Dacia Duster to popularny w Polsce SUV, który dostępny jest z w wersjach z fabryczną instalacją LPG, silnikami benzynowymi o mocach odpowiednio 90, 130 i 150 KM oraz dieslem 115 KM w połączeniu z napędem 4×4. Ten ostatni trafił niedawno do redakcji Francuskie.pl. Postanowiliśmy sprawdzić, jak wygląda jego spalanie.
Dacia Duster ma grono swoich licznych zwolenników. Służy zarówno jako samochód do załatwiania codziennych spraw czy podróży do pracy, zakupów czy dowożenia dzieci do szkoły ale także do zabaw w terenie. Do tego świetnie nadaje się wersja z silnikiem 1.5 dCi oraz napędem na wszystkie koła. I właśnie takie auto mamy obecnie na testach. Lubimy Dustery za ich wygląd, duży prześwit, możliwość wjechania tam, gdzie większość bulwarowych SUVów ma już obawy, dobry stosunek możliwości do ceny. Jedną z prób, którą wykonaliśmy tym razem, była jazda o kropelce paliwa.
Umiar w zużyciu oleju napędowego bardzo się teraz przyda, bo jego cena w niezrozumiały sposób szybuje do góry i na wielu stacjach przekracza już 8 zł za litr. Jak bardzo oszczędny może być Duster? Aerodynamika to słowo, którego to nadwozie raczej nie zna. Równie dobrze można by powiększyć cegłe, dodać 4 koła i będzie – pod względem oporów powietrza – zachowywać się podobnie. Mimo wysokiego przodu i niezbyt opływowych kształtów Duster potrafi jednak spalać bardzo mało, szczególnie w trasie. W optymalnych warunkach chwilowe spalanie będzie bardzo niskie. Jakie?
Jadąc z niezbyt rozsądną prędkością 98 km/h na odcinku autostrady Gdańsk – Toruń udało nam się uzyskać spalanie na poziomie 4 litrów na 100 kilometrów. Utrzymanie takiego zużycia nie jest jednak możliwe na dłużej i potrzeba do tego bezwietrznej pogody oraz płaskiego odcinka drogi. 4 litry to jednak przypadek skrajny, realne średnie spalanie w Dusterze, który porusza się z normalnymi prędkościami autostrada, drogi szybkiego ruchu, miasto to 6,3 litra na 100 kilometrów – w naszym przypadku, czyli z wykorzystaniem pełnej dynamiki samochodu i bez użycia przycisku zamulacza (ECO), który pogarsza osiągi samochodu. Wolna jazda w terenie zaowocuje rzecz jasna spalaniem wyższym.
Zobacz: nowe samochody Dacia
Dacia Duster z silnikiem 1.5 dCi 4×4 to rozsądny wybór dla osób oszczędnych. Jest to również ostatnia okazja, by mieć diesla w takim aucie, w nowej odsłonie Dustera będą tylko LPG, benzyna i hybryda. Mimo rosnącej ceny oleju napędowego oszczędny silnik sprawdzi się dobrze, chociaż warto brać pod uwagę ryzyko zakazu dla diesli w miastach w przyszłości. Pierwsze strefy czystego transportu już się pojawiają, prekursorem w naszym kraju jest tu Kraków i diesel traktowany jest tam bardziej restrykcyjnie.
Najnowsze komentarze