Listopadowe wydanie AUTO MOTO ukazało się stosunkowo niedawno, a my staramy się bez zbędnej zwłoki, acz w miarę posiadanego wolnego czasu, sprawdzić, czy miłośnik francuskich samochodów powinien sobie pozwolić na ten wydatek. Drogo niby nie jest, ale w dobie rozkręcającej się inflacji i deprecjacji złotówki wielu z nas liczy każdy grosz. Francuskie.pl pozwala Wam więc zaoszczędzić parę złotych ;-)
AUTO MOTO nr 11 (306) z XI.2021
Wydawca: Bauer Sp. z o.o. Sp. k.
Stron: 84 (z okładką)
Cena: 6,99 zł
Koszt 1 strony: ponad 8,3 grosza
Warto kupić? Raczej tak
O jakich interesujących nas markach piszą: Citroën, Peugeot, Renault, Dacia, Michelin
Jakie modele opisano/pokazano/wspomniano: Berlingo, C3, 207, 208, 406, 407, Arkana, Kangoo, Megane, Modus, Duster, Sandero
Pierwsza wzmianka o francuskim aucie pojawiła się na stronie 11. To nawiązanie do Renault Kangoo przy informacji o premierze Nissana Townstara bazującego właśnie na francuskim kombivanie.
Jak wiecie, Dacia odświeżyła niedawno swojego SUV-a, wprowadzając fazę drugą Dustera II. AUTO MOTO sprawdza to auto ze 150-konnym silnikiem i skrzynią EDC na stronach 14-19. Sprawdza i chwali. Docenia podświetlenie wszystkich przełączników i przycisków, które podświetlone być powinny, docenia projekt i wykonanie kokpitu (choć zbudowano go z twardych, za to dobrze wyglądających plastików), możliwość dokupienia czterech kamer (acz brak widoku dookólnego), sprawnie działającą nawigację (o dość prostej grafice) oraz wygodne fotele z nowymi zagłówkami. Fotele, które nie zapewniają sportowego podparcia bocznego, ale w SUV-ie okazują się pod tym względem co najmniej wystarczające, dodajmy. Kanapa też jest wygodna, a auto oferuje niezłą przestronność. Ma też 445-litrowy bagażnik i wiele funkcjonalnych udogodnień, w tym podłokietnik z przodu ze schowkiem.
Lepsza jest tapicerka, znowu pojawiła się w ofercie skrzynia dwusprzęgłowa, która zachowuje się dobrze, choć zdarzxają się jej szarpnięcia przy nagłym wciśnięciu gazu. Dacia obiecuje w tej wersji sprint do setki w 9,7 sekundy, AUTO MOTO zmierzyło 10,1 sekundy, ale to i tak niezły wynik. Średnie spalanie na poziomie 7,1 /100 km (testowe) należy uznać za całkiem przyzwoite.
Zawieszenie strojono z myślą o komforcie, tudzież o jeździe po drogach o kiepskiej nawierzchni. Redaktor Laska narzeka głównie na dźwięk silnika po przekroczeniu 4.500 obr./min. Ceny w dalszym ciągu są atrakcyjne, bo choć Duster podrożał, to taki ruch cen nie ominął też rywali. Zdobycz gwiazdkowa SUV-a Dacii, to w tym teście 4 oczka na 5 możliwych do zgarnięcia.
Zapis z jazd w czasie testu długodystansowego Renault Arkaną znajdziecie na stronach 44-45. AUTO MOTO zastanawia się, czy warto się zdecydować na tę 145-konną samoładowalną hybrydę, skoro za 4.000 zł mniej można mieć wersję ze spalinowym silnikiem TCe 160. Acz ta druga, to tzw. miękka hybryda, ale to oznacza, że na samym prądzie jeździć nie może. Jeśli chodzi o dynamikę, to AUTO MOTO twierdzi, że w realnym użytkowaniu wersja wyłącznie spalinowa wcale nie jest taka super – zabawę psuje skrzynia EDC. Arkana E-Tech z kolei ma skrzynię kłową i działa ona wyraźnie lepiej. Do tego hybrydowa odmiana tego SUV-a coupe jest wyraźnie oszczędniejsza w mieście – zdaniem AUTO MOTO różnica sięga nawet 2 l/100 km. A jeżdżąc naprawdę spokojnie i przewidywalnie można zaoszczędzić jeszcze z litr więcej!
Ale już w trasie te różnice się zacierają. Do tego odmiana TCe przyjemniej jedzie w drogach szybkiego ruchu. Jeśli w dodatku często potrzebujecie wypełniać bagażnik i zależy Wam na każdym litrze przestrzeni kufra – wybierzcie benzyniaka, bo hybryda oferuje tu 33 litry mniej.
W dziale Używane na stronach 46-53 AUTO MOTO szuka najciekawszych aut miejskich w cenie do 20.000 zł. Znajduje m.in. Citroëna C3 II generacji, którego chwali za zabezpieczenie antykorozyjne, komfortowe zawieszenie i niskie przebiegi, ale krytykuje za słabą dynamikę podstawowych wersji i zbyt miękkie fotele. W stawce pojawia się też dobrze trzymająca cenę Dacia Sandero Stepway z lat 2009-2012. Auto wprawdzie ma przeciętną jakość wykonania, podaż jest graniczona, a karoseria może ulegać „rudej”, za to jest to prosta, a więc tania w serwisie konstrukcja, części też są tanie, a do tego silniki benzynowe świetnie współpracują z instalacjami LPG, więc eksploatacja ogólnie generuje znikome koszty.
Przy Nissanie Note I wspomniano bliźniaczego doń Renault Modusa.
Pojawiły się też dwa Peugeoty – 207 (w tym w wersji kombi SW), oraz 208. Ten pierwszy został pochwalony za szeroką gamę silnikową i nadwoziową (łącznie z coupe-cabrio), za oszczędne diesle i wysoką funkcjonalność. Krytyce poddano wąskie wnętrze i nietrwałe najnowsze silniki benzynowe.
Zobacz nasze testy Peugeotów 207:
Peugeot 207 CC – czy warto kupić kabriolet?
Peugeot 207 SW – maluch z dużym bagażnikiem, dobry wybór do miasta i nie tylko
Peugeot 207 – miejski lew z oszczędnym silnikiem
W przypadku Peugeota 208 pochwalono za wykonanie z dbałością o detale, dobre osiągi i wyciszenie oraz niezłe zawieszenie. Minus pojawił się w zasadzie tylko za i-Cockpit®.
Zobacz nasze testy Peugeota 208 I generacji:
Peugeot 208 1.2 110 PureTech z lakierem strukturalnym. Jak jeździ i jak wygląda?
Peugeot 208 z silnikiem roku 2015 – 1.2 PureTech
Peugeot 208 – wersja dla osób niepełnosprawnych
Peugeot 208 – samochód dla kobiety
Czy Peugeot 208 sprawdzi się w roli samochodu rodzinnego?
Peugeot 208 GTi – wspaniała przygoda
Peugeot 208 – mały elegancki samochód do miasta i na wycieczkę
Peugeot 208 dla kobiety
Peugeot 208 – czy warto kupić?
Zaskakujący jest brak w zestawieniu tak popularnego modelu, jak Renault Clio.
Również w dziale Używane, ale już na stronach 60-67, AUTO MOTO poszukuje samochodu coupe w przystępnej cenie. Nie zapomina o autach francuskich – przypomina Peugeota 406 Coupe, 407 Coupe i Renault Megane I Coupe.
W dziale Porady, siłą rzeczy w tym przypadku powiązanym z samochodami używanymi, AUTO MOTO przypomina różnego rodzaju wpadki producentów (strony 68-73). Znęca się nad silnikami 1.5 dCi wspominając m.in. Renault Megane i ogólnie Dacię i Nissana. Krytykuje też tylne zawieszenie Citroëna Berlingo. Więcej wpadek francuskich producentów nie wskazano.
Opona Michelin Pilot Alpin 5 SUV zajęła drugie miejsce (ze stratą tylko dwóch oczek do zwycięzcy) w teście opon zimowych, jaki opublikowano na stronach 74-81.
I to już wszystko, co o interesujących nas samochodach napisano w przedostatnim tegorocznym numerze AUTO MOTO.
Krzysztof Gregorczyk; grafika: AUTO MOTO
Najnowsze komentarze