Nowa Dacia Duster 1.6 Full Hybrid 140 KM trafiła na długodystansowy test w ręce brytyjskich dziennikarzy magazynu Top Gear, którzy postanowili wybrać się w dłuższą trasę po brytyjskich autostradach.
Na co dzień Dacia Duster w nowej wersji hybrydowej sprawdza się jako całkiem zgrabne auto miejskie. Napęd spalinowo-elektryczny pomaga sprawnie ruszać spod świateł, podwyższone zawieszenie daje dobrą widoczność nad dachami innych samochodów, a mimo sporych rozmiarów, Duster nie jest kolosem – bez problemu przeciska się przez zakorkowane ulice. Prosto, bez udziwnień, ale skutecznie. I w takim codziennym użytkowaniu Duster czuje się jak ryba w wodzie. Ale co się dzieje, gdy trzeba wyjechać poza miasto?
Zobacz testy samochodów Dacia. Pomiary, opinie, spalanie
Redakcja Top Gear postanowiła to sprawdzić, ruszając Dusterem w trasę z Londynu do Dorset i z powrotem – w sumie kilka godzin jazdy autostradą. Idealna okazja, by przekonać się, czy Dacia sprawdzi się na dłuższych dystansach, gdzie liczy się stabilność, komfort i cisza w kabinie.
Komfortowy, niezbyt cichy Duster
Nie jest tak, że Duster nie nadaje się na autostrady – bo jak najbardziej da się nim „połknąć” sporo kilometrów. Warto jednak zwrócić uwagę, że przy prędkościach powyżej 100 km/h do wnętrza zaczyna wpadać większy szum wiatru i odgłos opon – to „zasługa” m.in. kształtu nadwozia typu SUV.
Zobacz: pierwsza jazda Dacią Bigster 2025
Silnik hybrydowy też nie lubi być poganiany – przy próbach szybszego wyprzedzania staje się nieco hałaśliwy, choć nie można mu odmówić, że daje radę. Z drugiej strony, pod względem prowadzenia Duster wypada bardzo dobrze – zawieszenie dobrze tłumi nierówności, auto pewnie trzyma się drogi, a fotele okazują się na tyle wygodne, że nawet po kilku godzinach jazdy nie trzeba się wiercić w poszukiwaniu lepszej pozycji.

Nie obyło się bez drobnej przygody z systemem multimedialnym. Po tankowaniu, już na autostradzie, ekran uparcie wyświetlał obraz z tylnej kamery – przy prędkości 120 km/h. Na szczęście udało się wyłączyć system i włączyć, co oczywiście pomogło. Uroki współczesnych multimediów.
Zdrowy rozsądek SUVa
Na pochwałę zasługuje jedno drobne, ale bardzo sensowne rozwiązanie – przycisk skrótu do ustawień systemów wspomagających kierowcę, umieszczony tuż obok kierownicy. W czasach, gdy wszystkie nowe auta muszą być wyposażone w coraz bardziej natarczywe asystenty, Dacia daje możliwość łatwego ich wyłączenia. Można więc jednym ruchem pozbyć się ostrzegawczego „bip bip”, które czasem wmawia ci, że ograniczenie wynosi 30 km/h na trzypasmowej ekspresówce, albo uciszyć nadgorliwego asystenta pasa ruchu, który na krętej drodze próbuje siłą „poprawiać” twoją linię jazdy.
Dacia Duster nie udaje kogoś, kim nie jest
Może większy brat Dustera, czyli nadchodzący Bigster, będzie lepiej skrojony pod długodystansowe podróże. Ale Duster – choć trochę hałaśliwy – też daje radę. I co najważniejsze: nie udaje luksusowego krążownika ani sportowego SUV-a. Jest tym, czym ma być – uczciwym, prostym autem, które dowiezie cię tam, gdzie chcesz. Nawet jeśli po drodze będzie trochę głośniej.
I właśnie za tę szczerość łatwo Dacię polubić – kończą autorzy.
Test: Dacia Duster III LPG Eco-G 100 Sleep Pack – sposób na tanie podróżowanie i biwakowanie
Ile kosztuje Dacia Duster Full Hybrid?
W Polsce Dacia Duster zaczyna się od od 80.800 zł. Najtańsza odmiana z silnikiem Full Hybrid 1.6 140 KM to wydatek 111.400 zł. Skonfiguruj swoją Dacię Duster teraz. Top Gear testował wersję Journey, która ma na wyposażeniu m.in.
-
tapicerka materiałowa „Denim” z odblaskowym logo
-
kolorowy wyświetlacz komputera 7″
-
nowy system multimedialny Media Nav Live 10″ (Nawigacja on-line, system 3D by Arkamys, 6 głośników)
-
wskaźnik zmiany biegów
-
ładowarka indukcyjna
-
gniazdo 12V w bagażniku
-
usługi online
-
fotel kierowcy z regulacją wysokości
-
tylne oparcie kanapy składane 1/3 i 2/3
-
kierownica pokryta skórą ekologiczną
-
karta Keyless Entry
-
szyby tylne regulowane elektrycznie z włącznikiem impulsowym
-
szyby przednie regulowane elektrycznie z włącznikiem impulsowym
-
podłoga bagażnika ustawiana w dwóch płaszczyznach (góra i dół)
-
centralny zamek
-
środkowa konsola ze schowkiem i podłokietnikiem
-
kierownica z regulacją wysokości i głębokości
-
światła do jazdy dziennej LED
-
światła przednie ECO LED
-
przyciemniane tylne szyby
-
światła automatyczne, wycieraczki automatyczne
-
światła przeciwmgłowe
-
lusterka boczne regulowane i składane elektrycznie, podgrzewane z czujnikiem temperatury
-
kierunkowskazy impulsowe
-
funkcja automatycznej zmiany świateł drogowych na mijania (AHL)
-
luterko wsteczne z ustawieniem dzień/noc
-
tryb ECO
-
automatyczny hamulec ręczny
-
czujniki parkowania z tyłu
-
opony letnie
-
regulator-ogranicznik prędkości
-
kamera cofania
-
klimatyzacja automatyczna
-
aktywny system wspomagania nagłego hamowania z funkcją wykrywania pieszych, rowerzystów (AEBS)
-
system utrzymania pasa ruchu (LKA)
-
system mocowania fotelika dla dziecka ISOFIX na bocznych miejscach z tyłu
-
napinacze pirotechniczne pasów bezpieczeństwa przednich foteli
-
napinacze pirotechniczne z tyłu
-
system rozpoznawania znaków drogowych oraz ostrzegania o nadmiernej prędkości
-
ABS
-
poduszka powietrzna czołowa kierowcy
-
pas bezpieczeństwa kierowcy bez regulacji wysokości
-
3 punktowe tylne pasy bezpieczeństwa z napinaczem pirotechnicznym na bocznych fotelach
-
poduszka powietrzna czołowa pasażera z możliwością dezaktywacji
-
poduszki boczne z przodu + poduszki kurtynowe
-
wspomaganie nagłego hamowania (AFU)
-
ostrzeżenie o niezapięciu pasów
-
system kontroli zmęczenia kierowcy (UTA)
-
ESP + system wspomagający ruszanie pod górę HSA
-
system kontroli bezpiecznej odległości (DW)
-
system monitorowania ciśnienia w oponach (pośredni)
-
zestaw do naprawy uszkodzenia opony
-
funkcja połączenia alarmowego e-Call
-
lusterka w kolorze szary megalith
opracowano na podstawie Top Gear – redakcja, fot. ilustracyjne Dacia Duster
Najnowsze komentarze