XX wieku;
– Renault 4 z 1961 r., samochód „blue jean”;
– R8 Gordini z 1964 r., samochód, która przyczynił się do demokratyzacji sportów motorowych;
– Renault 16 z 1965 roku o odważnej stylistyce i innowacyjnej modułowości wnętrza;
– Renault 5 électrique z 1974 roku, reakcja na pierwszy kryzys paliwowy;
– Renault 30 TX z 1975 roku, wizja high-end od Renault;
– Renault 9 z 1981 roku, samochód światowy;
– różne koncepcje monospace’ów: Espace (1984), Twingo (1992) i Scenic (1996).
Ale przyszły rok, to także rocznica zwycięstwa w wyścigu 24 Hours of Le Mans w 1978 roku. Będzie świętowana przez wystawienie czterech sportowych prototypów Renault Alpine z 1978 roku, w tym zwycięskiego A442 B Didiera Pironi i Jeana-Pierre’a Jaussaud.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Renault