poniedziałek, 8 sierpnia, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Historia

Co to jest samochód, dlaczego arkusze ujęte są w chomąty oraz inne ciekawostki o autach z przedwojennej Polski

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2022-06-24
w Historia
Czas czytania 6 minut
63 3
0
56
UDOSTĘPNIEŃ
188
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Legendarny Citroen DS na opakowaniu czekolady Wedla z PRL

Tajemnica polskiego samochodu: Kto twierdzi, że Polska to kraj próżniaków, nieuków i niedopędków politycznych, niechaj jedzie i zwiedzi fabrykę Ursusa!

Dowcipna innowacja w samochodach Renault

Dlaczego arkusze ujęte są w chomąty, skąd pomysł by nadwozie nazywać urządzeniem oraz szereg innych odpowiedzi na trudne pytania o samochodach znajduje się w książce „Samochód w pytaniach i odpowiedziach” z 1927 roku.

Oto wybrane zagadnienia z niej:

Co to jest samochód?

  1. Samochód jest to wóz, poruszany za pomocą motoru (silnika).

Jakie rozróżniamy zasadnicze kategorje samochodów?

Samochody:

  1. a) osobowe
  2. b) ciężarowe

Z jakich głównych części składa się samochód?

Z motoru, sprzęgła, skrzynki biegów), wału kardana lub łańcuchów, dyferencjału (biegu różniczkowego), kierownicy, hamulców; wyżej wymienione części są ulokowane na ramie, a sama rama za pomocą resorów umocowana do kół. Wszystko to stanowi podwozie. Specjalne urządzenie dla pasażerów lub towarów, znajdujące się na podwoziu, nazywa się karoserią lub nadwoziem.

Jakie silniki są stosowane do poruszania samochodów?

Silniki parowe, elektryczne i spalinowe (wybuchowe).

Dlaczego obecnie nie są stosowane na samochodach silniki parowe?

Ze względu na to, że przy silnikach parowych mamy:

  1. a) bardzo małą sprawność, czyli moc w stosunku do jego wagi,
  2. b) możność zabrania tylko bardzo małej ilości materiału pędnego,
  3. c) niegotowość do użytku w każdej chwili.

Jakie silniki elektryczne są stosowane na samochodach?

  1. a) elektromotor, czerpiący energję z dynamo, napędzanego silnikiem spalinowym, o bardzo małej sprawności (mocy).
  2. b) elektromotor, czerpiący energję z akumulatora.

Dlaczego silniki spalinowe są obecnie najwięcej stosowane?

Dlatego że:

  1. a) mała waga w stosunku do mocy,
  2. b) możność wzięcia większej ilości zapasu materiałów pędnych,
  3. c) gotowość silników w każdej chwili,
  4. d) szybkość, zapewniają mu najszersze zastosowanie w użyciu.

Z jakich części składa się silnik spalinowy? 

Z cylindra, tłoka, bolca tłoka, korbowodu, wału korbowego, mechanizmu rozrządczego gazownika, przyrządu zapłonowego, przyrządu do chłodzenia silnika, przyrządu do olejenia silnika i przyrządu do rozruszania silnika

Jakie znaczenie ma chłodzenie silnika spalinowego?

Wskutek szybko następujących po sobie wybuchów w cylindrze, te ostatnie powodują wzrost temperatury 400-500 stopni, która dla silnika jest szkodliwą. W tym celu musimy nadmiar ciepła usunąć nazewnątrz.

Czem są chłodzone silniki spalinowe?

Powietrzem i wodą.

Jakie silniki są chłodzone powietrzem?

Silniki o małej sprawności (motocykle i cyklonety).

Jakie zachodzą niedogodności stosowania chłodzenia powietrzem?

Silnik na biegu jałowym nie może długo pracować (przegrzewa się).

Jak są chłodzone silniki samochodowe?

Silniki samochodowe są chłodzone wodą.

Jak wyglądają cylindry silnika chłodzonego powietrzem?

Głowice cylindrów posiadają żeberka w celu zwiększenia powierzchni ochładzanej.

Do czego służy oliwienie?

Do zmniejszenia tarcia pomiędzy poszczególnemi częściami silnika, które ocierają się jedna o drugą podczas pracy silnika, oraz częściowo do chłodzenia silnika.

W jakim celu jest stosowane sprzęgło w samochodzie?

Silnik samochodowy nie może być rozruszanym wtedy, gdy jest połączonym z kołami tylnemi; musimy natenczas korzystać ze sprzęgła—przyrządu, który pozwala chwilowo wyłączać silnik od transmisji i stopniowo włączać go z powrotem, ażeby ruszanie samochodem z miejsca odbywało się łagodnie. Raptowne połączenie, pracującego silnika z nieruchomą transmisją, może spowodować zagaśnięcie silnika lub uszkodzenie transmisji. Prócz tego za pomocą sprzęgła możemy wyłączać silnik przy hamowaniu.

Jakim wymaganiom musi odpowiadać sprzęgło?

Powinno: 1) działać bez zawodu, 2) raptownie wyłączać się, 3) stopniowo włączać się.

Do czego służy skrzynka biegów?

Służy: a) do ułatwienia pracy motoru (przy stałych obrotach wału korbowego, skrzynka biegów pozwala poruszać się samochodowi z różną szybkością); b) pozwala na stałe wyłączać motor od transmisji i tylnich kół samochodu; c) pozwala zmieniać kierunek jazdy (tylny bieg).

Przeznaczenie resorów w samochodzie?

Resory powinny działać tak, by podczas wstrząśnień osią podskakiwały pod ramą samochodu, zaś rama pozostawała na tym samym poziomie.

Z czego się składa resor?

Z pewnej ilości arkuszy, ujętych w chomąty.

Jakie koła są stosowane w samochodach?

Kola drewniane i metalowe.

Co to jest nadwozie samochodu?

Nadwozie jest to specjalne urządzenie dla pasażerów lub towarów.

źródło:

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: Ciekawostkihistoria
Udostepnij22Tweet14Udostepnij4
Poprzedni

Stellantis przejmuje udziały w firmie zajmującej się produkcją wodorotlenku litu

Następny

Renault Arkana po teście długodystansowym. Stronniczy przegląd prasy: AUTO MOTO nr 07/2022

Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Następny

Renault Arkana po teście długodystansowym. Stronniczy przegląd prasy: AUTO MOTO nr 07/2022

Orlen obniża ceny na swoich stacjach, ale tylko dla wybranych klientów

Renault Megane II

Renault Megane II niczym nówka z salonu. Tylko 258 kilometrów przebiegu

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Daniel - Renault Kadjar i niepokojący świst przy szybszej jeździe. Jaka przyczyna?
  • Anonimowo - Stellantis trzecim najbardziej dochodowym producentem świata. Lepszy niż Toyota, Volkswagen i Hyundai
  • Zbyslav - Nowy Citroën C5 X: jego siła tkwi w komforcie, designie i napędzie. „Zrobił na mnie największe wrażenie w 2022 r.”
  • Anonimowo - Holding 1 zamierza kupić Renault Retail Group Warszawa
  • Tom - Dacia pozostanie przystępna cenowo. Tylko LPG i hybrydy, nie będzie żadnej elektryfikacji gamy
  • Tomasz O - Nowa Alfa Romeo Tonale oficjalnym samochodem Festiwalu Filmu i Sztuki BNP Paribas Dwa Brzegi
  • Przemek - Renault Kadjar i niepokojący świst przy szybszej jeździe. Jaka przyczyna?
  • Andrzej - Renault Kadjar i niepokojący świst przy szybszej jeździe. Jaka przyczyna?
  • Andrzej - Renault Kadjar i niepokojący świst przy szybszej jeździe. Jaka przyczyna?
  • Leszek - Citroën C6 to samochód dla ludzi niezwykłych. Wywiad z Tomkiem Nowakiem


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Peugeot 205 z polską ekipą w turystycznym rajdzie przez całą Europę. Karolina i Adam wkrótce zawitają do Polski
  • Nowy Citroën C5 X: jego siła tkwi w komforcie, designie i napędzie. „Zrobił na mnie największe wrażenie w 2022 r.”
  • Nowa Alfa Romeo Tonale oficjalnym samochodem Festiwalu Filmu i Sztuki BNP Paribas Dwa Brzegi
  • Dacia Sandero i Jogger z sukcesami w Irlandii
  • DS 4 wygrywa z Audi A3 w teście Auto Express
  • Uruchamianie używanego samochodu po wieloletnim postoju
  • Używana Dacia z salonu z gwarancją do 3 lat. Ceny już od 15 tysięcy zł
  • DS 7 Crossback z benzynowym silnikiem 180 KM w podróży do Włoch. Ile spalił ten luksusowy SUV?
  • Holding 1 zamierza kupić Renault Retail Group Warszawa
  • Nowe modele Renault z Rescue Code. Karta ratownicza fabrycznie


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.