Chat with us, powered by LiveChat

Dacia Duster z nowym silnikiem TCe 100

16 8 613

Wspominaliśmy już, że do gamy Dacii Duster trafia nowy silnik TCe 100. Zastępuje od jednostkę SCe 115 i choć na pierwszy rzut oka można się dziwić (spadek mocy?) to jednak pamiętajmy – jednostkę wolnossąca zastępuje silnik turbodoładowany. We Francji Dustera z silnikiem TCe 100 już można zamawiać. Dostępny jest w dwóch wersjach: Access oraz Essential, wyłącznie z napędem na przednie koła. Ceny startują z poziomu 12.490 euro (Access) o od 14.500 euro (Essential).

Mimo niższej mocy, niż w jednostce SCe 115, silnik TCe 100 jest motorem nowej generacji, który znacznie zmniejsza zużycie paliwa i znacznie zwiększa wydajność. Emisje dwutlenku węgla i zużycie paliwa Dustera TCe 100 są o 18% niższe niż SCe 115, co plasuje go na szczycie swojej kategorii pod względem silników benzynowych.

Oczywiście Duster jest nadal dostępny z silnikami wysokoprężnymi Blue dCi 95 i Blue dCi 115 oraz silnikami benzynowymi TCe 130 GPF i TCe 150 GPF.

Nowy, 3-cylindrowy silnik benzynowy z wtryskiem pośrednim jest lżejszy i bardziej kompaktowy. Jednostka TCe 100 wyposażona jest we wszystkie najnowsze technologie. Maksymalna moc, to 100 KM (74 kW) i jest ona uzyskiwana przy 5.000 obr./min., zaś maksymalny moment obrotowy sięga 160 Nm i jest dostępny przy 2.750 obr./min.. W połączeniu z 5-biegową manualną skrzynią biegów silnik TCe 100 zapewnia kierowcom jeszcze większą wszechstronność, zarówno w mieście, jak i poza terenem zabudowanym. Silnik spełnia normę czystości spalin Euro 6.

Silnik TCe 100 jest jednostką trzycylindrową z dwunastozaworową głowicą. Ma pojemność skokową 999 cm³. Nie posiada filtra cząstek stałych, ale wyposażono go w system Stop&Start i system ECO. Zbiornik Dustera napędzanego tym silnikiem mieści 50 litrów benzyny. Średnie spalanie podane przez producenta mierzone w oparciu o protokół WLTP wynosi 5,5-5,6 l/100 km. Średnia emisja dwutlenku węgla, to 125-127 g/km.

Prędkość maksymalna, jaką osiąga Duster z silnikiem TCe 100, to 168 km/h. Pierwszą setkę kierowca powinien ujrzeć po 12,5 s. Skrzynia biegowa ma pięć przełożeń i w gamie jest, przynajmniej na razie, tylko przekładnia manualna. Duster z tą jednostką seryjnie otrzymuje felgi 16-calowe (i opony 215/65 R16) lub 17-calowe (i opony 215/60 R17).

 

 

Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Dacia

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
6 Wątki komentarzy
10 Odpowiedzi na wątki
0 Obserwujący
 
Komentarz z największą ilością reakcji
Najciekawszy wątek komentarza
13 Autorzy komentarzy
asdasdasdasdaasdasdTimSt-line Autorzy ostatnich komentarzy
  Subskrybuj  
najnowszy najstarszy oceniany
Powiadom o
Obywatel MK
Gość
Obywatel MK

To o 3300 zł drożej niż gdy kupowałem swojego Prestige`a w marcu i do tego miałem voucher na akcesoria za 800 zł. Teraz jest drożej i jeszcze wszystko poobcinali.

Seb
Gość
Seb

A jak wygląda to pod maską? Wiem że silnik ma być po pierwsze trwały, odpowiednio mocny i możliwie mało paliwożerny ale TCE wyglądają nieco odstraszająco z tą plątaniną wszystkiego ze wszystkim. Każde swoje auto serwisuję i naprawiam sam więc ma to dla mnie znaczenie.

Yhy
Gość
Yhy

Czyli osiągi takie same jak 1.6 do tego będzie droższy i bardziej kłopotliwy w serwisie. Spalanie może na papierze niższe pewnie dlatego że lżejszy jest, ale życie pokarze bo by sprawnie się poruszać trzeba te dwa litry dodać. O prędkościach autostradowych nie wspomnę, przy prędkości 140km/h pewnie z 11 L będzie wciągał. Generalnie kończy się wspaniała sprzedaż u nas Dustera. Z tym silnikiem nie kupił bym go. Spadek wartości też pewnie będzie większy niż 1.6 lub diesel.

jan
Gość
jan

Stawiam na to, że jednak ten silnik jedzie lepiej od wolnossącego 1,6. Przebieg momentu obrotowego jest zupełnie inny w silnikach turbo. A pomimo wzrostu ceny, i tak Duster jest bezkonkurencyjnie tani.

nie ekspert
Gość
nie ekspert

Ja się nie znam , więc zapytam , co to znaczy : ,,Przebieg momentu obrotowego jest zupełnie inny w silnikach turbo.” Czy to znaczy że silnik 1.0 przy obrotach 850 min ma większy moment niż silnik 1.6 przy takich samych obrotach tzn. 850 nawet jak nie załączy się turbo ? Co jest lepsze : ruszanie z postoju ostro pod górkę w korku ulicznym z 4 pasażrami silnikiem 1.0 turbo czy 1.6 bez turba ,?

nie ekspert
Gość
nie ekspert

Czy możesz dać linka do tabeli 1.0 tce wykresu momentu obrotowego i mocy w funkcji obr/czas . Bo ja znalazłem tylko porównanie silnika 1.6 sce i 0.9 tce ( stary ) i wychodzi że 1.6 sce przy tysiącu obrotow ma 120 NM a 0.9 przy tysiącu obr tylko 80 Nm . Dopiero przy 2000 obr/min są przybliżone.
Tu link do 1.6 sce http://www.daciaklub.pl/forum/printview.php?t=13495&start=75&sid=9f39feda2f4b33a6f54205085ba4cbc3

tu link do starego 0.9 tce http://www.daciaklub.pl/forum/viewtopic.php?t=2132

Zaznaczam że nie jestem expertem tylko laikiem .

nie ekspert
Gość
nie ekspert

To jeszcze ja : Nie Expert znalazzłem link do wykresu mocy i momentu w funkcji obr/ czas dla silnika 1.0 tce comment image
wynika że nowy 1.0 tce moment 120 Nm uzyskuje przy 1400obr/min a ten sam moment stary 1.6 miał przy tysiacu . A wiec wynika że wszystkie małe silniczki wszystkich marek są słabe na małych obrotach względem wolnossących większych . Należy docisnać pedał gazu aby turbo ożyło.
Ale Pana Jana nadal proszę o jakąś teorię wyższości małych silniczków nad dużymi przy małych obrotach miejskich pod dużym obciążeniem .( pod górkę w korku z 4 pasażerów )

jan
Gość
jan

Niestety, do tego wykresu brak legendy. Co oznacza linia przerywana? Domyślam się, że silnika dotyczą linie ciągłe. Widać wyraźnie, że wysoki moment jest dostępny od 1500 do 3500 obrotów, czyli w najczęściej wykorzystywanym zakresie. Silnik 1,6 max osiąga dopiero przy 4000! To ma być auto rodzinne, czy sportowe? Obecnie jeżdżę autami z silnikami 1,2 Puretech oraz wolnossącymi 1,6 oraz 2,4. I napiszę tak: wolnossący 1,6 nijak się ma do 1,2. Jako tako może z 1,2 turbo konkurować 2,4 (ciągle słabszy dół, ale lepsza góra), tyle tylko, że pali o 50 procent więcej. Najwięcej do powiedzenia na temat silników turbo mają… Czytaj więcej »

asdasd
Gość
asdasd

Wyższości nie ma.
Swoją droga W KORKU nie trzeba ruszać z piskiem opon. Wystarczy najestatycznie ruszyć.
Może jakas wyższość silnika 16 wobec 1.0 przy kupowaniu ubezpieczenia się pojawi?
A może jakaś wyższość przy jeździe 72 km/h?

Silniki turbo sa inne od wolnossaków. Istotnie, gorzej się rusza. Ale na małych predkosciach mniej palą.

Tomek
Gość
Tomek

Co to znaczy, że silnik o mocy 100 KM zapewnia większą wydajność niż silnik 125 KM? I co to znaczy, że zapewnia większą wszechstronność?

Zenon
Gość
Zenon

A to znaczy, że turbina załącza się przy ok. 1500 obrotów. Te 100 KM osiągasz już przy ok. 3000 obr. a w wolnossącym przy 6000 obr. Mam taki silnik i na autostradzie przy prędkości 130 km/h pali 5,5 l na 100 km. Więc wszyscy ,,fachowcy,, malkontenci dajcie sobie spokój.

asdasda
Gość
asdasda

Zależy jak zdefiniujesz wydajność. Jeśli prędkością maksymalną – zapewne nie. Jeśli tańsza jazdę w pewnych zakresach prędkości – zapewne tak. Co do wszechstronności – turbo silnik to dwa w 1 – słaby ale mało palący silnik w niskich obrotach , idealny do jazdy przez cywilizowane kraje nie po autostradach (spróbujcie pojechać szybko poza autostradą na Słowacji, Węgrzech czy – szczególnie – Norwegii) albo palacy dużo silnik o dośc dużej sile przy prędkościach większych – ale nadal legalnych. Dla posiadaczy ciężkiej nogi – całkowicie nie nadaje się. Dla chcących spokojnie dojachać do miejsca przeznaczenia – dość dobry. Tym lepszy, im fabryka… Czytaj więcej »

Opi
Gość
Opi

Skoro osiąga pierwszą po 12coś tam to kiedy drugą? Na świętego Dygdy?

St-line
Gość
St-line

Śmiech na sali. Mam 1.0 ecoboosta 140 KM jeżdżę już ponad rok, same superlatyw spalanie średnie 6,9 -7,5
Renault niech się schowa że swoimi słabymi i paliwożernymi silniczkami :P

Tim
Gość
Tim

7,5 powiadasz? czyli tyle ile mój Duster z tym starym, zacofanym, wycofywanym silniczkiem 1,6 prędkość przelotowa max 100-115, tryb mieszany: 80% trasa, 10% miasto, 10% off-road, klima kręci non stop, silnik na dotarciu więc jest nadzieja że jeszcze spadnie …a i jeden szczegół to jest wersja LPG

asdasd
Gość
asdasd

7.5 benzyny??? Sporo. Po mieście 0.9TCe pali około 7.5 ale LPG.
Na trasie da radę poniżej 5 benzyny a 6 LPG zejść jak się oszczędność postawi na pierwszym miejscu. Albo chęć uniknięcia mandatów w krajach o bardziej sprawnej drogówce i znacznie wyższej kulturze jazdy kierowców. (Słowacja/Węgry i kawałek Rumunii średnie spalanie na ponad 1000 km ciut poniżej 6 l LPG miałem)