LPG w samochodzie z silnikiem Diesla zazwyczaj nie jest rozwiązaniem tanim. Ceny są dużo wyższe niż w przypadku konwersji pojazdów benzynowych, co może skutecznie odstraszyć właścicieli przed podjęciem decyzji o montażu instalacji. Po polskich drogach (i nie tylko), jeździ najprawdopodobniej jedyna w naszym kraju Dacia Duster z silnikiem 1.5 dCi oraz instalacją LPG. Czy warto założyć gaz w Dusterze z silnikiem wysokoprężnym?
Dacia jako jedna z nielicznych marek proponuje swoim klientom fabryczną instalację LPG. Oferta dotyczy wyłącznie silnika 1.0 TCe o mocy 100 KM. Koszty nie są duże, ponieważ model jest tylko o 1000 zł droższy od wariantu benzynowego. Jeśli nie zamówimy nowego pojazdu z gazem od razu, pozostają nam usługi niezależnych firm, które założą LPG nie tylko do silnika benzynowego, ale również do diesla.
Czy warto?
Choć drugie rozwiązanie nie należy do tanich, niesie ze sobą sporo zalet. Dacia Duster z dieslem i LPG jest mocniejsza, lepiej się rozpędza niż przed założeniem instalacji, do tego dochodzi również wydłużona trwałość filtra DPF. Zwiększa się również kultura pracy silnika i podczas jazdy w kabinie jest o wiele ciszej.
Duster posiada dwa zbiorniki paliwa: 50-litrowy bak oleju napędowego oraz 20-litrowy zbiornik gazu. Butla jest przykręcona do podłogi samochodu w 4 punktach. Właściciel zamienił koło zapasowe (215/65 R16) na dojazdówkę w rozmiarze 135/90 R17 zbliżonym do oryginalnego koła i umieścił w przerobionym koszu (wydłużono ramiona kosza) w taki sposób, aby jedno nie oddziaływało na drugie.
Jeśli chodzi o ograniczenie kosztów paliwa, to oszczędności nie są wielkie, (instalacja gazowa w dieslu najlepiej sprawdza się w większych pojazdach i silnikach o dużych pojemnościach. Dacia Duster pracuje na normalnej dawce paliwa z dotryskiem LPG, co daje większą moc i moment obrotowy, ale mniejsze oszczędności. Jest to jeden z dwóch scenariuszy przy instalacji gazu. W drugim przypadku dochodzi do obcięcia dawki paliwa i zastąpienia jej gazem. Pojazd ma taką samą moc i moment obrotowy, jak przed montażem, ale efekt końcowy skuteczniej zmniejszy wydatki na stacji benzynowej. Gaz doprowadzany jest w okolice zaworów, jak w przypadku instalacji benzynowej. Wariant jest trudniejszy do wykonania z racji pojemności i mocy silnika i nie zawsze możliwy do realizacji.
Zasięg do 1400 km
W Dusterze zamontowano dwa wtryskiwacze, które podają gaz zbiorczo do kolektora dolotowego. Zużycie wynosi średnio ok. 2 litrów gazu na 100 km. Zasięg pojazdu wzrósł z 900-1000 km do 1200 a nawet 1400 km w zależności od tego, czy samochód jeździ w większym stopniu w trasie, czy po mieście. Po zatankowaniu 70 litrów paliwa pod korek SUV Dacii przejedzie trasę z Polski do Chorwacji, łącznie 1000 km i na miejscu wciąż pozostaną 3 kreski paliwa (dwie plus rezerwa).
Pomysł założenia instalacji zrodził się w głowie właściciela zaraz po zakupie Dustera w 2015 roku, ale znalezienie warsztatu, który podejmie się montażu w rozsądnej cenie, nie było łatwe. Koszty w większości przypadków zaczynały się od ok. 5 tys. zł. Po długich poszukiwaniach, udało się namierzyć firmę, która wyceniła usługę w kwocie porównywalnej do montażu LPG w silniku benzynowym.
Jest to jedyna Dacia Duster z dieslem i LPG w Polsce, a przynajmniej jedyny egzemplarz, o którym do tej pory słyszeliśmy. Jazda z dieslem i LPG ma wiele zalet, ale zrozumie to tylko ten, kto wsiądzie za kierownicę takiego pojazdu. Instalacja gazu jest inwestycją przede wszystkim dla tych, którzy chcą przeznaczyć swoje fundusze na poprawę osiągów samochodu lub pokonują bardzo długie trasy. Duster do tej pory nie sprawił żadnych problemów i mamy nadzieję, że będzie służył jak najlepiej i jak najdłużej.