Maserati miał w swojej ofercie cztery modele, które wykorzystywały niezwykły układ hydrauliczny Citroena z pompą wysokiego ciśnienia i doskonale znanym nam zielonym płynem LHM. Były to Khamsin, Bora, Merak oraz Indy. Jednak w tym przypadku nie chodziło o zawieszenie. Skąd pomysł, by użyć rozwiązań Citroena w sportowym samochodzie?
Maserati Khamsin
Samochód zaprezentowano w 1972 roku. Napędzany był przez monstrualny silnik 4,9l V8 o mocy 320 KM. Wyprodukowano 430 egzemplarzy. W aucie używano układu hamulcowego Citroena oraz… diravi. Kierownica sama wracała do centralnego położenia po jej puszczeniu.
Maserati Bora
Zaprojektowany przez Giorgetto Giugiaro, pojawił się na rynku w 1971 roku. Był 2-osobowym coupe a pod maskę trafiły silniki 4,7 a potem 4,9 litra. Auto było bardzo luksusowo wykończone. Hydraulika była tu wykorzystywana nie tylko do hamulców, ale też do podnoszenia fotela kierowcy, wspomagania sprzęgła i pedału gazu.
Maserati Merak (wczesne modele)
Model zaprezentowany w roku 1974. W tym aucie wykorzystywano hamulce hydrauliczne, wspomaganie sprzęgła oraz otwieranie świateł zasilane z układu hydraulicznego. Użyto tu również silnika z Citroena SM o mocy 190 KM oraz jego deskę rozdzielczą.
Maserati Indy (późne modele, 1973)
Auto zaprezentowano w 1968 roku na salonie Torino. W 1973 w aucie pojawił się układ hamulcowy Citroena, montowano w nim m.in. silnik 4,9 litra o mocy 320 KM.
Skąd hydraulika Citroena w Maserati?
Citroen zakupił Maserati w 1968 roku. Dlaczego jednak marka zdecydowała się wziąć od Citroena układ wysokiego ciśnienia? Poprosił o to główny inżynier Maserati Giulio Alfieri, który nie tylko zawsze doceniał Citroeny za ich komfort, przewyższający nawet bardzo luksusowe samochody ale uważał, że samochód sportowy musiał mieć skuteczne hamulce.
Wymienione wyżej modele Maserati miały więc pompę LHM, konżektor i dystrybutor hamulcowy. W modelach, gdzie hydraulikę wykorzystywano do sterowania wysokością fotela i otwieraniem lamp, hamulce były zasilane układem głównym wysokiego ciśnienia a drugi, pomocniczy układ, był właśnie do tych celów.
Maserati zbudował jeszcze jeden model z hydrauliką Citroena, ale tym razem w pełni wykorzystując jej możliwości, z zawieszeniem włącznie. To Quattroporte. Przedstawiamy go w oddzielnym materiale.
Najnowsze komentarze