Tegoroczny wrzesień był miesiącem lepszym od września 2021 roku – w Polsce zarejestrowano o ponad 8% więcej nowych aut, niż rok temu. W efekcie skumulowany spadek rejestracji po trzech kwartałach 2022 roku nieco się zmniejszył w porównaniu do roku ubiegłego. A jak wyglądało to w przypadku marek pozostających w kręgu naszego zainteresowania?
IBRM Samar, który przygotował zestawienie, twierdzi, iż wrześniowy wzrost rejestracji jest efektem realizacji zamówień sprzed kilku, a nawet kilkunastu miesięcy. To rzeczywiście możliwe – opóźnienia w przypadku wielu marek i modeli bywały ogromne, niektóre przekraczały rok.
Na czele zestawienia wciąż kolejno Toyota, Škoda i Kia (kolejność wg sprzedaży skumulowanej po trzech kwartałach 2022 roku). Później mamy Volkswagena, Hyundaia, BMW i Mercedesa.
Ósme miejsce w wynikach skumulowanych za dziewięć miesięcy i szóste w wynikach września (!) zajmuje Dacia. Dziewiąty miesiąc roku zaowocował bowiem aż 1.770 rejestracjami rumuńskiej marki wchodzącej w skład Grupy Renault. To wprawdzie o 6,35% (120 aut) mniej, niż wynik sierpniowy, ale też o aż 56,50% lepszy od rezultatu uzyskanego we wrześniu ubiegłego roku. Po trzech kwartałach 2022 roku Dacia ma na swoim koncie 15.575 rejestracji i drugi najwyższy ich wzrost w Top 10 polskiego rynku – o 5,22%. Lepszy wynik uzyskał tylko Mercedes, a wśród owych dziesięciu najlepiej sprzedających się marek tylko cztery wykazują tendencję wzrostową. Dacia wykroiła dla siebie 4,92% polskiego rynku nowych aut (przed rokiem miała 4,26%).
Drugą dziesiątkę w sprzedaży skumulowanej po trzech kwartałach 2022 roku otwiera Renault z wynikiem 10.430 rejestracji. To o 13,70% mniej, niż rok temu w analogicznym okresie, ale i tu sprzedaż analizowana miesiąc do miesiąca (o tym za chwilę) rośnie. Renault ma obecnie 3,29-procentowy udział w polskim rynku (przed rokiem było to 3,48%). Wynik za wrzesień, to 1.621 rejestracji, co w klasyfikacji miesiąca daje francuskiej marce dziesiątą pozycję z tylko minimalnymi stratami do Mercedesa i Audi. W porównaniu z sierpniem Renault wykazuje wzrost liczby rejestracji o aż 106,23% – najwyższy w Top 15. Niestety w porównaniu z wrześniem ubiegłego roku marka notuje jeszcze drobny spadek (o 7,58%).
Wyraźnie gorzej wyglądają wyniki marki Opel wchodzącej w skład Grupy PSA (aktualnie Stellantis). Niemiecka marka odnotowała we wrześniu jedynie 534 rejestracje – to o 47,23% mniej, niż w sierpniu i o 67,89% mniej, niż we wrześniu 2021 roku. Wynik skumulowany po trzech kwartałach 2022 roku, to 7.914 rejestracji i trzynaste miejsce na liście najpopularniejszych marek w Polsce. Spadek w porównaniu z analogicznym okresem roku 2021 wyniósł w tym przypadku 30,30%. Zmalał też – z 3,27& do 2,50% – rynkowy udział marki.
Za Oplem plasuje się w tabeli Peugeot. Wrzesień przyniósł 567 rejestracji aut sygnowanych lwem – to o 23,69% mniej, niż w sierpniu, ale o 13,40% więcej, niż rok wcześniej. Po trzech kwartałach 2022 roku Peugeot ma na koncie 7.438 rejestracji, co jest wynikiem o 8,46% gorszym, niż po trzech kwartałach 2021 roku. Ponieważ jednak cały rynek odnotował nieco większy spadek, to Peugeot zwiększył swój udział rynkowy. Nieznacznie, bo tylko o 0,01 punktu procentowego, ale jednak – ma aktualnie 2,35%.
Na miejscu piętnastym po trzech kwartałach 2022 roku znajduje się Fiat, marka współtworząca koncern Stellantis. We wrześniu marka odnotowała 751 rejestracji, a to o 17,90% więcej, niż w sierpniu i jednocześnie o 4,82% mniej, niż we wrześniu roku ubiegłego. Z kolei po trzech kwartałach 2022 roku Fiat ma 5.023 rejestracje i tu wciąż widzimy spadki – w porównaniu z analogicznym okresem roku ubiegłego o aż 27,49%. Nic dziwnego, że skurczył się z 1,99% do 1,59% rynkowy udział marki w polskim rynku.
Poprawia się sprzedaż marki Nissan współtworzącej z Renault (i Mitsubishi) Alians – we wrześniu na polskie drogi wyjechało 670 nowych aut tej marki, co w porównaniu z sierpniem oznacza wzrost o 58,02%, a z wrześniem ubiegłego roku o 10,25%. W ujęciu skumulowanym po trzech kwartałach 2022 roku Nissan notuje 4.614 rejestracji i tu wciąż oznacza to spadek w odniesieniu do wyników z analogicznego okresu ubiegłego roku – o 21,64%. Rynkowy udział marki, to na chwilę obecną 1,46% – rok temu było to 1,70%. Nissan zajmuje w rankingu marek pozycję siedemnastą.
Tuż za nim plasuje się Citroën. Tu mamy podobną sytuację – wzrost liczby rejestracji we wrześniu w porównaniu z sierpniem (651 vs 545) o 19,45%, jak również w porównaniu z wrześniem ubiegłego roku (o 46,29%). Niestety w ujęciu rocznym po trzech kwartałach 2022 roku wciąż widać spadek – przez dziewięć miesięcy odnotowano 4.414 rejestracji, gry rok temu było ich 6.101 (-27,65%). Nic dziwnego, że rynkowy udział marki stopniał z 1,76% do 1,39%.
W drugiej połowie trzeciej dziesiątki mamy marki Jeep (pozycja 26., wciąż znaczące spadki sprzedaży), Alfa Romeo, miejsce 29., wzrost rok do roku o 11,36%) oraz Mitsubishi (zamyka trzecią dziesiątkę z przeszło 30-procentowym spadkiem w porównaniu z ubiegłym rokiem).
Wzrosty notuje zaś marka DS Automobiles. We wrześniu zarejestrowano w Polsce 97 aut tej marki, co przy niedużej sieci i wciąż niewielkiej rozpoznawalności jest dobrym wynikiem. To o 61,67% więcej, niż w sierpniu i o 246,43% więcej, niż we wrześniu ubiegłego roku! To najwyższy wzrost w tym ujęciu spośród wszystkich marek premium obecnych na polskim rynku raportowanych przez IBRM Samar. Z kolei po trzech kwartałach 2022 roku DS Automobiles notuje 654 rejestracje, a to o 147,73% więcej, niż w analogicznym okresie roku ubiegłego. W efekcie marka zwiększyła swój udział rynkowy z 0,08% do 0,21% i zajmuje w rankingu miejsce 32.
Później w stawce mamy sub-markę Abarth (pozycja 36., minimalny wzrost rok do roku), a dalej Maserati (obie wchodzą w skład Stellantis) na pozycji 39. z wynikiem lepszym o 39,02%, niż przed rokiem.
We wrześniu sprzedały się tylko dwa egzemplarze Alpine, co oznacza spadek w porównaniu z sierpniem o 71,43% i z wrześniem ubiegłego roku o 50,00%. Po trzech kwartałach 2022 roku marka oferująca w zasadzie jeden model, tyle, że w różnych wariantach, pochwalić się może 27 rejestracjami – dokładnie tyle samo sprzedano w analogicznym okresie ubiegłego roku. Rynkowy udział Alpine w polskim rynku wynosi 0,01% (w zaokrągleniu, bo realnie jest to 0,00777%).
na podstawie danych IBM Samar
Krzysztof Gregorczyk
Najnowsze komentarze