W gruncie rzeczy to od oleju silnikowego, jego jakości i częstotliwości wymiany zależy czas przydatności silnika. To, jaki przebieg będzie w stanie wytrzymać. Tak oczywistych prawideł uczono przyszłych kierowców na kursie przygotowawczym jeszcze w czasach minionego ustroju. Co więcej, sami producenci określali interwały wymian eksploatacyjnych bardzo racjonalnie. Dziś w tej kwestii świat motoryzacji stanął na głowie. Przypomnijmy więc, dlaczego warto zmieniać olej silnikowy częściej niż to zalecają producenci.
Zadania przed jakimi stoi olej silnikowy jest nader proste, choć nie o wszystkich zdajemy sobie sprawę. Podstawową jego funkcją jest tworzenie filmu olejowego na powierzchni elementów ruchomych we wnętrzu silnika – dzięki niemi tarcie między nimi jest minimalizowane, sam ruch odbywa się lekko i nie tworzy się nadmiar ciepła wskutek kontaktu elementów. Olej osiąga założone przez producenta parametry pracy dopiero po osiągnięciu temperatury roboczej – wówczas działa w pełni. Kolejnym zadaniem oleju jest udział w kontroli temperatury silnika.
Test: Dacia Duster III LPG Eco-G 100 Sleep Pack – sposób na tanie podróżowanie i biwakowanie
Po uruchomieniu, olej ułatwia rozprowadzanie ciepła we wnętrzu silnika – odbiera ciepło z okolic komór spalania i krążąc kanałami olejowymi przyśpiesza proces rozgrzewania. Analogicznie wygląda jego rola po rozgrzaniu silnika, wówczas ułatwia chłodzenie w pewnym stopniu. Częstym zjawiskiem jest dostawanie się opiłków metalu do oleju, czy innych zanieczyszczeń które krążąc w obiegu mogłyby doprowadzić do poważnych usterek. Tutaj do gry wkracza filtr oleju, jego rolą jest wychwytywanie wspomnianych zanieczyszczeń.
Jak często wymieniać olej?
Dawniej producenci określali interwał wymiany oleju i filtrów na rok lub 10 tysięcy kilometrów. Dziś są to wartości 30 tysięcy kilometrów a nawet więcej, w niektórych modelach o teoretycznej przydatności oleju informuje nas komputer pokładowy podając wyliczoną przez siebie wartość. Producenci przekonują nas, użytkowników o zbawiennym działaniu i wytrzymałości olei sygnowanych przydomkiem long life. Niestety, opinie specjalistów nie opłacanych przez zainteresowane strony są zupełnie inne. Długie przebiegi owszem jest w stanie wytrzymać olej silnikowy, zachowując założone parametry tylko w określonych – autostradowych warunkach.
Nowa Dacia Duster: cena, silniki, wersje – ile kosztuje?
Mityczne określenie – przebieg autostradowy, tak uwielbiane przez handlarzy ma wiele wspólnego z prawdą. Pokonując za każdym razem na długie dystanse drogami szybkiego ruchu zapewniamy silnikowi, skrzyni biegów i całemu układowi napędowemu blisko książkowe warunki: jazda ze względnie jednostajną, wysoką prędkością, brak ciągłego hamowania i ruszania czy gaszenia po kilku kilometrach. To tylko kilka z kluczowych czynników.
I owszem, w takim środowisku przebieg 30 tysięcy kilometrów między wymianami oleju nie będzie odbijał się na kondycji i trwałości silnika. W pozostałych warunkach olej nie będzie prezentował założonych parametrów, będzie zanieczyszczony – pamiętajmy, że nagminnym zjawiskiem jest dostawanie się paliwa do oleju w nowoczesnych silnikach – i po prostu skrajnie wyeksploatowany.
Argumentem za częstą wymianą oleju, profilaktyczną, jest niski koszt całej operacji opiewający na kilkaset złotych. Wymieniając olej wedle częstotliwości starej szkoły (10-15 tysięcy kilometrów) zyskujemy pewność, że silnik w naszym samochodzie ma zapewnione najlepsze możliwe warunki pracy, pozbywamy się zanieczyszczeń.
Wymiana oleju to także doskonała okazja do rutynowej kontroli, korzystając z bytności na podnośniku czy kanale serwisowym aż żal nie poprosić mechanika o sprawdzenie luzów w zawieszeniu, obecności wycieków i innych potencjalnych defektów. Profilaktyka zaprocentuje w przyszłości.
Renault otwiera w Polsce „renew Factory” – zakład renowacji używanych aut Renault i Dacia
Najnowsze komentarze