Jesteśmy na półmetku „ważności” aktualnego wydania tygodnika AUTO ŚWIAT. Tak, jak MOTOR ukazał się on w poniedziałek jako wydanie podwójne z uwagi na przyszłotygodniowe święto Tyle, że AUTO ŚWIAT ostatnio wychodzi niemal wyłącznie co dwa tygodnie. Ale mniejsza o to. Czy warto kupić aktualny podwójny numer, gdy szuka się informacji o francuskich samochodach?
AUTO ŚWIAT nr 23-24 (1264) z 1.VI.2020
Wydawca: Ringier Axel Springer Polska Sp. z o.o.
Stron: 68 (z okładką) + 16 (dodatek „Testy produktów, porady, serwis, prawo”)
Cena: 4,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 5,9 grosza
Warto kupić? Można
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Opel
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C1, C3, Jumper, 107, 206, 207, 208, 2008, 308, 3008, Clio, Captur, Kadjar, Kangoo, Laguna, Scenic, Trafic, Twingo, Dokker, Duster, Sandero, Grandland X
Na okładce AUTO ŚWIAT pokazał jedno auto z grona nas interesujących. To Dacia Duster.
Wyniki sprzedaży dziesięciu najpopularniejszych marek na rynku pierwotnym w Europie w ciągu czterech pierwszych miesięcy br. AUTO ŚWIAT prezentuje na stronach 12-13. Liderem jest Volkswagen, ale dwa kolejne miejsca zajmują marki francuskie: Renault i Peugeot. Pierwszą dziesiątkę zamyka Opel z Vauxhallem.
Na stronach 15-17 AUTO ŚWIAT pokazuje kolejne przykłady zaangażowanie świata motoryzacji w walkę z pandemią koronawirusa. Wspomina m.in. o wsparciu lokalnych społeczności przez dealerów Opla. Pisze o wypożyczeniu Renault Mastera z zabudową izotermiczną do Centrum Zdrowia Dziecka (pisaliśmy o tym już blisko miesiąc temu!) oraz o akcji Peugeota związanej z przywróceniem do pełni formy aut z lwem na masce po dłuższym ich postoju.
Grandland X Hybrid4
Test Opla Grandlanda X w hybrydowej wersji znajdziecie na stronach 24-26. Dobrze oceniono przyspieszenie i prędkość maksymalną, ale kiepsko wypadło zawieszenie. AUTO ŚWIAT twierdzi, że strach szybko jeździć, gdy zagrozić Wam może boczny podmuch wiatru, albo zaskoczyć nagła zmiana pasa ruchu. Dlaczego? Chyba nie jest zbyt miękkie, skoro napisano, iż charakterystyka zawieszenia jest przyjemnie sprężysta. Do tego układ kierowniczy zapewnia dobrą precyzję, a zawieszenie pewne pokonywanie szybkich łuków. Jakbym czytał dwa różne opisy!
Spodobała się praca zespołu trzech silników (w tym dwa elektryczne). Mimo to uznano, że spalanie jest dużo za wysokie względem oczekiwań. Z testu wyszedł wynik 8,1 l/100 km, a na autostradzie zużycie sięgało blisko 10 l/100 km. Cena samochodu jest na podobnym poziomie, co bliźniaczego Peugeota 3008. AUTO ŚWIAT twierdzi, że to za dużo. Nie podoba się też zmniejszony w stosunku do wersji spalinowych bagażnik. Ostateczna nota, to 4,5 gwiazdki na 5 możliwych do zdobycia.
Dacia Duster 1.0 TCe LPG
Malkontenci marudzą, że litrowy silniczek nie nadaje się do SUV-a. Inni dorzucą jeszcze, że zagazowanie takiego trzycylindrowca, to już w ogóle szaleństwo. Tymczasem Dacia oferuje Dustera z takim właśnie zespołem napędowym. I to jeździ! A jak jeździ? AUTO ŚWIAT opisał swoje wrażenia na stronach 38-40 oceniając je na 4 gwiazdki. Wersja z LPG wymaga dopłaty jedynie tysiąca złotych, a to zwróci się wg Autora już po niespełna 9.500 km. A gdy ceny paliw wrócą do normalnego poziomu (a wrócą), oszczędności pojawiać się będą pewnie jeszcze szybciej. W dodatku opisana wersja Celebration ma wyposażenie praktycznie takie, jak o 1.000 zł droższa Prestige. Instalacja LPG zakładana jest jeszcze w fabryce i pochodzi od Landi Renzo.
Różnice w osiągach przy zasilaniu benzyną i LPG okazały się znikome. Wprawdzie auto z tym silnikiem nie jest zbyt dynamiczne, ale też nie jest zawalidrogą. AUTO ŚWIAT skrytykował też pięciobiegową skrzynię, ale pochwalił za dzielność poza asfaltem (z tym silnikiem nie można mieć napędu 4×4) i prostotę konstrukcji. Wśród zalet pojawiły się też cena zakupu, dobre ceny opcji, zawieszenie dobre na kiepskie drogi i przestronność! Po stronie wad wymieniono brak komputera pokładowego, niedokładny wskaźnik poziomu LPG, niewygodną pozycję za kierownicą i słabą pracę klimatyzacji.
Oszczędne i trwałe na rynku wtórnym
AUTO ŚWIAT w dziale Auta używane dokonał przeglądu różnych klas szukając trwałych i oszczędnych modeli. Wskazał m.in. Citroëna C1 i wspomniał Peugeota 107. Niestety to jedyne interesujące nas auta, które znalazły się w tym zestawieniu. Całość znajdziecie na stronach 50-55.
Z kolei na stronach 56-57 zamieszczono ranking ADAC, w którym pojawiły się auta lubianych przez nas marek. To Citroëny Berlingo, C3, Dacie Sandero, Dokker, Duster, Peugeoty 206, 207, 208, 2008, 308 oraz Renault Clio, Captur, Kadjar, Kangoo, Scenic, Trafic i Twingo. Kompletnie pominięto np. Citroëna C5, Peugeota 508, czy Renault Lagunę i Talismana. Ciekawe, dlaczego…
A co w dodatku?
Strona I przynosi na samym dole fotkę kampera zabudowanego na Citroënie Jumperze. Spędzaniu wolnego czasu tego typu samochodem poświęcono praktycznie cały dodatek. Na stronie IV a jednym ze zdjęć dostrzeżecie Peugeota 206 oraz Renault Lagunę Grandtour, a na stronie XII Renault Trafic’a. Kamper na bazie Jumpera powraca na stronie XIII.
I to już wszystko, co o francuskich samochodach napisano w aktualnym, podwójnym numerze tygodnika AUTO ŚWIAT.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: Auto Świat
Najnowsze komentarze