Czy znasz Dacię 1300? Mihai, architekt w Renault Technologies w Titu, jest jednym z wielu Rumunów, którzy są fanami tego kultowego modelu. I nie bez powodu: w latach 70. i 80. XX wieku był to samochód, w którym niezliczona liczba Rumunów wyjeżdżała na drogi. Odkryj historię „samochodu innych ludzi” z pełnym pasji właścicielem, który przedstawia nam swoją starannie odrestaurowaną Dacię 1310 z 1989 roku.
W Rumunii ani Volkswagen, ani Garbus nie stały się powszechnie znane. Rumuński „samochód dla ludu” to Dacia 1300! To właśnie ten samochód postawił naród na drogach w latach 70. i 80. XX wieku. Mihai, który pracuje jako architekt Renault Technologies w Centrum Technicznym Titu, ma wiele wspomnień z dzieciństwa związanych z tym modelem. Dumny z odnowienia Dacii 1310 swojego ojca, od tego czasu stał się oddanym fanem. Zabiera nas w podróż po swoim ukochanym samochodzie i historii, która za nim stoi.
„Każdy Rumun ma osobistą historię związaną z Dacią 1300. Wciąż przyciąga wzrok, kiedy biorę ją na przejażdżkę” – Mihai, architekt w Renault Technologies.
Dziedzictwo emocjonalne
Kultowy model w Rumunii od ponad trzech dekad, Dacia 1300, odcisnął swoje piętno w pamięci narodu. Samochód dla wszystkich rodzin, taksówki na każdym rogu ulicy w miastach tego kraju i nie tylko: to miłe wspomnienia, które wielu Rumunów wciąż pielęgnuje w związku z kultowym modelem. Jak to ujął Mihai: „Dacia 1300 to solidny, prosty i wygodny samochód; cechy, które są zgodne z DNA Dacii”.
Rumuńscy klienci i lokalna gospodarka szybko przyjęli ten model. Ludzie wręcz oszaleli na punkcie nie tylko najnowocześniejszego samochodu w Europie Wschodniej w latach 70., ale także najtańszego, sprzedającego się za równowartość dzisiejszych 3.200 euro.
Dziedzictwo rodzinne
Mihai jest właścicielem 1.3-litrowej Dacii 1310 TLX, którą jego ojciec kupił w 1992 roku. Znana jako Dacia 1300 z pierwszej serii produkowanej w latach 1969-1979 – identyczna kopia francuskiego Renault 12 – była nazywana jako Dacia 1310 aż do 2004 roku Nasz zaufany fan podkreśla, że „dwie główne różnice między modelami 1300 i 1310 to nowy wygląd przodu z czterema lampami i czarną osłoną centralną, a także wyglądem tyłu”.
W połowie lat 80. samochody Dacii były produkowane przy użyciu 98% części pozyskiwanych lokalnie, co ułatwiało naprawę i renowację starszych modeli przy użyciu oryginalnych części. Właśnie w ten sposób Mihai był w stanie przywrócić swoją Dacię 1310 TLX do pierwotnego stanu przy wsparciu lokalnej sieci innych miłośników Dacii: „W miarę upływu czasu w Rumunii jest coraz więcej fanów Dacii. A każdego roku coraz więcej Rumunów odkrywa ten model”.
Mihai często zasiada za kierownicą swojej Dacii 1310. To był ten sam samochód, który jego rodzina zabierała na wakacje, a także ten, którym nauczył się jeździć. Niezliczone wspomnienia, które tworzą głęboką więź sentymentalną. Ale jest w tym coś więcej. Mihai jest dumny z prowadzenia samochodu marki Dacia, który uważa za rodzinną pamiątkę, przekazywaną z pokolenia na pokolenie. „Kiedy jeżdżę Dacią 1310, po prostu dobrze się czuję” – wyznaje.
Dziedzictwo narodowe
Podobnie jak Mihai, coraz więcej Rumunów jest dumnych z motoryzacyjnego dziedzictwa Rumunii i stara się je promować. Trzeba powiedzieć, że Dacia 1300 znacznie poprawiła mobilność i nieodłączną swobodę całej Rumunii. Model zajmuje szczególne miejsce w wspomnieniach z dzieciństwa całego pokolenia Rumunów, takich jak Mihai.
Dacia 1300 (i jej późniejsze wersje) jest również częścią historii Rumunii ze względu na jej sukces komercyjny (2 miliony sprzedanych egzemplarzy) i długą produkcję (35 lat, od 1969 do 2004 roku). W tym czasie przeszła nie mniej niż sześć ewolucji zanim sprzedaż dobiegła końca w 2006 roku, dwa lata po rozpoczęciu produkcji Logana. „Dacia 1300 to kultowy samochód rumuński. Jego przystępna cena sprawiła, że stał się prawdziwym samochodem dla ludzi” – wyjaśnia Mihai.
Dacia 1300 była eksportowana do innych krajów Europy Wschodniej, Afryki, Bliskiego Wschodu i Ameryki Łacińskiej.
Mihai jest zdumiony, jak niezawodna okazała się jego Dacia 1310. Aktualnie jej licznik pokazuje tylko 3.400 km przebiegu, ale dzieje się tak dlatego, że po 99.999 kilometrów przeskakuje do zera… i ukończyła już trzy pełne cykle!
oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Dacia