Silniki 2.0 HDi o mocy 180 KM były bardzo popularnymi jednostkami napędowymi, oferowanymi od wielu lat w samochodach osobowych marek Citroën, DS Automobiles czy Peugeot. Dotarliśmy do szczegółów analiz możliwości przywrócenia ich do oferty. Co realnie stoi na przeszkodzie, aby pojawiły się na powrót w tak lubianych przez nas samochodach? Kilka czynników.
Zarówno nasi Czytelnicy jak i my, w redakcji, uwielbiamy silniki HDi za ich oszczędność, wysoki maksymalny moment obrotowy, oszczędność paliwa i niezawodność. Niedawno Jean-Philippe Imparato potwierdził, że koncern rozważa powrót tych jednostek do wybranych modeli. Co firma musi brać pod uwagę?
- Koszty związane z wysoką emisją CO2 – poziom emisji silników 2.0 HDi przekracza aktualnie obowiązujące normy, co oznacza, że koncern musi uwzględnić kary za jego przekroczenie w całym miksie sprzedaży i prawidłowo skalkulować ceny, aby owe kary uwzględnić w kosztach sprzedaży.
- Modyfikacja napędu aby obniżyć emisję – np. poprzez wprowadzenie miękkiej hybrydy, która wymaga jednak sporych inwestycji finansowych.
- Przerwane sieci dostaw – polityka Carlosa Tavaresa wobec dostawców spowodowała, że aktualnie nie ma ciągłości dostaw dla produkcji 2.0 HDi i trzeba podpisywać nowe kontrakty lub odświeżać stare.
- Przywrócenie produkcji – nowe szkolenia i zbudowanie zespołów produkcyjnych.
- Wpływ na sprzedaż innych silników – w Stellantis panuje przekonanie o tym, że przywrócenie diesla może mocno wpłynąć na sprzedaż rozwiązań typu PHEV.
- Wpływ na sprzedaż elektryków – koncern stara się maksymalizować sprzedaż samochodów elektrycznych.
To tylko część z czynników, które w Stellantis są brane pod uwagę jeśli chodzi o możliwość przywrócenia do oferty napędów z mocniejszym dieslem. Wiele osób wskazuje jednak zalety – nawet jeśli będzie to tylko 10% sprzedaży, to i tak sprzedaż powinna się zwiększyć a dzisiaj to jeden z najważniejszych elementów polityki firmy.
Czekamy więc na rezultat analiz i wyliczeń w Excelu – decyzje powinny być znane w najbliższych miesiącach, chociaż – jak mówi nasz kontakt w koncernie – szanse na HDi są nadal; niewielkie i dopóki Unia Europejska nie zmieni swojej polityki kar, to zapewne nie będą rosły.
Najnowsze komentarze