Dosłownie co chwilę czytam w komentarzach, jak to rzekomo drożały samochody marki Dacia, i że to już nie jest marka low costowa. Od pewnego czasu zbieram cenniki interesujących nas na wortalu aut. Z różną częstotliwością. W przypadku Dustera nie mam, niestety, cennika z 2019 roku, ale mimo to postanowiłem się pokusić o sporządzenie zestawienia, jak kształtowały się ceny rumuńsko-francuskiego SUV-a w ostatnich trzech latach. Ciekawi jesteście? W takim razie zapraszam!
Żeby było jeszcze ciekawiej jako pierwsza wystąpi Dacia Duster pierwszej generacji. To cennik z listopada 2017 roku. Kolejne cenniki są z maja 2018 roku, z września 2018 roku i z maja 2020 roku. Oczywiście w ostatnich trzech latach nie tylko zmieniła się generacja Dustera, ale też zmieniała się oferta rynkowa. Najsłabiej wygląda ona w cenniku z września 2018 roku. Zmieniały się też nazwy wersji. Największe zmiany dotknęły jednak gamy silnikowej, zwłaszcza w obrębie jednostek benzynowych. Niemniej jednak można z grubsza uznać, że dawny Laureate, to dzisiejszy Comfort. Silników już tak łatwo porównać się nie da.
Zadanie wydaje się więc być trochę karkołomne, ale nie mogę się do zarzutów o radykalnym wzroście cen Dacii nie odnieść. Pamiętajmy przy tym, że poprawiała się zastosowana technika – to nowe, wydajniejsze silniki, które potrafią być oszczędniejsze. To bogatsze wyposażenie, szczególnie droższych wersji. W ostatnich trzech latach w Dacii Duster zmieniło się dużo, ale ceny tak naprawdę nie wzrosły jakoś bardzo mocno. Myślę, że konkurencyjne modele zdrożały bardziej. O ile można o jakiejś konkurencji faktycznie mówić – realnie w tym przedziale cenowym zbyt wiele się na rynku pierwotnym kupić nie da.
A więc jak kształtowały się ceny Dacii Duster w ostatnich trzech latach?
Duster I – listopad 2017 |
Duster II – maj 2018 |
Duster II – wrzesień 2018 |
Duster II – maj 2020 |
||||
wersja |
cena |
wersja |
cena |
wersja |
cena |
wersja |
cena |
wersje z silnikami benzynowymi |
|||||||
Access SCe 115 |
39.900 |
Access SCe 115 |
39.900 |
Access SCe 115 |
39.900 |
Access TCe 100 |
39.900 |
Open SCe 115 |
46.100 |
Essential SCe 115 |
46.900 |
Essential SCe 115 |
46.900 |
Essential TCe 100 |
52.400 |
Open SCe 115 LPG |
49.600 |
Essential SCe 115 LPG |
50.400 |
Essential TCe 100 LPG |
53.400 |
||
Laureate SCe 115 |
51.100 |
Comfort SCe 115 |
52.600 |
Comfort SCe 115 |
52.600 |
Comfort TCe 100 |
58.100 |
Laureate SCe 115 LPG |
54.600 |
Comfort SCe 115 LPG |
56.100 |
Comfort TCe 100 LPG |
59.100 |
||
Laureate TCe 125 |
58.100 |
Comfort TCe 130 |
65.200 |
||||
Essential TCe 130 |
59.400 |
||||||
SL Connected By Orange SCe 115 |
56.300 |
||||||
SL Blackshadow SCe 115 |
54.100 |
Prestige SCe 115 |
57.900 |
Prestige SCe 115 |
57.900 |
SL Celebration TCe 100 |
62.400 |
SL Celebration TCe 100 LPG |
63.400 |
||||||
SL Outdoor SCe 115 |
58.400 |
Prestige TCe 100 |
63.400 |
||||
Prestige TCe 100 LPG |
64.400 |
||||||
SL Outdoor TCe 125 |
65.400 |
Prestige TCe 130 |
70.500 |
||||
Prestige TCe 150 |
73.000 |
||||||
Essential SCe 115 4WD |
53.400 |
Essential SCe 115 4WD |
53.400 |
||||
Laureate SCe 115 4WD |
58.600 |
Comfort SCe 115 4WD |
59.100 |
Comfort SCe 115 4WD |
59.100 |
||
SL Blackshadow SCe 115 4WD |
61.600 |
SL Connected By Orange SCe 115 4WD |
62.800 |
||||
SL Outdoor SCe 115 4WD |
65.900 |
Prestige SCe 115 4WD |
64.400 |
Prestige SCe 115 4WD |
64.400 |
||
SL Outdoor TCe 125 4WD |
72.900 |
Comfort TCe 130 4WD |
71.700 |
||||
Prestige TCe 150 4WD |
79.500 |
||||||
wersje z silnikami wysokoprężnymi |
|||||||
Open dCi 90 |
53.400 |
Essential dCi 90 |
55.400 |
Essential Blue dCi 95 |
56.900 |
||
Essential Blue dCi 115 |
62.700 |
||||||
Laureate dCi 110 |
62.400 |
Comfort dCi 110 |
64.400 |
Comfort Blue dCi 115 |
65.900 |
Comfort Blue dCi 115 |
68.400 |
Comfort dCi 110 EDC |
70.900 |
Prestige Blue dCi 115 |
70.900 |
Prestige Blue dCi 115 |
73.400 |
||
SL Outdoor dCi 110 |
69.400 |
Prestige dCi 110 |
69.400 |
SL Connected By Orange Blue dCi 115 |
69.300 |
SL Celebration Blue dCi 115 |
72.400 |
SL Outdoor dCi 110 EDC |
73.900 |
Prestige dCi 110 EDC |
75.900 |
||||
Essential dCi 110 4WD |
65.200 |
Essential Blue dCi 115 4WD |
69.200 |
||||
Laureate dCi 110 4WD |
69.900 |
Comfort dCi 110 4WD |
70.900 |
Comfort Blue dCi 115 4WD |
74.900 |
||
SL Blackshadow dCi 110 4WD |
72.900 |
||||||
SL Outdoor dCi 120 4WD |
76.900 |
Prestige dCi 115 4WD |
75.900 |
Prestige Blue dCi 115 4WD |
79.900 |
Czy faktycznie Dacia Duster mocno drożała w ostatnich trzech latach?
Naturalnie pogrupowanie wersji w tabelce jest trochę subiektywne, ale starałem się umieścić w jednej linii odmiany zbliżone do siebie silnikowo i wyposażeniowo. Niektóre poziomy w międzyczasie zniknęły, niektóre się pojawiły, stąd luki w poszczególnych wierszach i kolumnach. Jednakże w ostatnich trzech latach o jakimś wielkim wzroście cen trudno mówić. Owszem, niektóre odmiany podrożały o kilka tysięcy złotych, ale to są wzrosty kilkuprocentowe (a więc można się pokusić, że niewiele wyższe, niż inflacja w tym czasie) i w dodatku uzasadnione. Czym? A to nowymi silnikami, a to zwiększonym poziomem wyposażenia, a to lepszymi materiałami wykończeniowymi. No i o wspomnianej inflacji też zapominać nie możemy.
Wzrost cen Dacii Duster w ostatnich trzech latach jest niezaprzeczalny, ale wcale nie jest tak duży, jak niektórzy nasi Czytelnicy zdają się to przedstawiać. Dziś w salonie Dacii otrzymujemy za swoje nieco większe pieniądze sporo więcej, jeśli chodzi o wyposażenie, ale także o technikę. Poza tym popatrzcie, proszę, na inne marki. Tam też samochody mocno podrożały. Mam wrażenie, że czasem w dużo większym stopniu, niż Dacia. Nie ma więc co rozpaczać – taniej już nie będzie, chyba że pandemia wymusi na dealerach, importerach, a może też na producentach jakieś ruchy, by sprzedaż nowych aut się nie załamała na dłuższą metę.
Aktualny cennik Dacii Duster znajdziecie tutaj.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcie: Dacia
Najnowsze komentarze