Wiadomości

Stellantis wyśle na przymusowy urlop 2400 pracowników we Włoszech. Cięcia kosztów trwają

autor Tomasz Nowicki
2023-09-23
Wiadomości

Andre Citroën uhonorowany przez miasto Paryż

autor Małgorzata Kozikowska
2023-09-24
Wiadomości

Dziś mija 50 lat od pierwszego rajdowego zwycięstwa Lancii Stratos

autor Krzysztof Gregorczyk
2023-09-25
Wiadomości

Citroën 2CV coraz droższy. Ile kosztuje dzisiaj używana kaczka? Przegląd ofert

autor Małgorzata Kozikowska
2023-09-22
Wiadomości

Nowy Opel Corsa za 63.000 zł. Promocja jakiej jeszcze nie było, samochody dostępne od ręki

autor Małgorzata Kozikowska
2023-09-27
Wiadomości

Stellantis jest liderem sprzedaży w pełni elektrycznych dostawczych samochodów w segmentach C-Van oraz D-Van na polskim rynku

autor Małgorzata Kozikowska
2023-09-22
Wiadomości

Peugeot 405 Style – seria limitowana. „Izolacja akustyczna jest wyrafinowana”

autor Małgorzata Kozikowska
2023-09-25

Najnowsze komentarze

  • Krzysztof Gregorczyk - Orlen apeluje o niekupowanie paliwa. To jakaś kompletna aberracja!
  • Krzysztof Gregorczyk - Orlen apeluje o niekupowanie paliwa. To jakaś kompletna aberracja!
  • Krzysztof Gregorczyk - Orlen apeluje o niekupowanie paliwa. To jakaś kompletna aberracja!
  • Krzysztof Gregorczyk - Orlen apeluje o niekupowanie paliwa. To jakaś kompletna aberracja!
  • seb - Nowy Opel Corsa za 63.000 zł. Promocja jakiej jeszcze nie było, samochody dostępne od ręki
  • Anonimowo - Orlen apeluje o niekupowanie paliwa. To jakaś kompletna aberracja!
  • dede - Orlen apeluje o niekupowanie paliwa. To jakaś kompletna aberracja!
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Testy Dacia - testy i opinie

Test: Dacia Duster II 2021 po faceliftingu – raport z jazd nowym wcieleniem popularnego SUV-a. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

Krzysztof Gregorczyk autor Krzysztof Gregorczyk
2021-09-05
w Dacia - testy i opinie, Testy
Czas czytania 11 minut
4.3k 132
A A
23

Kilka dni temu mieliśmy przyjemność wziąć udział w jazdach testowych Dacią Duster II phase II, które odbyły się pod Paryżem. Organizatorzy udostępnili nam dwie wersje tego najpopularniejszego na pierwotnym rynku w Polsce SUV-a. Ja wybrałem sobie na początek odmianę ze 100-konnym silnikiem dwupaliwowym (benzyna + LPG) i manualną sześciobiegową skrzynią, zaś na drugą część jazd wziąłem auto ze 150-konnym silnikiem TCe współpracującym z dwusprzęgłową przekładnią automatyczną.

Zanim jednak opiszę swoje wrażenia z jazd – podajmy ceny. Pojawiły się już jakiś czas temu, ale w dzisiejszych czasach niemałej inflacji warto je sprawdzać na bieżąco. Dacia Duster wciąż pozostaje samochodem praktycznie bez konkurencji w swoim przedziale cenowym, zwłaszcza po uwzględnieniu wyposażenia i możliwości. Nie mniej ważne jest to, że – jak zapewniali nas przedstawiciele importera – Dacia wciąż dobrze sobie radzi z dostępnością samochodów. Tam, gdzie niejeden producent ma kłopot, bo brakuje np. półprzewodników, Dacia problemów nie ma. Samochody są dostępne, drugą fazę Dustera można już zamawiać, a terminy dostaw są atrakcyjne.

Ile kosztuje Dacia Duster II phase II?

Oto najaktualniejszy cennik:

napęd
Access
Essential
Comfort
Prestige
TCe 90 4×2
49.900 zł
56.900 zł
64.100 zł
68.400 zł
TCe 100 LPG 4×2
–
58.400 zł
65.600 zł
69.900 zł
TCe 130 4×2
–
–
71.200 zł
75.500 zł
TCe 150 EDC 4×2
–
–
–
86.000 zł
Blue dCi 115 4×2
–
–
–
78.500 zł
TCe 150 4×4
–
–
–
85.000 zł
Blue dCi 115 4×4
–
–
–
85.500 zł

Jak widać – do Dustera powraca dwusprzęgłowa przekładnia, a wszystkie silniki benzynowe, to nowoczesne jednostki turbodoładowane z rodziny TCe. Ta wersja 150-konna, to silnik 1.33 TCe znany z wielu modeli Renault w różnych wersjach, spotykany choćby w Capturze, czy w naszym Kadjarze. To wydajna jednostka i dobrze, że jest dostępna także w Dusterze.

Co się zmieniło na zewnątrz?

Skoro to nowa faza w produkcji Dustera, musiały się pojawić jakieś zmiany stylistyczne. I faktycznie. Pierwszą rzeczą, która się rzuca w oczy, są reflektory przednie o innym układzie (przypominają połażoną na boku literę Y). ten sam moty powtórzono w lampach tylnych. To elementy znane z najnowszych wcieleń Logana i Sandero. W Dusterze przednie kierunkowskazy korzystają z LED-ów. Zmieniła się też osłona chłodnicy, wprowadzono nowy wzór 17-calowych felg, które poprawiają aerodynamikę, zmienił się też kształt tylnego spojlera.

Co się zmieniło w środku?

Duster fazy II otrzymał nową tapicerkę, zmienione zagłówki i nową konsolę środkową, na której pojawił się nowy wyświetlacz (zależnie od wersji) o przekątnej 8”. Jego grafika też jest nowa, ale wciąż – co charakterystyczne dla Dacii – bardzo czytelna. Całość jest prosta w obsłudze, co nie znaczy, że uboga w funkcje. Języki w nawigacji na przykład można wybierać także między głosami męskim i żeńskim.

Mamy też wyższy tunel między przednimi fotelami, na którym zainstalowano teraz podłokietnik przesuwany wzdłużnie (max o 7 cm), pod którym kryje się schowek o pojemności 1,1 litra.

Regulacja poziomu świateł przednich już nie jest obsługiwana przez toporne pokrętło, ale ma ładne sterowanie podobne do tego stosowanego np. w Kadjarze.

Seryjnym wyposażeniem jest m.in. komputer pokładowy (ten w wersji z LPG podaje niezależnie ilość każdego z paliw), automatycznie włączane światła mijania oraz ogranicznik prędkości. W wyższych wersjach wyposażeniowych pojawiają się takie elementy, jak bezkluczykowy system dostępu i uruchamiania silnika, czy automatyczna klimatyzacja.

W zakresie systemów audio dostępne są – w zależności od wersji – trzy poziomy. Standardem jest Dacia Plug&Music (radio z mp3, Bluetooth® i USB). Poziom wyżej, to zestaw Media Display (radio cyfrowe DAB, złącze Bluetooth®, dwa porty USB, sześć głośników, obsługa – po kablu – Apple CarPlay® i Android Auto® wraz z poleceniami głosowymi poprzez smartfony). Topowy system, to Media Nav zbliżony do Media Display, ale wyposażony w nawigację oraz moduł wi-fi do obsługi Apple CarPlay® i Android Auto®.

Wersje 4×4 wyposażone są w system 4×4 Monitor, który prezentuje dane informujące np. o przechyłach, wysokości nad poziom morza, czy kierunkach geograficznych.

Napędy

Dacia Duster II phase II zawsze ma skrzynię sześciobiegową. Czy to manual, czy skrzynia dwusprzęgłowa – zawsze jest sześć biegów (plus wsteczny, rzecz jasna). Trochę szkoda, że automat jest dostępny tylko z jednym silnikiem – dziś ludzie w Polsce coraz częściej wybierają wersje z automatycznymi skrzyniami biegów. Z racji tego, że Duster ma ciekawy, niestandardowy dla polskiego rynku, duży udział sprzedaży dla klientów detalicznych, wprowadzenie automatu do innych wersji silnikowych zapewne okazałoby się dobrym posunięciem. Z kolei napęd na cztery koła stanowi w Polsce w przypadku Dustera jedynie 18% sprzedaży. Dla porównania – na rynkach estońskim, litewskim i łotewskim (łącznie) jest to 38%.

Dużym zainteresowaniem nad Wisłą cieszy się za to wersja dwupaliwowa, czyli z instalacją LPG. To 46% sprzedaży! Dla porównania – na Litwie, Łotwie i w Estonii te odmiany wybiera 23% klientów. Benzyniaki kupuje tam 24%, a pozostałe 53% decyduje się na diesle. U nas diesle stanowią tylko 15% miksu, a benzyniaki 39%. W Polsce króluje więc LPG. I tu jest dobry moment, żeby napisać, że zbiornik na benzynę mieści 50 litrów, a na gaz – 49,8 litra (pojemność użyteczna; ta realna wynosi 62 litry). W efekcie zasięg takiej wersji przekracza 1.200 km.

Systemy wspomagające

Dacia Duster II phase II jest samochodem, w którym budżetowy charakter widać już w naprawdę niewielu kwestiach. Auto może być wyposażone – w zależności od wersji – w szereg systemów wspomagających kierowcę, które poprawiają bezpieczeństwo jazdy. To m.in. wspomniany już ogranicznik prędkości, ale też tempomat, system monitorowania martwego pola (potrafi „wyłapać” także jednoślady), system wspomagania parkowania, ruszania pod górę, kontroli zjazdu ze wzniesienia (wersje 4×4), czy system czterech kamer, bardzo przydatny zwłaszcza w warunkach jazdy terenowej, ale także w mieście podczas parkowania.

Auto nie jest przeładowane elektroniką, ale może być wyposażone w systemy, które naprawdę ułatwiają życie. Jest to zgodne z filozofią Dacii, która oferuje samochody w rozsądnych cenach, ale bardzo pilnuje kosztów, żeby możliwe było skonstruowanie naprawdę atrakcyjnej oferty dla klientów.

Jazda

Pierwszą rzeczą, na jaką zwróciłem uwagę po ruszeniu Dacią Duster II phase II TCe 100 LPG 4×2 było wyraźnie lepsze wyciszenie wnętrza. Sprawdziłem to na odcinku autostrady rozpędzając się do dozwolonych we Francji 130 km/h. Słychać było w zasadzie jedynie szum powietrza opływającego samochód. Poza tym cichutko – żadnych dziwnych dźwięków od zespołu napędowego, czy z zawieszenia.

Precyzja prowadzenia lewarka skrzyni biegów też jest lepsza. Sama skrzynia jest zestopniowana w sposób charakterystyczny dla Dustera, z „krótką” jedynką, co docenią szczególnie klienci poruszający się poza utartymi szlakami. W mieście można bez trudu ruszać nawet z drugiego biegu, jeśli kogoś ta krótka jedynka drażni.

Zmiany dotknęły w pewnym zakresie także układ kierowniczy. Zmieniono jego nastawy dla wyższych prędkości. W ruchu miejskim wszystko pozostało bez zmian, natomiast przy prędkościach wyższych, niż 70 km/h, układ kierowniczy się „utwardza” zapewniając lepszą precyzję prowadzenia i lepsze czucie kierownicy. I faktycznie – na autostradzie, którą jechałem, auto zachowywało się dobrze, prowadziło się precyzyjnie i pewnie.

Zawieszenie, jak na SUV-a przystało, jest dość sprężyste, ale niepozbawione komfortu. Ma niezłe tłumienie, więc wygasza nierówności dość skutecznie, choć na krótkich nierównościach przekazuje kierowcy informację o tym, że jedzie po zniszczonej drodze. Jednakże najwięcej zalet wykazuje na bezdrożach. Organizatorzy przygotowali nam tor przeszkód typowo terenowy. Zapewnili szereg nierówności, przejazd przez drewniane pnie, przez naprzemienne wzniesienia, gdzie zawieszenie pracowało krzyżowo (z uniesionym jednym kołem), zjazdy do głębokich „rowów”, a także przejazdy z dużym przechyłem bocznym. Przyznam się, że nie sądziłem, i ż seryjny Duster potrafi być aż tak dzielny w terenie! Mowa, rzecz jasna, o wersji 4×4. Jazda z bocznym przechyłem dobrze powyżej 20°, zjazdy w dół i wyjazdy pod górę – to naprawdę robi wrażenie. Dodajmy, że kąt natarcia Dustera wynosi 30°, kąt zejścia 34° (w wersji 4×2, w czteronapędówce jest to 33°), a kąt rampowy 21°. Prześwit samochodu wynosi 217 mm w wersji z napędem na oś przednią i 214 mm w czternapędówce.

Co można poprawić?

Dacia Duster II phase II została w wielu aspektach zmieniona i to zdecydowanie na plus. Czy jednak poprawiono na pewno wszystko? Cóż, w moim odczuciu po – siłą rzeczy – dość krótkim obcowaniu z tym samochodem, takie elementy się jeszcze znajdą. Wymienię dwa, które szczególnie rzuciły mi się w oczy. Przede wszystkim przydałyby się fotele o lepszym trzymaniu bocznym. Druga sprawa, to lokalizacja przycisku Start/Stop – kiedy się do niego sięga, trochę przeszkadzają dźwigienki zlokalizowane po prawej stronie kierownicy. To nie jest wygodne rozwiązanie.

Podsumowanie

Dacia Duster dojrzewa z każdym kolejnym wcieleniem. Duster II phase II jest samochodem naprawdę interesującym, który wciąż jest SUV-em gamy Entry, ale z którego przestali się śmiać nawet najbardziej niechętni marce osobnicy. Dziś Duster stał się naprawdę poważnym graczem rynkowym, który w dodatku nadzwyczaj często jest wybierany przez osoby prywatne. Zakupy firmowe, które w Polsce zwykle obejmują co najmniej 70% sprzedaży, w przypadku Dustera wynoszą ok. 50%. Drugą połowę stanowią klienci indywidualni, którzy sami decydują swoimi pieniędzmi o wyborze samochodu. I to jest wielka wartość. I najczęściej zamawiają oni którąś z najbogatszych wersji z cennika wychodząc z założenia, że skoro wydają własne, osobiste środki, to chcą się cieszyć bogatym wyposażeniem. Jestem to w stanie całkowicie zrozumieć.

Z kolei na najtańszą wersję decydują się niektóre firmy, ale wersja Access stanowi w Polsce zaledwie ok. 2% całkowitej sprzedaży Dustera. Dodajmy przy tym, że samochód utrzymuje wysokie wartości rezydualne, w czym zapewne bierze też udział czynnik dużej ilości aut pochodzących od prywatnych klientów.

Dacia Duster II phase II zaskoczyła mnie bardzo miło. I choć jakimś wielkim fanem SUV-ów nie jestem, tak Duster mi się podoba. Zwłaszcza, że coraz bardziej zbliża się jakością, wyposażeniem i wykonaniem do modeli innych marek, ale wciąż znacząco odróżnia się od nich ceną. I jest naprawdę dzielny w terenie! Naprawdę nie dziwią mnie osiągnięcia załóg startujących w cyklu Dacia Duster Morio Cup (acz to jeszcze nie phase II).

Przyjrzyjcie się najnowszej wersji Dustera – to naprawdę interesujący samochód!

 

 

Krzysztof Gregorczyk

Czytaj nas w Google News:

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

Dacia Duster 2022
4.4 7 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

Dacia Duster i Peugeot 3008 na szczycie rankingu najchętniej kupowanych aut typu SUV i crossoverów w Turcji

2023-09-27

Dacia zmienia plany. Nie będzie modelu Bigster!

2023-09-24

Dacia Jogger z nagrodą Best Value Car 2023 w Business Car Awards

2023-09-23

Dacia przygotowuje zupełnie nowy model: Minister. Celem jest Jeep Avenger

2023-09-23
Tagi: DaciaDuster
Udostepnij1510Tweet944Udostepnij264
Krzysztof Gregorczyk

Krzysztof Gregorczyk

Pasjonat francuskiej motoryzacji. Autor największej ilości artykułów i wiadomości. Miłośnik jazdy po krętych drogach. Regularnie odwiedza targi motoryzacyjne, a jego testy samochodów należą do najdokładniejszych w Sieci. Nieustępliwy tropiciel nieścisłości i braku obiektywizmu w prasie motoryzacyjnej. :-)

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

23 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Peugeot 3008 III generacji ma znakomite wnętrze. Prawdopodobnie najlepsze w klasie

    3509 udostępnienia
    Udostepnij 1404 Tweet 877
  • Nowy Opel Corsa za 63.000 zł. Promocja jakiej jeszcze nie było, samochody dostępne od ręki

    2123 udostępnienia
    Udostepnij 849 Tweet 531
  • Orlen apeluje o niekupowanie paliwa. To jakaś kompletna aberracja!

    1814 udostępnienia
    Udostepnij 726 Tweet 454
  • Co wybrać dla rodziny: używane kombi segmentu C czy D?

    1364 udostępnienia
    Udostepnij 546 Tweet 341

Testy samochodów

Renault - testy i opinie

Test: Renault Scenic Xmod 1.2 TCe Energy Bose Edition okiem czytelnika. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Tomasz Nowicki
2013-10-23
Renault - testy i opinie

Test: Renault Megane E-Tech Electric – pierwsza jazda (dająca dużo radości). Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, zużycie energii.

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-02-11
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 208 GTi 1.6 THP 200 KM – hot hatch, który jest zbyt szybki na nasze drogi. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2013-07-12
Dacia - testy i opinie

Test: Dacia Duster II 2021 po faceliftingu – raport z jazd nowym wcieleniem popularnego SUV-a. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2021-09-05
Peugeot - testy i opinie

Test: Peugeot 208 II GT Line 1.2 130 KM EAT8 – zwarty i gotowy. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2020-01-13

Najnowsze komentarze

  • Krzysztof Gregorczyk - Orlen apeluje o niekupowanie paliwa. To jakaś kompletna aberracja!
  • Krzysztof Gregorczyk - Orlen apeluje o niekupowanie paliwa. To jakaś kompletna aberracja!
  • Krzysztof Gregorczyk - Orlen apeluje o niekupowanie paliwa. To jakaś kompletna aberracja!
  • Krzysztof Gregorczyk - Orlen apeluje o niekupowanie paliwa. To jakaś kompletna aberracja!
  • seb - Nowy Opel Corsa za 63.000 zł. Promocja jakiej jeszcze nie było, samochody dostępne od ręki
  • Anonimowo - Orlen apeluje o niekupowanie paliwa. To jakaś kompletna aberracja!
  • dede - Orlen apeluje o niekupowanie paliwa. To jakaś kompletna aberracja!

Zobacz też

Logo Citroena – jak zmieniało się przez lata?

Centrum projektowe Renault w Rumunii

UT Sobańscy – flota, która przynosi zyski, czyli najniższe TCO

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
23
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.