Asinara – niewielka wysepka na północny wschód od Sardynii. 51 km² powierzchni, ok. 110 km rozbudowanej linii brzegowej. Kiedyś wykorzystywana jako miejsce kwarantanny, w czasach I wojny światowej miejsce obozu koncentracyjnego dla austriackich jeńców wojennych, w latach 1936-1941 przetrzymywano tu rodzinę królewską i notabli okupowanej przez Włochów Etiopii. Niemal do końca XX wieku na wyspie mieściło się jedno z najpilniej strzeżonych włoskich więzień. Wyroki odsiadywali tu m.in. mafiozi i członkowie Czerwonych Brygad.
Dziś cała Asinara jest parkiem narodowym, acz zamieszkałym przez ok. 700 osób. Ma stałe połączenia promowe z Sardynią, gdzie zresztą (w Porto Torres) mieści się gmina, do której Asinara podlega. A że wyspa jest w całości parkiem narodowym, więc wypadałoby zadbać na niej o środowisko w każdy możliwy sposób. I stąd właśnie pojawiły się tam cztery w pełni elektryczne Citroëny C-Zero.
Już kilka instytucji i organów publicznych we Włoszech używa samochodów elektrycznych Citroëna, w szczególności modele C-Zero, które ze względu na swoją zwinność okazują się idealne do użytku w mieście. Teraz cztery egzemplarze C-Zero trafiły też na wyspę Asinara. Pomalowano je w sposób nie pozostawiający złudzeń – to auta jeżdżące po parku narodowym. Każde jest inne i noszą na sobie sylwetki czterech gatunków zwierząt symbolicznych dla wyspy Asinara: delfina, żółwia, osła i konia.
Jako Park Narodowy i morski obszar chroniony Asinara National Park Authority wymaga szczególnej uwagi, aby zachować swoją historię i otoczenie. Stąd, jakieś dwa lata temu, doprowadzono do podjęcia decyzji o przyjęciu zrównoważonego systemu mobilności. To element programu „Asinara Emissioni Zero” finansowanego przez Fundację Sardynii, operacji wspierania mobilności zgodnej z ochroną terytorium tych wysp i filozofią parku, która ma kształtować kulturę środowiska.
Projekt związany z zakupem samochodów elektrycznych do użytku na wyspie jest kontynuowany poprzez instalację punktów ładowania rozproszonych w różnych częściach wyspy i niezależnej produkcji energii elektrycznej poprzez panele fotowoltaiczne rozmieszczone na istniejących płaskich dachach.
Władze parku ogłosiły przetarg publiczny na zakup pojazdów elektrycznych do użytku na swoim terytorium. Po przeanalizowaniu właściwości „kandydatów”, komisja wybrała cztery Citroëny C-Zero. To w 100% elektryczny samochód, zwinny i kompaktowy oferujący spory zasięg, który odpowiada odległościom na terytorium Asinara Park. Zero paliwa, zero emisji i zero hałasu – C-Zero pasuje idealnie do wspaniałych terenów wyspy. Auto z pełnym poszanowaniem dla flory i fauny.
„Nasz samochód elektryczny został wybrany głównie ze względu na łatwość użycia, poręczność, zwinność i ogólną niezawodnością. Wszystkie istotne cechy dla samochodu, który jest nam potrzebny do pracy na obszarze parku. Obszarze chronionym z uwagi na wędrujące wolno niesamowite ilości zwierząt, w szczególności białych osłów, jedynych na świecie, które są jednym z symboli wyspy Asinara. Jesteśmy dumni, że we Włoszech powstają tego rodzaju inicjatywy, z pełnym poszanowaniem środowiska, aby dziedzictwo mogło być zachowane. To ważny projekt, który mamy nadzieję, będzie przykładem dla innych podobnych firm, które są zaangażowane w zrównoważoną mobilność. Jednym z ważnych zadań Citroëna we Włoszech jest wsparcie tego typu inicjatyw. Jesteśmy wszak zaangażowani w dostarczanie szeregu ekologicznych produktów. I to zobowiązanie wpisuje się w szerszą strategię całej Grupy PSA, który przewiduje, że do 2025 roku wszystkie jego modele, w szczególności Citroëny, będą oferują wersji zelektryfikowanej. To znaczy, że 100% naszej gamy modelowej będzie miała wersje w 100% elektryczną lub hybrydową” – wyjaśnia Angelo Simone, Dyrektor Citroëna we Włoszech.
Citroën C-Zero, to zwinny elektryczny czteromiejscowy samochód. Ma 348 cm długości, 147 cm szerokości i 255 cm rozstawu osi. Promień skrętu wynosi tylko 450 cm. 64-konny silnik pozwala na rozpędzenie się do 130 km/h i czyni z C-Zero idealne autko miejskie i podmiejskie.
Oprócz C-Zero Citroën oferuje inne elektryczne modele. To Citroën E-Berlingo Multispace, Citroën Berlingo Van Full Electric oraz rekreacyjne Nowe E-Mehari – czteromiejscowy kabriolet, który można nabyć także z hard-topem.
„Projekt Asinara Emissioni Zero narodził się mniej więcej dwa lata temu, ale kiełkował w nas znacznie dłużej. Pierwszym krokiem było zdecydować się na zniesienie technologii uciążliwych dla środowiska. Zdecydowaliśmy, że jesteśmy ważną instytucją na wyspie i musimy dawać przykład i zacząć używać pojazdów o zerowej emisji. I zrobiliśmy to” – mówi Pier Paolo Congiatu, dyrektor Parku Narodowego Asinara. – „Jestem przekonany, że w nadchodzących latach będziemy mogli oprzeć się w naszym parku na transporcie całkowicie elektrycznym i na własnym zasilaniu. Co więcej – będziemy mogli oddać te auta do dyspozycji każdego, kto odwiedzi wyspę Asinara. Zasialiśmy to ziarno elektromobilności na wyspie i liczymy, że szybko zakiełkuje i przyniesie owoce. To jest filozofia parku, to jest przekazywanie kultury środowiska i szacunku dla natury w jak największym stopniu” – dodaje dyrektor Congiatu.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Citroën
Najnowsze komentarze