Wiele osób uważa, że nowa Dacia Bigster będzie tylko wydłużonym Dusterem. Otóż nie, Szanowni Państwo. Przed tygodniem miałem okazję przyjrzeć się Bigsterowi z bliska, a dziś efektami podzielę się z Wami. Wcześniej nie mogłem – nałożono na nas, dziennikarzy motoryzacyjnych zaproszonych na statyczną premierę Bigstera, embargo na publikację. Aż do dziś, do godziny 9:00, która właśnie minęła. A jest o czym pisać – nowy silnik hybrydowy 1.8, nowy napęd LPG o mocy 140 KM… W końcu!
Teza, jakoby nowa Dacia Bigster miała być wydłużonym, czy też nieco większym Dusterem, brała się z tego, że oba samochody to SUV-y, oba pięciomiejscowe, więc w wyobrażeniach wielu osób wydawało się, że to jest to samo. Zadziwiające jak krytykanci Dacii lubią takie teksty. Ciekawy jestem, czy na forach Grupy VAG jęczeli, że Octavia, to taki trochę większy Golf, a Jetta, Bora i Vento, to Golf z doklejonym bagażnikiem, czyli praktycznie identyczne auto.
Dacia Bigster, to jednak zupełnie co innego, niż Duster. Owszem, samochody mają zbliżoną stylistykę, ale w obrębie jednego producenta to nie tylko nic dziwnego, ale zabieg wręcz pożądany. Owszem, oba to pięcioosobowe SUV-y, ale takim jest też Renault Rafale. Chcę pokazać, że pięciomiejscowy SUV pięciomiejscowemu SUV-owi nierówny!

Bigster znajdzie swoich klientów i myślę, że będzie ich dużo. W Polsce Duster od lat święci triumfy i nie zmienia tego jęczenie, jakoby był teraz drogi. Za drogi. Nie, Dustery się sprzedają i sprzedawać będą. Ale i Bigster znajdzie wielu nabywców. Dlaczego? Bo jest większy i ma praktycznie kompletnie inną gamę silnikową! I to jest jego…
Dacia Bigster – wielka zaleta i wielka różnica! Wymiary
Bigster jest samochodem większym od Dustera. Ma 4,57 m długości, 1,81 m szerokości, 1,71 m wysokości i 2,70 cm rozstawu osi. Jeśli chodzi o długość to aż o 23 cm więcej, 5 cm wysokości więcej i 4 cm rozstawu osi więcej, niż Duster. Bagażnik mieści – wg normy VDA – aż 667 dm³, a to o 150 dm³ więcej, niż w przypadku Dustera.

A co z tymi jednostkami napędowymi? Producent przewiduje trzy. Na ten moment w Dusterze mamy do wyboru następujące napędy:
- Eco-G 100 – benzynowy z LPG
- TCe 130 – turbodoładowany benzynowy (jedyny dostępny również z napędem 4×4)
- Hybrid 140 – benzynowy ze wsparciem elektrycznym
Dacia Bigster – silniki
Dacia Bigster dostępna będzie z następującymi napędami:
- Eco-G 140 – benzynowy z LPG mHEV
- TCe 130 – turbodoładowany benzynowy (dostępny z napędem 4×4)
- TCe 140 – turbodoładowany benzynowy (jedyny dostępny również z napędem 4×4) mHEV
- Hybrid 155 – benzynowy ze wsparciem elektrycznym
Jednostkom napędowym poświęcimy więcej czasu w odrębnych materiałach, ale zaostrzając Wasze apetyty już teraz zdradzę, że ten ostatni zespół napędowy – Hybrid 155 – ma cztery cylindry, pojemność skokową 1.8 l, dwa silniki elektryczne (w tym alternatorozrusznik), akumulator trakcyjny o pojemności 1,4 kWh i parowany jest ze zelektryfikowaną automatyczną skrzynią biegów.
Jak więc widać – gama napędowa w Bigsterze jest niemal całkowicie różna od gamy napędowej Dustera – łączy je tylko jeden silnik. I to – moim zdaniem – będzie wpływało na decyzje zakupowe w zakresie obu modeli.
Dacia Bigster – zaskakująca cena
Nie ma jeszcze oficjalnego cennika w Polsce, importer wciąż nad tym pracuje, ale Denic Le Vot, prezes Dacii, prezentując nam ten samochód powiedział, że podstawowa cena nie powinna przekroczyć poziomu 25.000 euro, a wersji Hybrid 155 – 30.000 euro. A to znaczy, że zapowiada się całkiem atrakcyjny poziom cen, jak na tak dużego SUV-a. Oczywiście nikt chyba nie ma wątpliwości, że Bigster jest pełnoprawnym członkiem segmentu C-SUV.
Dla porównania podajmy, że najtańsza z najtańszych Dacia Duster wyceniana jest w Polsce na 79.900 zł. Wersja Hybrid 140 kosztuje co najmniej 111.400 zł. Według aktualnego kursu euro bazowa cena podstawowego Bigstera nie powinna więc być wyższa, niż 108.000 zł, a wersji hybrydowej nie powinna przekroczyć poziomu 130.000 zł. Owszem, będzie więc wyraźnie drożej, niż w przypadku Dustera, ale otrzymamy też znacznie więcej. I chodzi nie tylko o blachę.
Dacia Bigster ma bogatsze wyposażenie
Bigster – dla przykładu – będzie mógł być wyposażony w elektrycznie otwieraną i zamykaną pokrywę bagażnika. Będzie miał dwustrefową klimatyzację. Będzie miał zduplikowaną mapę nawigacji na wyświetlaczu przed kierowcą. Będzie można go zamówić z otwieranym oknem dachowym. Będzie miał adaptacyjny tempomat. Ma też być lepiej wyciszony, ale to sprawdzimy dopiero podczas premiery dynamicznej, bo ubiegłotygodniowy event był prezentacją statyczną. Ale coś w tym może być, bo Dacia zaoferuje też system audio firmy Arkamys, więc dla komfortu jego użytkowania powinna lepiej wyciszyć flagowy model.
Dacia Bigster otrzyma seryjnie – zależnie od wersji, aluminiowe felgi o średnicy 17 lub 18 cali. Dostępne będą także- na zamówienie – felgi 19-calowe. Dla osób, dla których wygląd samochodu jest szczególnie ważny, mamy dobrą informację: Bigstera będzie można zamówić w dwukolorowym wykończeniu, z lakierowanym na czarno dachem! Warto rozważyć też zakup lakieru niebieski Indigo – będzie zarezerwowany wyłącznie dla Bigstera. Jak się prezentuje taka Dacia, możecie zobaczyć na niektórych zdjęciach w galerii, bo jeden egzemplarz był właśnie w takim kolorze.
Co ciekawe, w zależności od decyzji klienta, wnętrze Bigstera może się dość mocno różnić. Przewidziano bowiem aż trzy różne konsole środkowe – niską, średnią i wysoką. W tym ostatnim przypadku auto będzie wyposażone w chłodzony schowek i ładowarkę indukcyjną do smartfonów. Konsole uzależnione będą przede wszystkim od wybranej wersji napędowej.
Będą też dostępne – w zależności od wersji – trzy różne rodzaje tapicerek.
Platforma CMF-B dla SUVa klasy kompaktowej
Nowy Bigster powstał na platformie CMF-B, stanowiącej kluczowy element strategii produkcyjnej Dacii, której elastyczność konstrukcyjna umożliwia stworzenie wyjątkowo przestronnego wnętrza. Parametry użytkowe zostały dobrane tak, aby spełnić wymagania użytkowników aut z segmentu C-SUV. To m.in. odpowiednie wyciszenie (dźwiękochłonna przednia szyba, grubsze szyby, wyciszony silnik), wykończenie (nowa wykładzina podłogowa, dotykowe lampki LED) i komfort siedzeń (regulacja podparcia lędźwiowego w fotelu pasażera z przodu, regulacja oparcia tylnej kanapy itp.), a także wspomniana dwustrefowa klimatyzacja z przodu i dysze nawiewu na tylne siedzenia.
Na kanapie przestrzeni jest po prostu mnóstwo. Dacia podaje, że miejsca na kolana jest aż 24 cm, a to naprawdę dobry wynik. Przy fotelu kierowcy ustawionym jak dla kierowcy o moim wzroście (181 cm) usiadłem na kanapie. Popatrzcie na zdjęcie poniżej, jak wiele miejsca na nogi miałem siedząc z tyłu!

Podłokietnik rozkładany ze środkowego oparcia kanapy (dzielonej w proporcjach 40/20/40) wyposażono nie tylko w uchwyty na kubki, ale też w „trzymaki” smartfonów, czy tabletów, co szczególnie ucieszy dzieci podróżujące z tyłu. Nie jest to rozwiązanie tak zaawansowane, jak np. w Renault Rafale, ale i tak dobrze, że się pojawiło.
Rekordowa przestrzeń i funkcjonalne rozwiązania
Jak twierdzi producent, Dacia Bigster oferuje najwięcej w segmencie C-SUV przestrzeni na wysokość we wnętrzu (od siedzisk do podsufitki), a i bagażnik jest największy w segmencie. Ma podwójną podłogę, która pozwala na uzyskanie płaskiej powierzchni równej z progiem załadunkowym i kanapą po jej złożeniu. Kiedy tę podłogę wyjmiemy i zdecydujemy się podróżować bez dojazdowego koła zapasowego, na bagaże będziemy mieć naprawdę dużo miejsca!
Po złożeniu kanapy można uzyskać przestrzeń ładunkową o długości aż 2,7 metra! Oparcia kanapy można złożyć także od strony bagażnika, bo sięganie stamtąd do oparć i zwalnianie ich w ten sposób – z uwagi na długość bagażnika – byłoby dość karkołomnym zadaniem.

W Bigsterze nie mogło, rzecz jasna, zabraknąć świetnego rozwiązania, jakim jest YouClip. To system mocowania akcesoriów Dacii, wśród których znajdziemy np. uchwyt na smartfona (z naprawdę mocną, dobrze trzymającą sprężyną), uchwytu na tablet, pojemnika na drobne przedmioty, latarki przenośnej, uchwytu na torbę, czy na kubek.
Bigster jest standardowo wyposażony w pięć punktów mocowania YouClip (na desce rozdzielczej, na bocznej ścianie konsoli po stronie pasażera, na tylnej stronie środkowej konsoli, w bagażniku i na wewnętrznej stronie pokrywy bagażnika. Istnieje możliwość powiększenia ich liczby o dwa kolejne punkty dzięki wspornikowi mocowanemu do zagłówka, dostępnemu w ofercie akcesoriów.
Elektrycznie sterowana klapa bagażnika
Wspomnianą wcześniej elektrycznie sterowaną pokrywę bagażnika można będzie otworzyć na trzy sposoby – przyciskiem na desce rozdzielczej, przyciskiem w samej pokrywie (obok lampki oświetlającej tablicę rejestracyjną) oraz z pilota. Nie ma natomiast czujnika pod zderzakiem. Moim zdaniem słusznie – na moje nogi te czujniki i tak nigdy nie reagowały ;-)

Regulowane relingi dachowe
Warto też wspomnieć o regulowanych relingach dachowych (standard w wersji Extreme), z których łatwo można zrobić poprzeczki, do których montuje się np. bagażnik rowerowy, na narty, czy box dachowy. Trochę szkoda, że w pozostałych wersjach Bigstera relingi są stałe i wzdłużne. Ale może ruchome pojawią się w wyposażeniu opcjonalnym?

Naturalnie dla Bigstera Dacia przewidziała pakiet SleepPack, dedykowany bagażnik dachowy oraz namiot idealnie dopasowany do tylnej części tego kompaktowego SUV-a. To świetne rozwiązanie dla osób uwielbiających kempingowy tryb wypoczynku.
Wyjmowany podłokietnik
Ciekawostką są natomiast nowe elementy w gamie akcesoriów. To na przykład wyjmowany podłokietnik przeznaczony dla pasażerów kanapy i montowany pośrodku (gdy z tyłu jadą maksymalnie dwie osoby), który można zabrać ze sobą, bo jest… plecakiem. To organizer montowany na przednim fotelu, który staje się ergonomicznym schowkiem dla pasażera siedzącego z tyłu. To wreszcie montowany na haku holowniczym dodatkowy bagażnik nazwany Cargo Box.

Bezpieczeństwo
Nowy Bigster spełnia oczywiście wymagania najnowszej europejskiej normy bezpieczeństwa GSR2 i jest we wszystkich wersjach wyposażony seryjnie w aktywny system wspomagania nagłego hamowania (tryb miejski/podmiejski z wykrywaniem pojazdów, pieszych, rowerzystów i motocykli), system rozpoznawania znaków drogowych z ostrzeganiem o nadmiernej prędkości, wspomaganie parkowania tyłem, sygnalizację awaryjnego hamowania, ostrzeganie o niezamierzonej zmianie pasa ruchu, asystenta utrzymania pasa ruchu, system monitorowania czujności kierowcy i połączenie alarmowe (eCall).

Aby ułatwić życie swoim klientom, Dacia połączyła te systemy z inteligentnym przyciskiem o nazwie „My Safety”, który umożliwia kierowcy szybkie przełączanie niektórych systemów ADAS do trybu osobistego przy każdym uruchomieniu samochodu, dzięki czemu unika się żmudnych regulacji.
Oczywiście samochód nie został jeszcze poddany testom zderzeniowym, ale biorąc pod uwagę liczbę elektronicznych asystentów oferowanych w wyposażeniu standardowym, jest wreszcie szansa na lepszy wynik. Trzymamy kciuki i będziemy czekać na test. Oby faktycznie go wykonano…
Gama i podstawowe wyposażenie poszczególnych wersji Dacii Bigster
Bigster ma gamę skonstruowaną podobnie, jak Duster. Istnieją cztery wersje, przy czym dwie najwyższe (Extreme i Journey) stanowią niejako „rozgałęzienie”, bo adresowane są do różnych grup klientów. Szczegóły przedstawiają się następująco:
- Bigster Essential: 17-calowe aluminiowe felgi, stałe relingi dachowe, system multimedialny Media Display z 10,1-calowym centralnym ekranem, 7-calowym zespołem zegarów, manualna klimatyzacja, radar i tylna kamera parkowania, elektrycznie regulowane przednie i tylne szyby…
- Bigster Expression: Essential + dwustrefowa automatyczna klimatyzacja, automatyczny hamulec postojowy, czujniki deszczu, automatycznie składane boczne lusterka, modułowa tylna kanapa składana w układzie 40/20/40 z funkcją Easy Fold itd.
- Bigster Extreme: Expression + 18-calowe aluminiowe felgi, modułowe relingi dachowe, zewnętrzne i wewnętrzne elementy ozdobne w kolorze brązowo-miedzianym, panoramiczny otwierany dach, karta keyless entry, łatwa do czyszczenia tapicerka z tkaniny microcloud, gumowa mata podłogi bagażnika, cyfrowy zespół zegarów o przekątnej 10 cali, system Media Nav Live z centralnym ekranem o przekątnej 10,1 cala i z nawigacją z dostępem do Internetu, system audio Arkamys 3D sound system z 6 głośnikami, układ kontroli prędkości przy jeździe w dół itd.
- Bigster Journey: Expression + 18-calowe aluminiowe obręcze kół, automatyczna pokrywa bagażnika, karta keyless entry, wysoka środkowa konsola z podłokietnikiem, elektrycznie regulowany fotel kierowcy, cyfrowy zespół zegarów o przekątnej 10 cali, system multimedialny Media Nav Live z centralnym ekranem o przekątnej 10,1 cala i z nawigacją z dostępem do Internetu, system audio Arkamys 3D Sound System z 6 głośnikami, bezprzewodowa ładowarka do smartfonów, aktywny regulator prędkości itd.

Podsumowując: Dacia Bigster, to zdecydowanie coś więcej, niż powiększony Duster. To nowy krok w rozwoju rumuńskiej marki wchodzącej w skład Grupy Renault. Ile osób zdecyduje się na zrobienie tego dużego kroku? Sądzę, że całkiem sporo.
Krzysztof Gregorczyk; video i zdjęcia: KG i Dacia
Najnowsze komentarze