Połączenie dwóch koncernów na rynku motoryzacyjnym rodzi ważne pytanie: co stanie się z poszczególnymi markami należącymi do każdego z partnerów? Pod znakiem zapytania stoi przyszłość m.in. Alfy Romeo i Maserati.
Połączenie koncernów Fiat Chrysler Automobiles oraz Grupy PSA zostanie sfinalizowana w ciągu najbliższych 12-15 miesięcy. Na skutek mariażu powstanie nowy gigant, który skupi 14 marek samochodów: Peugeot, Citroen, DS Automobiles, Opel, Vauxhall oraz należące do FCA marki: Abarth, Fiat, Chrysler, Dodge, Lancia, Jeep, RAM, Alfa Romeo i Maserati. Carlos Tavares, który będzie dyrektorem generalnym nowego koncernu zapowiedział, że nie zamierza rezygnować z żadnej z nich. Oświadczył, że zarządzanie tak bogatym portfolio będzie wyzwaniem, którego wraz z zespołem kierowniczym zamierza się podjąć. Poszczególne marki mają pozostać związane z krajami swojego pochodzenia. W ten sposób to, co włoskie pozostanie włoskie. Większość modeli będzie jednak oparta na dwóch głównych platformach PSA.
Na pozyskanie dużego partnera jakim jest PSA w dużej mierze miała wpływ obecność FCA w Stanach Zjednoczonych, co może spowodować, że rozwój marek Alfa Romeo i Maserati pozostanie w cieniu. Nowy gigant ma dwa wyjścia. Pierwszym z nich jest odrodzenie firm i poprawienie wyników finansowych tak, jak stało się w przypadku Opla. W tym celu konieczna jest aktualizacja gamy produktowej, technologii oraz w obliczu sankcji UE, ukierunkowanie na napędy elektryczne i hybrydowe. Drugą możliwością, jest sprzedaż udziałów w przynoszących straty markach.
Założona w 1910 roku Alfa Romeo została przejęta przez Fiata w roku 1986. Przez ostatnie 20 lat notuje straty a dotychczasowe próby odrodzenia włoskiego producenta nie powiodły się. W ofercie marki o sportowych korzeniach pozostają obecnie trzy modele: Giulietta, dla której nie planuje się następcy, Giulia oraz SUV Stelvio. W planach na przyszłość jest niewielki SUV z napędem hybrydowym oparty na koncepcyjnym modelu o nazwie Tonale. Zgodnie z zapowiedzią dyrektora generalnego FCA, Mike’a Manley’a jeszcze przed potwierdzeniem fuzji, FCA zamierzała zmniejszyć inwestycje w Alfę Romeo.
Pod znakiem zapytania stoi także przyszłość Maserati. Marka premium, która została przejęta przez Fiata w 1993 roku zarówno w tym jak i ubiegłym roku zanotowała spadki sprzedaży swoich pojazdów. W ofercie znajduje się model Ghibli, Quattroporte oraz SUV Levante. Zgodnie z planem na przyszłość Maserati planuje wprowadzić siedem nowych produktów do końca 2023 roku.
Najnowsze komentarze