Citroën – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Czy system energetyczny w Polsce wytrzyma samochody na prąd?

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-04-24
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 3 minut
136
A A
9
dacia spring peugeot 308 1 2 scaled Wiadomości

Rozwój elektromobilności w Polsce nie stanowi obecnie zagrożenia dla krajowego systemu elektroenergetycznego, a także nie powinien obciążać go nadmiernie w najbliższych latach – wynika z analizy danych dotyczących zużycia energii przez pojazdy elektryczne i mocy zainstalowanej w polskich elektrowniach. Pod koniec 2024 roku w Polsce zarejestrowanych było 74,2 tys. samochodów elektrycznych. Według szacunków, przeciętny kierowca w Polsce przejeżdża rocznie około 17 925 km, a średni zasięg elektrycznego auta to około 390 km.

Przy założeniu pełnego ładowania baterii od zera do 100% potrzeba średnio 46 sesji ładowania rocznie na pojazd. Choć w rzeczywistości ładowanie odbywa się najczęściej przez doładowywanie, a nie pełne uzupełnianie baterii, takie szacunki pozwalają określić skalę zapotrzebowania na energię.

Peugeot 408 – reklama

Łączne roczne zużycie energii przez całą flotę elektryków w Polsce można oszacować na około 252,7 GWh, czyli 0,253 TWh. Dla porównania, telefony komórkowe w Polsce zużywają rocznie około 0,3 TWh, co pokazuje, że aktualny wpływ samochodów elektrycznych na zużycie energii jest stosunkowo niewielki.

Warto przeczytać!

citroen c5 aircross 2 Wiadomości

Citroën ë-C5 Aircross Long Range 97 kWh: 677 km zasięgu i pełna dotacja rządowa w Wielkiej Brytanii

2025-11-11
Peugeot e 408 12 Wiadomości

Stellantis wypowiedział umowy na dostawy do produkcji akumulatorów

2025-11-11

Renault Ampere stworzy akumulatory przyszłości – bez grama kobaltu!

2025-11-11

Renault negocjuje z chińskim dostawcą nową technologię silników elektrycznych bez metali ziem rzadkich

2025-11-11

Nawet w skrajnie nieprawdopodobnym scenariuszu, w którym wszystkie elektryczne auta w Polsce ładowałyby się jednocześnie z mocą 11 kW, ich łączne zapotrzebowanie wyniosłoby 816,5 MW. To zaledwie 1,13% całkowitej mocy zainstalowanej w polskich elektrowniach, która na koniec 2024 roku wynosiła 72 188 MW. Gdyby liczba pojazdów elektrycznych wzrosła do miliona, a wszystkie ładowałyby się jednocześnie, obciążenie systemu sięgnęłoby 15,2%. Taki scenariusz jest jednak mało realny, biorąc pod uwagę dotychczasowe wzorce użytkowania pojazdów elektrycznych.

W bardziej realistycznym ujęciu, zakładając, że jednocześnie ładuje się około 4% floty pojazdów, z czego 70% korzysta z ładowarek o mocy 11 kW, a 30% z ładowarek o mocy 50 kW, łączne zapotrzebowanie na moc wynosiłoby jedynie 67,4 MW. Oznacza to obciążenie systemu elektroenergetycznego na poziomie zaledwie 0,09%.

Jeśli w ciągu najbliższych 5-7 lat liczba pojazdów elektrycznych w Polsce wzrośnie do miliona, obciążenie systemu w tym realistycznym scenariuszu wzrosłoby do około 1,26%. Jest to poziom, który system jest w stanie obsłużyć bez potrzeby natychmiastowych inwestycji w rozbudowę infrastruktury energetycznej.

Analizując moce istniejących stacji ładowania, pod koniec 2024 roku ich łączna moc wynosiła 480 MW. Nawet gdyby wszystkie te stacje były używane jednocześnie przy maksymalnym poborze mocy, obciążałyby system zaledwie w 0,7%. Przy średnim wykorzystaniu na poziomie 4% obciążenie spada do 0,027%. Dla porównania, Elektrownia Kozienice, druga co do wielkości w Polsce, ma zainstalowaną moc na poziomie 4000 MW i odpowiada za 13% produkowanej w kraju energii. W najbardziej skrajnym scenariuszu maksymalnego wykorzystania wszystkich stacji ładowania, ich pobór mocy stanowiłby jedynie 12% mocy tej jednej elektrowni.


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

5 1 głos
Ocena artykułu
Tagi: samochody elektryczne
Udostepnij48Tweet30Udostepnij8
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
9 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • bigster dacia pgd Wiadomości

    To najdroższa Dacia Bigster oferowana od ręki w Polsce, ale nadal tańsza niż podstawowa Toyota RAV4

    5099 udostępnienia
    Udostepnij 2040 Tweet 1275
  • 2.0 HDi – prawdopodobnie najlepszy silnik świata wciąż godny uwagi

    23671 udostępnienia
    Udostepnij 9468 Tweet 5918
  • Nowa Dacia Bigster królową oszczędności wg ADAC. Jest lepsza niż Skoda Octavia

    1253 udostępnienia
    Udostepnij 501 Tweet 313
  • Polski promocyjny cennik nowych samochodów Dacia – listopad 2025.

    8717 udostępnienia
    Udostepnij 3487 Tweet 2179

Testy samochodów

0351 01 Wiadomości
Testy

Test: Renault Laguna 2.0T 204 KM – najlepsza wersja do kupienia! Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2006-11-08
Citroen C5 Tourer
Citroen - testy i opinie

Test: Używany Citroen C5 Tourer 2.0 HDi 163 KM – mistrz komfortu. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2020-06-23
Citroe DS3 do wygrania w konkursie PlayStation Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën DS3 1.6 HDi 92 KM – luksusowy samochód w prawie każdym calu. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2020-12-06
20180619 112908 Wiadomości
Testy

Test: Renault Megane GT 1.6 TCe 205 KM – sport na co dzień. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2018-07-09
peugeot 5008 22 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 5008 1.2 Allure 130 KM automat – pierwszy test, nowa klasa SUV. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Małgorzata Kozikowska
2017-05-04

Najnowsze komentarze

  • Anonim - Silnik 1.2 PureTech: jest nowa procedura naprawcza zwiększonego zużycia oleju
  • Inny Anonimowy - Fiat wprowadza limitowaną edycję „600 Hybrid Nero Cinema”
  • Mayor - Nie pójdziesz do więzienia za samo przekroczenie prędkości
  • Anonim - Ile kosztuje najtańsza nowa Dacia z automatem?
  • Jan - Polska – rejestracje nowych aut w październiku 2025 r.
  • Paweł - Fiat wprowadza limitowaną edycję „600 Hybrid Nero Cinema”
  • Roman - Nowy Alpine A390 wchodzi na rynek. Cena ujawniona

Zobacz też

Renault Clio Havana

Wyprzedaż w Peugeot: nowy 308 z klimatyzacją i 5 lat gwarancji za 64.900 zł. Przegląd ofert salonów

Zamieszkaj w hotelu w Sydney i jedź na wycieczkę nowym Peugeot 408

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
9
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz