dacia jogger extreme +
Wiadomości

7-osobowa Dacia Jogger Extreme+ z LPG. Ile kosztuje model na wypasie prosto z salonu?

autor Gabi Rusek
2025-05-16
f1 grand prix emilii romanii 2025 zapowiedz weekendu wyscigowego 1 Wiadomości
Wiadomości

F1: Grand Prix Emilii-Romanii 2025 – zapowiedź weekendu wyścigowego

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-05-14
renault kardian projekt Wiadomości
Wiadomości

Renault rozbudowuje swoje centrum projektowe RDCL 2027. Tu powstał model Kardian

autor Tomasz Nowicki
2025-05-14
Peugeot 504 Break
Wiadomości

Peugeot 504 Break w niezwykłej wersji. Ma gramofon i kierownicę Hypersquare

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-16
Road trip to Renault Douai Factory
Wiadomości

Renault 5 E-Tech electric już od 555 zł brutto miesięcznie. Promocja 2025, dopłaty do kupna samochodu

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
citroen renault volkswagen Wiadomości
Wiadomości

Niemcy byli w szoku. Renault 19 16V prawie pokonał Volkswagena Golfa GTI w teście

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
uzywane Wiadomości
Wiadomości

Używany samochód od pierwszego właściciela za 4000 zł. Czy to możliwe?

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18

Najnowsze komentarze

  • Jaca - Ile kosztuje nowy Peugeot 208? Polski cennik konkurenta Renault Clio w maju 2025
  • Sergiusz - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
  • Anonimowo - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
  • Damian - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • Anonimowo - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • tommo - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • Damian - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Czy Stellantis powoli żegna się z Włochami? Rosną obawy o przyszłość tamtejszego przemysłu motoryzacyjnego

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2024-05-18
w Wiadomości, Stellantis
Czas czytania 3 minut
2k
A A
10
metz skrzynie fabryka stellantis Wiadomości

Włoski przemysł motoryzacyjny, niegdyś duma kraju, stoi przed poważnymi wyzwaniami. Ambitne plany Stellantis, mające na celu produkcję miliona pojazdów we Włoszech do 2030 roku, wydają się być jedynie marzeniem. Choć Carlos Tavares, CEO Stellantis, wyraził optymizm na początku 2023 roku, rzeczywistość jest znacznie bardziej skomplikowana – donoszą włoskie media.

W 2022 roku Stellantis wyprodukował we Włoszech 521.842 samochodów osobowych , co stanowi zaledwie połowę zaplanowanej produkcji. Dane na 2024 rok również nie napawają optymizmem, z produkcją spadającą o 31,3% w marcu i 21,1% w pierwszym kwartale.

Brak produkcji, tylko sprzedaż

Jednym z głównych powodów tego spadku może być decyzja o skupieniu się jedynie na sprzedaży, a nie produkcji pojazdów Leapmotor, chińskiej marki, z którą Stellantis zawarł niedawno umowę joint venture. Włoskie fabryki, takie jak Mirafiori, pozostają z ograniczoną produkcją – powstaje tu w zasadzie elektryczny Fiat 500 i jego odpowiednik Abarth, które jednak zmagają się z problemami sprzedażowymi.

Utracone szanse

Historia włoskiego przemysłu motoryzacyjnego jest pełna utraconych okazji – twierdzą włoskie media. Gdy w latach 90. Toyota zdecydowała się na produkcję modelu Yaris w Europie, Włochy nie wykazały zainteresowania, co zaowocowało wyborem Francji. Podobnie było z Fordem, który w 1986 roku chciał kupić markę Alfa Romeo, ale finalnie marka przeszła w ręce Fiata dzięki interwencji politycznej. Volkswagen, choć kupił Ducati i Lamborghini, unikał otwierania fabryk we Włoszech, wybierając inne kraje europejskie.

Carlos Tavares liczy z kolei koszty i wybiera fabryki, gdzie produkuje się taniej. Przykładem, który mocno wstrząsnął Włochami, jest wybór Polski na miejsce produkcji Alfy Romeo Junior. Problem stał się tak poważny, że włoski rząd zabronił koncernowi używania nazwy Milano, jako że nie jest to włoski produkt i dlatego Stellantis musiał użyć Juniora.

Elektromobilność i chińska konkurencja

Przykład Hiszpanii, gdzie Volkswagen przekształcił markę Seat, pokazuje, co mogło stać się również we Włoszech. Seat, założony przez Fiata w 1950 roku, pod zarządem Volkswagena zyskał nowe życie. Powstanie marki Cupra, która odniosła spory sukces, jest dowodem na to, jak efektywne zarządzanie może przekształcić firmę – a za tymi pomysłami stał nie kto inny jak Luca de Meo, dzisiejszy szef koncernu Renault.

Spadek zatrudnienia

Liczba pracowników Stellantis spadła z 112 tysięcy w 2000 roku do 47.200 w roku 2023. Znaczące sprzedaże, takie jak Magneti Marelli w 2018 roku i tor testowy Nardò w 2012 roku, dodatkowo osłabiły pozycję Włoch na światowej mapie motoryzacyjnej.

Marki Stellantis

Stellantis to gigant motoryzacyjny, który powstał z połączenia Fiat Chrysler Automobiles (FCA) i PSA Group. Do jego portfolio należą takie marki jak Fiat, Alfa Romeo, Maserati, Jeep, Chrysler, Dodge, Ram, Peugeot, Citroën, Opel, Vauxhall, DS Automobiles, Lancia oraz Abarth.

na podstawie doniesień włoskich mediów – opracowanie redakcja

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

2.3 4 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

PureTech 130

Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

2025-05-19
Jeep Compass

Nowy Jeep Compass w Polsce na imprezie Camp Jeep PL 2025. Ostatnie wolne miejsca

2025-05-19

Leapmotor dostarczył już 1000 samochodów elektrycznych we Francji

2025-05-19

Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon

2025-05-19
Tagi: Stellantis
Udostepnij676Tweet423Udostepnij118
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
10 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • PureTech 130

    Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

    2294 udostępnienia
    Udostepnij 918 Tweet 574
  • Używany Peugeot 508 II SW 2.0 BlueHDi od pierwszego właściciela. Przegląd krajowych ogłoszeń

    1499 udostępnienia
    Udostepnij 600 Tweet 375
  • Nowy Renault Scenic za 42.900 zł? Tak, to oryginalna promocja marki w Polsce

    3302 udostępnienia
    Udostepnij 1321 Tweet 826
  • Nowy Peugeot 2008 III generacji już w przygotowaniu. Kiedy go zobaczymy w salonach?

    503 udostępnienia
    Udostepnij 201 Tweet 126

Testy samochodów

001. Renault Megane IV Bose TCe 130 Wiadomości
Testy

Test: Renault Megane IV 1.3 TCe 130 KM – skok o parę poziomów. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-04-16
IMG 9331 1 300x200 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën DS3 1.6 THP 156 KM 2012 – dynamiczne auto do miasta. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2021-05-21
citroen berlingo hdi 2 01 Wiadomości
Testy

Ile Citroën Berlingo 1.5 HDi 130 KM pali na autostradzie? Test przy 140 km/h i 375 kg załadunku

autor Małgorzata Kozikowska
2025-03-29
01. Test Francuskie.pl Peugeot 308 SW GT Wiadomości
Testy

Peugeot 308 SW GT 1.6 THP 205 KM – pojemny i szybki. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2015-10-19
58 Genewa 2013 Peugeot 308 CC Roland Garros Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 308 CC 1.6 150 KM 2009 – najpiękniejszy kabriolet w klasie kompakt. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2009-10-26

Najnowsze komentarze

  • Jaca - Ile kosztuje nowy Peugeot 208? Polski cennik konkurenta Renault Clio w maju 2025
  • Sergiusz - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
  • Anonimowo - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
  • Damian - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • Anonimowo - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • tommo - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika
  • Damian - Gdzie jest „PureTech”? Z cenników Stellantis znika nazwa 3-cylindrowego silnika

Zobacz też

Najlepsze marki w poszczególnych klasach wg Auto Bild

Renault Captur kontra pięciu rywali. Stronniczy przegląd prasy: MOTOR nr 11/2022

Luksusowy DS 9 – nocna jazda francuską limuzyną ulicami Krakowa

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
10
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz