Dacia Duster i Skoda Octavia są w Polsce chętnie wybierane przez klientów, głównie dlatego, że z powodzeniem mogą pełnić rolę auta rodzinnego. Oba należą do marek popularnych, przy czym Dacia jest raczej budżetowa, a Skoda z początkowo taniego samochodu dość szybko stała się droga, a naszym zdaniem – przeszacowana. Dopiero niedawno marka należąca do koncernu VAG zapowiedziała, że powróci na ścieżkę rozwiązań budżtowych.
Zobacz testy samochodów Dacia.
Mimo, że oba samochody różnią się stylem nadwozia, to ich popularność sprawia, że warto obydwa porównać i zadać sobie pytanie, czy warto przepłacać za czeskie rozwiązania. Mimo różnić auta mogą mieć podobne zastosowanie samochodu rodzinnego. Pod względem rozstawu osi wygrywa Dacia, która jednak ma znacznie mniejszy bagażnik. Właściwości do jazdy w terenie i prześwit nad podłożem to to domena Dacii – Skoda nie ma czego tutaj szukać, bo Duster ją deklasuje.
Wygoda, zawieszenie i komfort jazdy: Dacia Duster wygrywa
Jeśli chodzi o zawieszenie i komfort jazdy, w tym odczuwanie nierówności, to Duster zdecydowanie tu wygrywa. Zawieszenie jest bardzo komfortowe, nowej generacji fotele również zapewniają wyjątkowo wygodną podróż. w porównaniu do Dustera, pod względem zawieszenia Skoda wydaje się bardzo twarda, podobnie jak twarde, chociaż nieco większe, są jej fotele. Tutaj drogę odczuwa się po prostu bardziej, wystarczy zjechać z autostrady na nieco gorsze drogi lokalne, by jazda stała się wręcz męcząca.
Z naszych informacji wynika jednak, że zawieszenie Skody jest dość trwałe w polskich warunkach. W czeskim aucie lepsze jest też wyciszenie, im szybciej jedziesz tym więcej słyszysz szumu w Dacii, co wynika jednak także z kształtu nadwozia. Wygoda to także codzienne używanie samochodu: wsiadanie i wysiadanie wygodniejsze będzie w Dacii Duster, dzięki wysokiemu nadwoziu nie sprawia to problemów. Skoda Octavia to jednak długi kompakt, jest to po prostu mniej wygodne.
Zobacz wiadomości o samochodach Dacia – aktualności, ciekawostki i promocje.
Bagażnik należy do Skody
Octavia ma gigantyczny bagażnik i tutaj nie można narzekać. Za to jeśli chodzi o wnętrze jest podobnie jak w Dusterze, z tym, że oba auta zapewniają zupełnie inną pozycję w środku. W Dusterze siedzi się wyżej, a deska rozdzielcza nie otacza tak bardzo pasażera i kierowcy. Niektórzy jednak nie lubią mocno rozbudowanych kokpitów.
Budżetowe materiały we wnętrzu w obu samochodach
Nawet w najdroższych wersjach materiały w Skodzie nie są najwyższej jakości. W Dusterze jest może nieco gorzej, ale nie ma aż takiej przepaści, jakiej można by oczekiwać po niskiej cenie. Większość plastików Skody jest twardych i mało przyjemnych w dotyku i nie spodziewajcie się tutaj żadnej finezji. W Dacii też nie ma pod tym względem szału, ale tu raczej nikt się cudów nie spodziewa.
Multimedia i możliwości doposażenia, więcej w czeskim samochodzie
Nie ma co ukrywać, że lista opcji wyposażenia w Skodzie jest bardzo długa i nawet w standardzie sporo dostajemy, także rzeczy, których w Dusterze na razie nie ma i nie będzie – jak choćby czujnik deszczu. Za to wszystko jednak słono się płaci. Podstawowa wersja Octavii to 78.350 złotych, czyli prawie dwa razy więcej niż podstawowy Duster. Doposażając Octavię można zostawić w salonie dużo więcej pieniędzy. Acz dla wielu zaletą jest to, że nawet do względnie podstawowych wersji czeskiego auta można dokupić wiele elementów wyposażenia. Czy to jednak ma sens ekonomiczny?
Gwarancja: Dacia 3 lata, Skoda tylko 2
Dacia oferuje standardowo 3 lata gwarancji, które można wydłużyć odpłatnie do 5 lat. W skodzie są to 2 lata, które można wydłużyć do 4.
Cena robi różnicę – Dacia tu zdecydowanie wygrywa
Nowa Dacia Duster z silnikiem 1.3 TCE o mocy 150 KM i napędem 4×4 nie ma jeszcze swojej polskiej ceny, ale na pewno będzie to znacznie mniej niż 123.800 zł, które trzeba wydać na najmocniejszą Octavię z silnikiem 180 KM (nie licząc opcjonalnego wyposażenia).
Dacia jest po prostu tańsza a przy tym oferuje kilka mocnych punktów – komfortowe (szczególnie na tle Octavii) zawieszenie, przyjemne fotele, wygodne wsiadanie i świetne właściwości terenowe.
Dane techniczne
Dacia Duster II |
Skoda Octavia III |
|
długość |
4.341 |
4.670 |
szerokość |
1.804 |
1.814 |
wysokość |
1.626 |
1.461 |
rozstaw osi |
2.674 |
2.667 |
zwis przedni |
841 |
890 |
zwis tylny |
826 |
1.094 |
pojemność bagażnika |
445 |
590 |
kąt natarcia |
30,0 ° |
14,0 ° |
kąt zejścia |
34,0 ° |
12,1 ° |
prześwit |
210 |
140 |
Cenniki: porównanie
cena wersji podstawowej |
41.900 zł DUSTER |
78.350 zł OCTAVIA |
silnik w wersji podstawowej |
1.0 TCE 100 KM |
1.0 TSI 115 KM |
cena najmocniejszej wersji 4×4 |
– |
123.800 zł |
silnik najmocniejszej wersji 4×4 |
1.3 TCE 150 KM |
2.0 TDi 184 KM |
najtańsza wersja z klimatyzacją |
52.900 zł |
78.350 zł |
Ceny na 30.11.2019, bez uwzględnienia możliwych akcji promocyjnych.
Skonfiguruj swojego Dustera, by sprawdzić ile kosztowałaby wymarzona wersja.
Najnowsze komentarze