środa, 6 lipca, 2022
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Reklama
  • Kontakt
  • Organizujesz zlot?
  • Współpraca
  • Redakcja
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wydarzenia
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości Dacia

Dacia 1300 – od tego samochodu wszystko się zaczęło

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2022-05-17
w Dacia, Historia, Wiadomości
Czas czytania 4 minut
196 2
2
170
UDOSTĘPNIEŃ
566
ODSŁON
UdostępnijTwitterPoleć

Zobacz również

Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku

Renault zainwestuje 2 miliardy reali w Brazylii

BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?

Czy znasz Dacię 1300? Mihai, architekt w Renault Technologies w Titu, jest jednym z wielu Rumunów, którzy są fanami tego kultowego modelu. I nie bez powodu: w latach 70. i 80. XX wieku był to samochód, w którym niezliczona liczba Rumunów wyjeżdżała na drogi. Odkryj historię „samochodu innych ludzi” z pełnym pasji właścicielem, który przedstawia nam swoją starannie odrestaurowaną Dacię 1310 z 1989 roku.

W Rumunii ani Volkswagen, ani Garbus nie stały się powszechnie znane. Rumuński „samochód dla ludu” to Dacia 1300! To właśnie ten samochód postawił naród na drogach w latach 70. i 80. XX wieku. Mihai, który pracuje jako architekt Renault Technologies w Centrum Technicznym Titu, ma wiele wspomnień z dzieciństwa związanych z tym modelem. Dumny z odnowienia Dacii 1310 swojego ojca, od tego czasu stał się oddanym fanem. Zabiera nas w podróż po swoim ukochanym samochodzie i historii, która za nim stoi.

„Każdy Rumun ma osobistą historię związaną z Dacią 1300. Wciąż przyciąga wzrok, kiedy biorę ją na przejażdżkę” – Mihai, architekt w Renault Technologies.

Dziedzictwo emocjonalne

Kultowy model w Rumunii od ponad trzech dekad, Dacia 1300, odcisnął swoje piętno w pamięci narodu. Samochód dla wszystkich rodzin, taksówki na każdym rogu ulicy w miastach tego kraju i nie tylko: to miłe wspomnienia, które wielu Rumunów wciąż pielęgnuje w związku z kultowym modelem. Jak to ujął Mihai: „Dacia 1300 to solidny, prosty i wygodny samochód; cechy, które są zgodne z DNA Dacii”.

Rumuńscy klienci i lokalna gospodarka szybko przyjęli ten model. Ludzie wręcz oszaleli na punkcie nie tylko najnowocześniejszego samochodu w Europie Wschodniej w latach 70., ale także najtańszego, sprzedającego się za równowartość dzisiejszych 3.200 euro.

Dziedzictwo rodzinne

Mihai jest właścicielem 1.3-litrowej Dacii 1310 TLX, którą jego ojciec kupił w 1992 roku. Znana jako Dacia 1300 z pierwszej serii produkowanej w latach 1969-1979 – identyczna kopia francuskiego Renault 12 – była nazywana jako Dacia 1310 aż do 2004 roku Nasz zaufany fan podkreśla, że ​​„dwie główne różnice między modelami 1300 i 1310 to nowy wygląd przodu z czterema lampami i czarną osłoną centralną, a także wyglądem tyłu”.

W połowie lat 80. samochody Dacii były produkowane przy użyciu 98% części pozyskiwanych lokalnie, co ułatwiało naprawę i renowację starszych modeli przy użyciu oryginalnych części. Właśnie w ten sposób Mihai był w stanie przywrócić swoją Dacię 1310 TLX do pierwotnego stanu przy wsparciu lokalnej sieci innych miłośników Dacii: „W miarę upływu czasu w Rumunii jest coraz więcej fanów Dacii. A każdego roku coraz więcej Rumunów odkrywa ten model”.

Mihai często zasiada za kierownicą swojej Dacii 1310. To był ten sam samochód, który jego rodzina zabierała na wakacje, a także ten, którym nauczył się jeździć. Niezliczone wspomnienia, które tworzą głęboką więź sentymentalną. Ale jest w tym coś więcej. Mihai jest dumny z prowadzenia samochodu marki Dacia, który uważa za rodzinną pamiątkę, przekazywaną z pokolenia na pokolenie. „Kiedy jeżdżę Dacią 1310, po prostu dobrze się czuję” – wyznaje.

Dziedzictwo narodowe

Podobnie jak Mihai, coraz więcej Rumunów jest dumnych z motoryzacyjnego dziedzictwa Rumunii i stara się je promować. Trzeba powiedzieć, że Dacia 1300 znacznie poprawiła mobilność i nieodłączną swobodę całej Rumunii. Model zajmuje szczególne miejsce w wspomnieniach z dzieciństwa całego pokolenia Rumunów, takich jak Mihai.

Dacia 1300 (i jej późniejsze wersje) jest również częścią historii Rumunii ze względu na jej sukces komercyjny (2 miliony sprzedanych egzemplarzy) i długą produkcję (35 lat, od 1969 do 2004 roku). W tym czasie przeszła nie mniej niż sześć ewolucji zanim sprzedaż dobiegła końca w 2006 roku, dwa lata po rozpoczęciu produkcji Logana. „Dacia 1300 to kultowy samochód rumuński. Jego przystępna cena sprawiła, że ​​stał się prawdziwym samochodem dla ludzi” – wyjaśnia Mihai.

Dacia 1300 była eksportowana do innych krajów Europy Wschodniej, Afryki, Bliskiego Wschodu i Ameryki Łacińskiej.

Mihai jest zdumiony, jak niezawodna okazała się jego Dacia 1310. Aktualnie jej licznik pokazuje tylko 3.400 km przebiegu, ale dzieje się tak dlatego, że po 99.999 kilometrów przeskakuje do zera… i ukończyła już trzy pełne cykle!

 

 

oprac. Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Dacia

Gorące wiadomości wprost na Twój e-mail


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 12130013011310DaciahistoriaRenault
Udostepnij68Tweet43Udostepnij12
Poprzedni

Wydajna jazda: jak zmniejszyć wydatki na paliwo?

Następny

Nowy Peugeot 408 przyłapany bez kamuflażu

Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Następny
Nowy Peugeot 408

Nowy Peugeot 408 przyłapany bez kamuflażu

Geely Automobile Holdings przejmie 34,02% udziałów w Renault Korea Motors

Hopium wykorzystuje platformę 3DEXPERIENCE firmy Dassault Systèmes do prac nad projektem napędzanego wodorem pojazdu klasy premium

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
2 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
Facebook Twitter LinkedIn

Komentarze

  • Inny Anonimowy - Polski rynek nowych aut po pierwszym półroczu 2022 roku
  • Inny Anonimowy - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Inny Anonimowy - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Inny Anonimowy - Mocna oferta Peugeot. Marka ma szansę zwiększyć sprzedaż w Polsce
  • Krzysztof - Dacia Spring nadal bezkonkurencyjna cenowo. Europa masowo kupuje małego elektryka
  • Michał Z. - BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • Dawid - Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • seb - Nowe podatki za posiadanie samochodu spalinowego nadchodzą. Ile zapłacimy?
  • Piotr001 - Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku
  • adalb - BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?


Aktualności ze świata motoryzacji

  • Ile kosztuje nowy DS 4? Od lipca 2022 zmiany w polskim cenniku
  • Renault zainwestuje 2 miliardy reali w Brazylii
  • BP kontra Orlen. Wojna na promocje – czy ma to sens?
  • Stronniczy przegląd prasy: AUTO ŚWIAT nr 26/2022
  • Citroën AMI jako nowa odsłona kultowego 2CV. Kupilibyście go?
  • Kulisy wdrożenia Zity przez Mobilize i Mobilize Share usług carsharingowych
  • Nowy serwis samochodów ciężarowych Nijhof-Wassink w Tarnowie Podgórnym
  • XII Zlot Sudeckiego Klubu Citroën 2022 – relacja. Tak bawili się miłośnicy francuskiej marki samochodów
  • Renault 5 Diamant. Różowy koncept, który będzie przeznaczony na sprzedaż
  • Salon Renault istniał w Warszawie w 1908 r.


Redakcja

Francuskie.pl – Dziennik Motoryzacyjny
e-mail: [email protected]
00-028 Warszawa, ul. Bracka 20/28i

redaktor naczelny
Krzysztof Gregorczyk
[email protected]

Kontakt w sprawie reklamy (Advertising Contact)
[email protected]

 

 



Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Peugeot | Renault
Copyright © 2004 - 2022 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o.
Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
2
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.