citroen c3 4 Wiadomości
Wiadomości

Nowy Citroën C3 CNG – oszczędność paliwa, wersje, silnik i wyposażenie. Debiut w Indiach

autor Tomasz Nowicki
2025-05-16
renault Wiadomości
Wiadomości

Nowy Renault Duster ma podbić serca klientów w tym kraju

autor Tomasz Nowicki
2025-05-14
ds 8 macron 1 Wiadomości
Wiadomości

Czym jeździ prezydent? Różne wybory francuskich głów państwa na przestrzeni lat

autor Tomasz Nowicki
2025-05-18
Peugeot 205
Wiadomości

Francuski klasyk za 50 tys. zł. Jakie modele Citroëna i Peugeota kupimy w tym budżecie?

autor Maciej Mokwiński
2025-05-14
dacia design week 2025 1 e1747417219563 Wiadomości
Wiadomości

Dacia na Romanian Design Week 2025. Co pokazano?

autor Tomasz Nowicki
2025-05-16
dacia spring Wiadomości
Wiadomości

Ile kosztuje nowa Dacia Spring? Sprawdzamy ceny taniego, miejskiego elektryka – maj 2025

autor Gabi Rusek
2025-05-19
Fiat Panda
Wiadomości

Ile kosztuje Fiat Panda? Nowy polski cennik maj 2025

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-13

Najnowsze komentarze

  • Juras - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
  • Edek - Nowe Renault Clio TCe 90 z automatem. Ile kosztuje i co ma w wyposażeniu?
  • Slawo - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • C5x7 - Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Anonimowo - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Dacia 1300 – od tego samochodu wszystko się zaczęło

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2022-05-17
w Wiadomości, Historia, Dacia
Czas czytania 4 minut
914
A A
3
Dacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 12 Wiadomości

Czy znasz Dacię 1300? Mihai, architekt w Renault Technologies w Titu, jest jednym z wielu Rumunów, którzy są fanami tego kultowego modelu. I nie bez powodu: w latach 70. i 80. XX wieku był to samochód, w którym niezliczona liczba Rumunów wyjeżdżała na drogi. Odkryj historię „samochodu innych ludzi” z pełnym pasji właścicielem, który przedstawia nam swoją starannie odrestaurowaną Dacię 1310 z 1989 roku.

W Rumunii ani Volkswagen, ani Garbus nie stały się powszechnie znane. Rumuński „samochód dla ludu” to Dacia 1300! To właśnie ten samochód postawił naród na drogach w latach 70. i 80. XX wieku. Mihai, który pracuje jako architekt Renault Technologies w Centrum Technicznym Titu, ma wiele wspomnień z dzieciństwa związanych z tym modelem. Dumny z odnowienia Dacii 1310 swojego ojca, od tego czasu stał się oddanym fanem. Zabiera nas w podróż po swoim ukochanym samochodzie i historii, która za nim stoi.

„Każdy Rumun ma osobistą historię związaną z Dacią 1300. Wciąż przyciąga wzrok, kiedy biorę ją na przejażdżkę” – Mihai, architekt w Renault Technologies.

Dziedzictwo emocjonalne

Kultowy model w Rumunii od ponad trzech dekad, Dacia 1300, odcisnął swoje piętno w pamięci narodu. Samochód dla wszystkich rodzin, taksówki na każdym rogu ulicy w miastach tego kraju i nie tylko: to miłe wspomnienia, które wielu Rumunów wciąż pielęgnuje w związku z kultowym modelem. Jak to ujął Mihai: „Dacia 1300 to solidny, prosty i wygodny samochód; cechy, które są zgodne z DNA Dacii”.

Warto przeczytać!

Nowy Peugeot 208

Ile kosztuje nowy Peugeot 208? Polski cennik konkurenta Renault Clio w maju 2025

2025-05-19
Nissan Juke 1.6 Hybrid 143

Test: Nissan Juke 1.6 Hybrid 143 N-Sport, czyli crossover z pomysłem i na sportowo. 1000 km za nami

2025-05-19

250 sztuk Renault Master do transportu pacjentów. Nowe zamówienie firmy EMED

2025-05-19

Polski cennik Renault z roku 2000. Twingo za 29.900 zł, Espace V6 za 191.950 zł

2025-05-19

Rumuńscy klienci i lokalna gospodarka szybko przyjęli ten model. Ludzie wręcz oszaleli na punkcie nie tylko najnowocześniejszego samochodu w Europie Wschodniej w latach 70., ale także najtańszego, sprzedającego się za równowartość dzisiejszych 3.200 euro.

Dziedzictwo rodzinne

Mihai jest właścicielem 1.3-litrowej Dacii 1310 TLX, którą jego ojciec kupił w 1992 roku. Znana jako Dacia 1300 z pierwszej serii produkowanej w latach 1969-1979 – identyczna kopia francuskiego Renault 12 – była nazywana jako Dacia 1310 aż do 2004 roku Nasz zaufany fan podkreśla, że ​​„dwie główne różnice między modelami 1300 i 1310 to nowy wygląd przodu z czterema lampami i czarną osłoną centralną, a także wyglądem tyłu”.

W połowie lat 80. samochody Dacii były produkowane przy użyciu 98% części pozyskiwanych lokalnie, co ułatwiało naprawę i renowację starszych modeli przy użyciu oryginalnych części. Właśnie w ten sposób Mihai był w stanie przywrócić swoją Dacię 1310 TLX do pierwotnego stanu przy wsparciu lokalnej sieci innych miłośników Dacii: „W miarę upływu czasu w Rumunii jest coraz więcej fanów Dacii. A każdego roku coraz więcej Rumunów odkrywa ten model”.

Mihai często zasiada za kierownicą swojej Dacii 1310. To był ten sam samochód, który jego rodzina zabierała na wakacje, a także ten, którym nauczył się jeździć. Niezliczone wspomnienia, które tworzą głęboką więź sentymentalną. Ale jest w tym coś więcej. Mihai jest dumny z prowadzenia samochodu marki Dacia, który uważa za rodzinną pamiątkę, przekazywaną z pokolenia na pokolenie. „Kiedy jeżdżę Dacią 1310, po prostu dobrze się czuję” – wyznaje.

Dziedzictwo narodowe

Podobnie jak Mihai, coraz więcej Rumunów jest dumnych z motoryzacyjnego dziedzictwa Rumunii i stara się je promować. Trzeba powiedzieć, że Dacia 1300 znacznie poprawiła mobilność i nieodłączną swobodę całej Rumunii. Model zajmuje szczególne miejsce w wspomnieniach z dzieciństwa całego pokolenia Rumunów, takich jak Mihai.

Dacia 1300 (i jej późniejsze wersje) jest również częścią historii Rumunii ze względu na jej sukces komercyjny (2 miliony sprzedanych egzemplarzy) i długą produkcję (35 lat, od 1969 do 2004 roku). W tym czasie przeszła nie mniej niż sześć ewolucji zanim sprzedaż dobiegła końca w 2006 roku, dwa lata po rozpoczęciu produkcji Logana. „Dacia 1300 to kultowy samochód rumuński. Jego przystępna cena sprawiła, że ​​stał się prawdziwym samochodem dla ludzi” – wyjaśnia Mihai.

Dacia 1300 była eksportowana do innych krajów Europy Wschodniej, Afryki, Bliskiego Wschodu i Ameryki Łacińskiej.

Mihai jest zdumiony, jak niezawodna okazała się jego Dacia 1310. Aktualnie jej licznik pokazuje tylko 3.400 km przebiegu, ale dzieje się tak dlatego, że po 99.999 kilometrów przeskakuje do zera… i ukończyła już trzy pełne cykle!

 

 

oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Dacia

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Dacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 01 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 18 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 19 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 20 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 21 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 22 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 23 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 24 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 25 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 26 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 27 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 28 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 29 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 30 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 31 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 17 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 16 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 02 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 03 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 04 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 05 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 06 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 07 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 08 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 09 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 10 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 11 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 12 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 13 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 14 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 15 WiadomościDacia 1300 od tego wszystko sie zaczelo 32 Wiadomości
0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 1310RenaultDacia1300130112historia
Udostepnij316Tweet198Udostepnij55
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
3 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • renault scenic Wiadomości

    Nowy Renault Scenic za 42.900 zł? Tak, to oryginalna promocja marki w Polsce

    3113 udostępnienia
    Udostepnij 1245 Tweet 778
  • Używany Peugeot 508 II SW 2.0 BlueHDi od pierwszego właściciela. Przegląd krajowych ogłoszeń

    1410 udostępnienia
    Udostepnij 564 Tweet 353
  • Ile kosztuje najdroższa nowa Dacia Bigster z fabryczną instalacją LPG? Dwukolorowe nadwozie oraz szyberdach, maj 2025

    4471 udostępnienia
    Udostepnij 1788 Tweet 1118
  • Nowa Dacia Duster Journey+ 2025 Full Hybrid. Co ma na wyposażeniu i ile kosztuje?

    617 udostępnienia
    Udostepnij 247 Tweet 154

Testy samochodów

20140527 160252 resized Wiadomości
Testy

Test: Renault Zoe 2015 – elektryczne sny. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2015-03-11
01. Miejski test Peugeota 308 1.2 PureTech 130 Allure EAT6 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 308 1.2 PureTech 130 Allure+ EAT6 do miasta i na wycieczkę. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy, spalanie

autor Krzysztof Gregorczyk
2016-10-10
01. Wszystkomający Citroën C3 Aircross – test Wiadomości
Testy

Test: Citroën C3 Aircross 1.2 130 KM PureTech – wszystkomający crossover. Czy warto? Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2018-08-28
peugeot 308 sw 104 Wiadomości
Testy

Test i porównanie: Używana Dacia Duster 1.5 dCi kontra nowy Peugeot 308 SW 1.5 HDi

autor Tomasz Nowicki
2018-11-30
0035 02 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C4 1.6 110 KM 2004: wrażenia z jazdy. Opinie, spalanie, awarie, zalety i wady

autor Krzysztof Gregorczyk
2004-11-22

Najnowsze komentarze

  • Juras - Emmanuel Macron bije na alarm: „Unia Europejska zabiła konkurencyjność naszej motoryzacji, czas na zmiany”
  • Edek - Nowe Renault Clio TCe 90 z automatem. Ile kosztuje i co ma w wyposażeniu?
  • Slawo - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • C5x7 - Citroën CX GTi Turbo – francuska definicja prędkości i komfortu kontra BMW M535i i Rover Vitesse
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Edek - Giulia kochana w Polsce. Jesteśmy czwartym rynkiem tego modelu Alfy Romeo na świecie
  • Anonimowo - Nowy dyrektor generalny marki Citroën. Stanowisko obejmuje Xavier Chardon

Zobacz też

Citroën i „Bohaterowie Sahary” w najbardziej prestiżowym kinie Lwowa oraz Radio-Motor w Wilnie. Ogłoszenia sprzed lat

Tuning silnika 1.6 PureTech 225 KM. Jaką moc można uzyskać?

Peugeot E-Lion Day: w 100% elektryczny, w 100% zniewalający

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
3
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz