Po raz kolejny tygodnik AUTO ŚWIAT ukazał się jako podwójny numer. Tym razem to dość łatwo wytłumaczyć: wczorajsze święto, dzisiejsze Zaduszki – to wszystko nie wpływało mobilizująco do produkcji dwóch standardowych wydań. MOTOR wprawdzie tak zrobił, ale AUTO SWIAT w tym roku nadzwyczaj chętnie wypuszcza numery podwójne. Czy ten aktualny, który ukazał się przed tygodniem, warto kupić, gdy szuka się informacji o francuskiej motoryzacji?
AUTO ŚWIAT nr 44-45 (1273) z 26.X.2020
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 68 (z okładką) + 16 (dodatek „Dodatek specjalny i auta używane”)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza (licząc z dodatkiem)
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C2, C3, C3 Pluriel, C4, C4 Picasso, C5, C6, Saxo, Xantia, Xsara, Xsara Picasso, 1007, 206, 207, 306, 307, 308, 405, 406, 407, 607, 806, 807, Rifter, Clio, Espace, K-ZE, Kangoo, Koleos, Laguna, Megane, Modus, Scenic, Twingo, Vel Satis, Logan, Sandero, Spring, Combo
Na stronach 12-13 AUTO ŚWIAT zaprezentował Dacię Spring. To dobrze już znany naszym Czytelnikom elektryczny miejski crossover, który pojawi się na polskim rynku w przyszłym roku. Zapewne cena będzie atrakcyjna, może to więc być model, który faktycznie zelektryzuje Polaków. Będzie to auto oparte o Renault K-ZE, który jest dostępny w Chinach.
AUTO ŚWIAT (a w zasadzie „Auto Bild”) porównał trzy technologiczne bliźniaki – Citroëna Berlingo, Opla Combo i Peugeota Riftera, napędzane takimi samymi 130-konnymi dieslami 1.5 Porównanie to znajdziecie na stronach 20-25. Czy jest sens porównywać takie auta? W zasadzie czemu nie – przecież mają inne kokpity, inne ceny, inaczej wyglądają. No, z tym ostatnim, to głównie z przodu. Najtańszy, a jednocześnie najlepiej wyposażony, okazał się Citroën. Peugeot jako jedyny ma małą kierownicę i i-Cockpit®. Z jakiegoś powodu najmniej pali Berlingo – ponieważ masa jest taka sama, więc pewnie wzięło się to z uwagi na manualną skrzynię (rywale wystąpili w teście z automatami). Z powodu ceny najlepiej w kwestii ubezpieczenia wypadł Citroën. Opel zyskał nieco na ergonomii obsługi i na fotelach, ale stracił na ładowności i jakości wykończenia. Combo i Rifiter zyskały po 4 punkty w porównaniu z Berlingo w ocenie skrzyni biegów. Za komfort jazdy lekko wyróżniono Opla, a za hamulce Peugeota, który z kolei stracił oczko w ocenie zachowania na drodze.
Ostatecznie wygrało Berlingo z dorobkiem 421 punktów. O 5 oczek mniej uzyskał Opel, zaś stawkę zamknął Peugeot z wynikiem 412 punktów.
MOTOR go skrytykował, AUTO MOTOR I SPORT pochwalił (w dziale aut używanych), a jak Peugeota 308 oceni AUTO ŚWIAT? Test wersji kombi (SW) znajdziecie na stronach 36-38. To wersja napędzana 130-konnym dieslem 1.5 BlueHDi współpracującym z automatyczną skrzynią biegów. Autor twierdzi, że samochód wciąż wygląda dobrze, mimo 7-letniego stażu rynkowego (trzy lata temu przeprowadzono drobny lifting). Docenia też przestronność i wielki bagażnik (556 litrów), a także liczne schowki. Dobry fotel kierowcy z szerokimi możliwościami regulacji, to kolejna zaleta. Plusem jest też dobre, solidne wykończenie samochodu. Uznano, że obsługa niemal wszystkich systemów za pomocą ekranu dotykowego wymaga przyzwyczajenia. Silnik współpracujący z ośmiobiegowym automatem, to świetny tandem, oszczędny i dynamiczny. Do tego dochodzi bogate wyposażenie (opisano wersję Allure Pack). AUTO ŚWIAT ocenił 308-kę SW na cztery z pięciu możliwych do zdobycia gwiazdek.
W dziale Z naszego archiwum (strona 62.) AUTO ŚWIAT przypomina pierwsze jazdy Peugeotem 406, na reprodukcji okładki dostrzec można też Renault Megane, a niżej wzmiankowany jest Peugeot 405 (auto, jakim jeździła przed wyborami prezydenckimi jedna z kandydatek, Hanna Gronkiewicz-Waltz). Przypomniano też Xantię kombi
Na I stronie dodatku widać Renault Megane II w momencie rozbijania go w czasie crash-testu.
Wśród najchętniej sprawdzanych do Polski aut używanych (strona II) znalazło się kilka modeli Renault: Clio, Scenic i Megane.
Artykuł poświęcony wynikom crash-testów aut sprzed (najczęściej) kilkunastu lat opublikowano na stronach IV-IX. Samochody podzielono na klasy. Oczywiście w zestawieniu znalazły się modele interesujące miłośników aut francuskich. Oto one:
Peugeot 1007 (2005) – *****
Peugeot 207 (2006) – *****
Peugeot 207 CC (2007) – *****
Renault Clio (2005) – *****
Renault Modus (2004) – *****
Citroën C1 (2005) – ****
Citroën C2 (2003) – ****
Citroën C3 (2002) – ****
Citroën C3 Pluriel (2002) – ****
Peugeot 206 (2000) – ****
Renault Clio (2000) – ****
Renault Twingo (2007) – ****
Dacia Logan (2005) – ***
Dacia Sandero (2008) – ***
Renault Twingo (2003) – ***
Citroën Saxo (2000) – **
Renault Clio (1997) – **
Citroën C4 (2004) – *****
Peugeot 308 (2007) – *****
Peugeot 308 CC (2007) – *****
Renault Megane (2002) – *****
Renault Megane (2008) – *****
Renault Megane CC (2004) – *****
Peugeot 307 (2001) – ****
Peugeot 307 (2003) – ****
Renault Megane (1998) – ****
Renault Megane (1999) – ****
Citroën Xsara (1998) – ***
Peugeot 306 (1998) – ***
Citroën C5 (2004) – *****
Citroën C5 (2006) – *****
Peugeot 407 (2004) – *****
Peugeot 407 Coupe (2005) – *****
Renault Laguna (2001) – *****
Renault Laguna (2003) – *****
Renault Laguna (2007) – *****
Renault Vel Satis (2002) – *****
Renault Vel Satis (2005) – *****
Citroën C6 (2005) – *****
Citroën C5 (2001) – ****
Peugeot 607 (2002) – ****
Peugeot 406 (2001) – ***
Peugeot 406 (1997) – **
Renault Laguna (1997) – ***
Citroën Xantia (1997) – **
Renault Koleos (2008) – *****
Citroën C4 Picasso (2006) – *****
Peugeot 807 (2003) – *****
Renault Espace (2003) – *****
Renault Scenic (2003) – *****
Citroën Berlingo (2005) – ****
Citroën Berlingo (2008) – ****
Citroën Picasso (2001) – **** (chodzi zapewne o Xsarę Picasso)
Peugeot 807 (2002) – ****
Renault Espace (1999) – ****
Renault Kangoo (2003) – ****
Renault Kangoo (2008) – ****
Renault Scenic (2001) – ****
Peugeot 806 (1999) – ***
Warto porównać sobie wyniki aut francuskich z innymi, często uważanymi w Polsce za świetne Nierzadko te inne, konstrukcje młodsze o dobrych kilka lat, uzyskiwały gorsze wyniki w testach zderzeniowych!
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym, podwójnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze