Wspominaliśmy już, że do gamy Dacii Duster trafia nowy silnik TCe 100. Zastępuje od jednostkę SCe 115 i choć na pierwszy rzut oka można się dziwić (spadek mocy?) to jednak pamiętajmy – jednostkę wolnossąca zastępuje silnik turbodoładowany. We Francji Dustera z silnikiem TCe 100 już można zamawiać. Dostępny jest w dwóch wersjach: Access oraz Essential, wyłącznie z napędem na przednie koła. Ceny startują z poziomu 12.490 euro (Access) o od 14.500 euro (Essential).
Mimo niższej mocy, niż w jednostce SCe 115, silnik TCe 100 jest motorem nowej generacji, który znacznie zmniejsza zużycie paliwa i znacznie zwiększa wydajność. Emisje dwutlenku węgla i zużycie paliwa Dustera TCe 100 są o 18% niższe niż SCe 115, co plasuje go na szczycie swojej kategorii pod względem silników benzynowych.
Oczywiście Duster jest nadal dostępny z silnikami wysokoprężnymi Blue dCi 95 i Blue dCi 115 oraz silnikami benzynowymi TCe 130 GPF i TCe 150 GPF.
Nowy, 3-cylindrowy silnik benzynowy z wtryskiem pośrednim jest lżejszy i bardziej kompaktowy. Jednostka TCe 100 wyposażona jest we wszystkie najnowsze technologie. Maksymalna moc, to 100 KM (74 kW) i jest ona uzyskiwana przy 5.000 obr./min., zaś maksymalny moment obrotowy sięga 160 Nm i jest dostępny przy 2.750 obr./min.. W połączeniu z 5-biegową manualną skrzynią biegów silnik TCe 100 zapewnia kierowcom jeszcze większą wszechstronność, zarówno w mieście, jak i poza terenem zabudowanym. Silnik spełnia normę czystości spalin Euro 6.
Silnik TCe 100 jest jednostką trzycylindrową z dwunastozaworową głowicą. Ma pojemność skokową 999 cm³. Nie posiada filtra cząstek stałych, ale wyposażono go w system Stop&Start i system ECO. Zbiornik Dustera napędzanego tym silnikiem mieści 50 litrów benzyny. Średnie spalanie podane przez producenta mierzone w oparciu o protokół WLTP wynosi 5,5-5,6 l/100 km. Średnia emisja dwutlenku węgla, to 125-127 g/km.
Prędkość maksymalna, jaką osiąga Duster z silnikiem TCe 100, to 168 km/h. Pierwszą setkę kierowca powinien ujrzeć po 12,5 s. Skrzynia biegowa ma pięć przełożeń i w gamie jest, przynajmniej na razie, tylko przekładnia manualna. Duster z tą jednostką seryjnie otrzymuje felgi 16-calowe (i opony 215/65 R16) lub 17-calowe (i opony 215/60 R17).
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Dacia
Najnowsze komentarze