I znowu MOTOR zignorował francuską motoryzację na swojej okładce. Pierwszy tegoroczny numer (podwójny zresztą) nie zachęca nas stroną tytułową do zakupu pisma, ale zajrzyjmy do środka – może tam będzie lepiej.
MOTOR nr 01-02 (3524-3525) z 4.I.2021
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 64 (z okładką)
Cena: 2,99 zł
Koszt 1 strony: niemal 4,7 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, DS Automobiles, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: C4, C5 Aircross, DS, DS3, DS4, DS5, 3 Crossback, 3 Crossback, 4S, 9 Crossback, DS 4, DS 6, DS 8, DS 9, 208, 3008, Clio, Megane, R4, Spring, Corsa, Mokka
Zacznę od ogólnego tematu, a nie od samochodów francuskich. Otóż Redaktor Naczelny tygodnika MOTOR pisze we „wstępniaku” na stronie 3, iż oszustwo Dieselgate jest niczym przy mijaniu się z prawdą producentów aut elektrycznych. Jakoś to do mnie nie przemawia. Zasięg jest podawany zgodnie z normami, w dodatku urealnionymi, a te są skonstruowane tak, że nawet (a może przede wszystkim) auta hybrydowe wyglądają na bardzo ekologiczne. W aferze Dieselgate, przypomnijmy, chodziło zaś o świadome przestawianie parametrów pracy silnika, gdy system auta wykrył, że może to być pomiar emisji spalin. Poza takimi warunkami truto nas wszystkich. Nie tylko bezpośrednio poprzez spaliny, ale też wpływając w jakimś stopniu na klimat na całym świecie. Wszak chodziło o 11 milionów samochodów! Prosiłbym więc MOTOR, by nie wybielał koncernu VAG, który w Polsce zresztą nie został, o ile wiem, dotknięty jakąkolwiek karą za swoją trucicielską działalność.
Za to kawałek dalej jest już lepiej. MOTOR prezentuje na stronach 4-7 DS 9 Crossbacka, pokazuje też zdjęcie już gotowego do wejścia nawet na polski rynek DS 9, prezentuje wizualizację DS 4 i przypomina inne modele marki zaczynając od protoplasty – Citroëna DS. Potem była gama DS w ramach marki z szewronami (DS3, DS4, DS5) i modele produkowane już pod marką własną, ale dostępne głównie w Chinach (DS 4S, DS 6) oraz SUV-y oferowane w Europie (DS 3 Crossback i DS 7 Crossback).
Ku mojemu zaskoczeniu MOTOR widzi DS 9 Crossbacka wśród takich konkurentów, jak Audi Q8, Mercedes GLE Coupe, czy Lewus RX. Ma to być auto niemal pięciometrowej długości o ciekawej stylistyce i z różnymi rodzajami napędów – spalinowymi, hybrydowymi i elektrycznymi. Auto jest zapowiadane na rok 2022. Rok później (być może) pojawi się DS 8 – sedan klasy średniej, nieco mniejszy od DS 9. Tak, czy inaczej, marka DS Automobiles jest rozwijana i na pewno czeka nas jeszcze wiele ekscytujących modeli z jej logotypem.
Na stronach 8-9 MOTOR podsumowuje rok miniony w motoryzacji. Pisze, że w Europie Renault Clio było drugim najlepiej sprzedającym się modelem samochodu, zaś trzecie miejsce wywalczył Opel Corsa. Z kolei wśród najważniejszych premier roku wymienił Citroëna C4, Dacię Spring i Opla Mokkę.
Pierwszy test Peugeota 3008 II po liftingu MOTOR opublikował na stronie 11. Redaktor Laska pisze, że to wciąż jeden z najpopularniejszych SUV-ów w Europie, a lifting upodabniający go do innych modeli (508, 208 i 2008) oraz uaktualniający system infotainment dobrze mu zrobił. Autor docenia przestronność samochodu i spory bagażnik (520 litrów). Pochwalił również prowadzenie i wykończenie wnętrza, a te nie uległy zmianom. Z oferty zniknął wprawdzie 180-konny diesel, ale MOTOR i tak chwali dość szeroką ofertę silnikową modelu. Co więcej – słowa uznania kieruje pod adresem silnika 1.2 PureTech napędzającego testowany egzemplarz. I słusznie – to dobry silnik, choć jakiś tam, niezbyt duży odsetek z masowej produkcji (już kilka milionów jednostek) boryka się z problemami związanymi z paskiem. Oczywiście dostępne są też diesle i hybrydy.
Cena samochodu wzrosła, ale w ubiegłym roku podrożały wszystkie auta na rynku. Peugeot podwyżkę dyskontuje jednak bogatym wyposażeniem. MOTOR ocenił testowany samochód na 4,5 w pięciogwiazdkowej skali.
Citroën C5 Aircross pojawił się w roli potencjalnego rywala dla Hyundaia Tucsona, którego najnowsze wcielenie opisano na stronach 12-17.
Tył Renault Megane III można dostrzec na małym zdjęciu zamieszczonym na stronie 39.
O wartościach koncernów motoryzacyjnych możecie poczytać na stronach 42-43. Wspomniano tam Renault i Peugeota (jako marki wiodące w swoich Grupach), pokazano też modele Clio i 208.
Nowy Citroën C4 jest główną nagrodą w plebiscycie Auto Lider 2020, o czym MOTOR informuje na stronach 58-59 zapraszając czytelników do głosowania.
W dziale MOTOR Retro znajdziecie krótką wzmiankę o Renault 4 oraz nieco większą notatkę okraszoną zdjęciem poświęconą Citroënowi DS.
I to już wszystko, co MOTOR napisał o interesujących nas samochodach w aktualnym numerze.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: MOTOR