Przed czterema miesiącami marka Peugeot ogłosiła, że opracuje najwyższej klasy gamę elektrycznych pojazdów produkcyjnych. Dzisiaj, jako preludium do tej nowej linii produktów, Peugeot prezentuje koncepcyjny samochód, który szerokiej publiczności zostanie pokazany za niespełna dwa tygodnie podczas Salonu Samochodowego w Genewie. Oto Peugeot 508 Sport Engineered Concept.
Francuska firma chce dowieść, że przyjemność z jazdy nie jest związana z rodzajem napędu. Także samochód elektryczny może wywoływać mnóstwo pozytywnych emocji i dostarczać radości z każdego kilometra. To właśnie Peugeot 508 Sport Engineered Concept ma sprawiać, że żadna podróż nie będzie nudna! Osobiście wierzę tym obietnicom.
Peugeot 508 Sport Engineered Concept jest pochodną hybrydowego Peugeota 508 Hybrid. Pierwowzór zapewnia niską emisję przy wysokiej wydajności, a wszystko to w połączeniu z niebanalnym designem. Stylem eleganckim, ale nie bez odrobiny sportu. Idealnym dla dynamicznie żyjących ludzi końca drugiej dekady XXI wieku.
„Elektryfikacja stanowi wspaniałą okazję do wypracowania nowych wrażeń podczas jazdy. Tworzymy nowe doświadczenia wykorzystując nowe źródła energii, opracowując nowe funkcje i rozwiązania, zdobywając nowe terytoria i mierząc się z nowymi wyzwaniami” – twierdzi Jean-Philippe Imparato, prezes marki, prezentując Peugeot 508 Sport Engineered Concept.
PUEGEOT SPORT INSIDE
Najwyższy poziom wydajności zapewniają obecnie u Peugeota linie GT i GTi. Wkrótce dołączą do nich odmiany HYbrid i HYbrid4. Koncepcja 508 Peugeot Sport Engineered idzie jeszcze dalej. To zapowiedź szerokiej gamy samochodów elektrycznych, które dostarczą ogromu przyjemności z jazdy bez rezygnacji z ekologii i stylu. Prezentowany koncept opracowany został przy zaangażowaniu Peugeot Sport – działu, który stworzył wiele wspaniałych konstrukcji o wysokiej wydajności. Przypomnijmy tu choćby wyścigowy model 908, triumfatora 24-godzinnego wyścigu w Le Mans, czy 3008 DKR, zwycięskie auto Rajdu Dakar. Ale Peugeot Sport tworzy też szereg innych aut wyczynowych: 208 R2, 308 Racing-Cup, czy 308 TCR.
Ale doświadczenia zdobyte a torach wyścigowych i odcinkach specjalnych przełożyły się też na samochody seryjne. Tu przywołać trzeba choćby Peugeota RCZ-R z roku 2013, 208 GTi 30 (2014), czy 308 GTi by Peugeot Sport sprzed czterech lat.
Konstruując 508 Sport Engineered Concept dział Peugeot Sport wykorzystał przede wszystkim doświadczenie zdobyte przy tworzeniu dwóch innych aut koncepcyjnych:
– ultrawydajnego 208 Hybrid FE (rok 2013) łączącego wydajność aut GTi z najniższym wówczas spalaniem i emisją na rynku (46 g dwutlenku węgla na km);
– 308 R HYbrid Concept (rok 2015) dysponującego 500-konnym silnikiem generującym 730 Nm, co pozwalało rozpędzić się od 0 do 100 km/h w 4 sekundy.
Peugeot 508 Sport Engineered Concept łączy wydajność trzech silników. To 200-konna jednostka PureTech, 110-konny silnik elektryczny z przodu oraz 200-konny silnik elektryczny z tyłu. W efekcie mamy dwa rodzaje silników, napędzane cztery koła, 500 Nm maksymalnego momentu obrotowego i moc 400 KM. Oznacza to, że sprint od 0 do 100 km/h zajmuje 4,3 sekundy, pierwsze 400 metrów samochód pokonuje po 12,5 sekundy, a pierwszy kilometr po 23,2 sekundy. Imponująca jest też elastyczność: w zakresie 80-120 km/h auto przyspiesza w 2,5 sekundy, a 80-180 km/h – w 9,3 sekundy. Maksymalna prędkość, to 250 km/h. I wszystko to przy emisji mierzonej zgodnie z normą WLTP wynoszącej jedynie 49 g dwutlenku węgla na każdy kilometr!
Ale nie sztuką jest się rozpędzić. Trzeba też umieć się skutecznie zatrzymać. Dbają o to wentylowane tarcze hamulcowe o średnicy 380 mm każda. Zaciski są czterotłoczkowe.
Zawieszenie jest przekonstruowane – samochód jest jeszcze niższy. Zmieniono też układ kierowniczy, by zaoferować kierowcy jeszcze większą precyzję i jeszcze więcej przyjemności z prowadzenia samochodu. Na koła naciągnięto opony Michelin 245/35 R20 Pilot Sport 4S słynące ze znakomitej przyczepności. Popracowano też nad aerodynamiką. Między innymi forma przedniego zderzaka pozwala na skuteczniejsze chłodzenie komory silnika. Nie zapomniano też o drobnych elementach poprawiających przepływ powietrza. Co ciekawe – zrezygnowano z tylnego spojlera, który – zdaniem konstruktorów – zakłócałby czyste linie i stylistyczną równowagę samochodu. Nie zabrakło za to dyfuzora z tyłu.
„Elektryfikacja pozwoliła nam stworzyć najbardziej sportową linię, jaką kiedykolwiek widziano w Peugeot! Marzyliśmy o tym, a teraz zrealizowaliśmy nasze marzenie” – twierdzi Bruno Famin, szef Peugeot Sport.
Akumulatory o pojemności 11,8 kWh pozwalają na pokonanie wyłącznie na prądzie 50 km (WLTP). W trybie sportowym, wydajność silników spalinowego i elektrycznych może być agregowana do 190 km/h, zapewniając imponujące przyspieszenie podczas pracy we wszystkich warunkach!
Peugeot 508 Sport Engineered Concept został polakierowany w kolorze Selenium Grey, który zmienia się w zależności od kąta patrzenia, dzięki drobnym cząstkom opalizującym zawartym w lakierze. Dla kontrastu zastosowano wkładki Kryptonite wprowadzające urzekającą, żywą nutę, podkreślając nowoczesny, sportowy charakter auta koncepcyjnego.
Oprócz dynamicznej konstrukcji, nowe 20-calowe obręcze kół ze stopu metali lekkich pozwalają na lepsze chłodzenie hamulców, a grawerowane wykończenie to elegancka i sportowa mieszanka czerni onyksu i selenu w kolorze szarym. Osłony śrub kół są w kształcie gwiazdy, całkowicie chowając owe śruby i zapewniające bezprecedensową dbałość o szczegóły. Felgi umożliwiają spojrzenie na oznaczenie Peugeot Sport Engineered na zaciskach hamulcowych, które również posiadają kolor kryptonitu.
Chromowane elementy są teraz bardziej asertywne dzięki ich błyszczącej, czarnej barwie, a logo i monogramy mają takie same anodowane wykończenie powierzchni jak w najnowszym samochodzie koncepcyjnym Peugeot e-Legend. Obudowy lusterek zewnętrznych wykonane są z włókna węglowego.
„Dzięki nowym rozwiązaniom aerodynamicznym Peugeot 508 Sport Engineered Concept podnosi radykalny wymiar Peugeot 508. Ta koncepcja odzwierciedla naszą wizję nowej ery sportowego stylu, w której efektywność rymuje się z elegancją” – twierdzi Gilles Vidal, szef stylu Peugeot.
Bardziej niż kiedykolwiek dotąd, Peugeot i-Cockpit® jest ukierunkowany na osiągi i intuicyjną jazdę – kompaktowa kierownica tylko zwiększa zwinność pojazdu i pozwala kierowcy mieć dobry widok na drogę. Nowe fotele ze skórzaną tapicerką i obiciem Alcantara® mają przeszycia Kryptonite i Onyx Black. Każdy element w przedziale pasażerskim został specjalnie ukształtowany: dach, szyby przednie, drzwi i panele drzwiowe, które są pokryte Alcantarą®. To samo wykończenie zastosowano na kierownicy, na której świetnie współgra ono z elementami z włókna węglowego. W dolnej części wieńca kierownicy znalazło się miejsce na trzy linie Peugeot Sport Engineered. Alcantara® pojawiła się też na drążku skrzyni biegów. Nie zabrakło jej również na desce rozdzielczej i boczkach drzwiowych, gdzie wraz z elementami z włókna węglowego i kryptonitu tworzy wspaniałą stylistyczną tonację.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Peugeot
Najnowsze komentarze