Audi A6 to jeden z samochodów, które do niedawna były dość popularne w Polsce na rynku wtórnym. Z kolei Dacia Duster od jakiegoś czasu jest najchętniej kupowanym SUVem wśród aut nowych, jeśli chodzi o klientów indywidualnych. Poza popularnością nie mają ze sobą zbyt wiele wspólnego. Poza… charakterystyką silnika.
Dyskusje pomiędzy zwolennikami „starych dobrych V6” a nowych małych uturbionych jednostek benzynowych nie są nigdy łatwe. Każdy obóz ma swoje argumenty i zwolennicy starego próbują za wszelką cenę zakrzyczeć postępowców, często nie dostrzegając, że ci drudzy mogą mieć trochę racji. Zalety małych silników, takie jak niska waga, rozsądne spalanie i niższa cena zakupu są faktem. Na pewno faktem też jest długowieczność i wysoka kultura pracy znaczniej mniej wysilonych dużych benzyn.
Materiał powstał przy współpracy z Vitesse – firmą zajmującą się tuningiem elektronicznym samochodów. Dogodnie położona w centrum kraju w pobliżu skrzyżowania autostrady A1 i drogi S8 firma Vitesse zaprasza Czytelników Francuskie.pl do skorzystania z usług tuningu elektronicznego, przygotowywanego indywidualnie dla danego modelu samochodu. Wycena e-mailem, wystarczy napisać na adres [email protected] aby otrzymać propozycję zwiększenia mocy w swoim samochodzie. Oferta dotyczy wszystkich marek – nie tylko francuskich.
Weźmy taki silnik 2.4i V6 z Audi. Montowany był przez tą markę w latach 2004-2008, oferując – przynajmniej według deklaracji producenta 177 KM oraz 230 Nm w zakresie 3000-5000 obrotów. Na papierze wygląda to wszystko bardzo dobrze i z całą pewności skutecznie napędza Audi A6. Dacia Duster miała swego czasu montowany silnik 1.2 125 KM, który oferował 205 Nm przy 2000 obrotów. Duster z taką jednostką przyspieszał w 10,4 s do setki, Audi potrzebowało 8,9 sekundy.
Mimo że są to zupełnie różne silniki i zupełnie inne samochody, to mają jednak coś wspólnego. Mimo dwukrotnej różnicy w pojemności! Kiedy wzięliśmy samochody na hamownię, okazało się, że przebiegi mocy i momentu obrotowego są prawie identyczne w dużym zakresie obrotów. Zobaczcie zresztą sami:
Na czerwono zaznaczono przebieg mocy i momentu obrotowego Dustera, żółta linia to Audi. Niemiecki samochód dysponuje pewną przewagą momentu obrotowego w zakresie 1200-1800 obrotów, ale potem aż do 4400 obrotów jest praktycznie identycznie. Mało tego, momentami, szczególnie od 1800 do 3200 obrotów, Dacia okazuje się lepsza! Także w zakresie rozwijanej mocy między 1800 obrotów a 3400 obrotów Dacia ma lekką przewagę! Z kolei Audi okazuje się lepsze od 4400 obrotów i wyżej – tutaj nie ulega wątpliwości, że silnik V6 jest po prostu lepszy.
Oba samochody pozwalają bardzo sprawnie jeździć w dolnym zakresie obrotów.
Nie rozstrzygamy oczywiście w ten sposób, których z tych silników jest lepszy, bo każdy ma swoje zalety i wady. Warto jednak dostrzec plusy małych benzyn, które okazują się zadziwiająco sprawne, mimo niewielkiej pojemności.
Materiał przygotowany wspólnie z firmą Vitesse.
Najnowsze komentarze