- Dacia odnawia niemal całą gamę oferowanych modeli.
- Dogłębnym zmianom na zewnątrz i wewnątrz poddane zostały nowe Sandero, Sandero Stepway, Logan i Logan MCV.
- Szereg nowości wprowadzono również w nowych modelach Dokker, Dokker Van i Lodgy.
- Oferta Dacii wzbogacona została o całkowicie nowy, unikalny silnik benzynowy SCe 75. Ta oszczędna, nowoczesna i przystępna cenowo jednostka pozwala obniżyć o niemal 10%[1] zużycie paliwa i emisję CO2.
- Po raz pierwszy w ofercie Dacii znalazła się też – montowana w modelu Duster – automatyczna skrzynia biegów EDC (Efficient Dual Clutch).
- Marka nieustannie rozwija się, odnotowując kolejny rekord wielkości sprzedaży. Na koniec października 2016 roku łączna sprzedaż samochodów marki na świecie świata wyniosła 477.900 egzemplarzy, co daje wzrost o 6%.
- Marka dysponuje wydajnym zapleczem produkcyjnym, w pełni zdolnym spełnić rosnące zapotrzebowanie klientów.
- W działaniach na rzecz dalszego zwiększania sprzedaży Dacia opiera się na wszystkich swoich nowych modelach.
1. Odnowiona gama modeli Dacii
Podczas Międzynarodowego Salonu Samochodowego w Paryżu Dacia zaprezentowała cztery całkowicie odnowione, wiodące modele ze swojej gamy: nowe Sandero, Sandero Stepway, Logan i Logan MCV. Jeszcze nowocześniejszy design wyrażający się poprzez charakterystyczny nowy układ świateł, nowy wystrój wnętrza, nowe schowki i elementy wyposażenia, a wszystko to za wciąż równie przystępną cenę. Obecnie marka idzie jeszcze o krok dalej, wprowadzając niektóre z tych nowości także w Dokkerze, Dokkerze Van i Lodgy, aby całej gamie swoich modeli nadać jednolity wygląd.
Modele Sandero, Sandero Stepway, Logan i Logan MCV objęte zostały również nową ofertą silnikową i skrzyń biegów. Po raz pierwszy pod maską modeli Dacia pojawia się unikalny, nowoczesny, przystępny cenowo i jeszcze bardziej oszczędny silnik benzynowy SCe 75.
Natomiast Duster otrzymuje automatyczną dwusprzęgłową skrzynię biegów EDC (Efficient Dual Clutch).
1.1 Dacia prezentuje nowe modele – Sandero, Sandero Stepway, Logan, Logan MCV oraz zmiany w modelach Dokker, Dokker Van i Lodgy
W 2016 roku marka Dacia odnowiła większość modeli ze swojej gamy. Zmieniony design nadwozia i wnętrza nowej generacji Sandero, Sandero Stepway, Logan i Logan MCV nadaje im jeszcze bardziej nowoczesny wygląd. Szereg nowości zostanie wprowadzonych również w modelach Dokker, Dokker Van i Lodgy. Dzięki tym modyfikacjom gama modeli Dacii jest obecnie jeszcze bardziej atrakcyjna, a przy tym wciąż równie przystępna cenowo.
Zwiększający wrażenie solidności pojazdu design nadwozia
Zmiany designu dotyczą również nowej Dacii Sandero Stepway. Nowy przód auta nawiązuje do kanonów stylistycznych Dustera. W harmonijny sposób łączy on czerń zderzaka z chromowanymi prostokątami osłony chłodnicy, nadając przodowi nadwozia jeszcze bardziej dynamiczny wygląd. Zwiększony prześwit, przednia i tylna osłona podwozia w kolorze matowego chromu oraz relingi dachowe uzupełniają sportowy wygląd auta. Widoczna z tyłu chromowana końcówka wydechu podkreśla jego terenowy charakter.
Ponadto odnowiona została także gama kołpaków i aluminiowych obręczy kół (zależnie od kraju i modelu). Kołpaki Flexwheel (ażurowe kołpaki montowane na ażurowych obręczach kół) są doskonałym przykładem starannie dopracowanej stylistyki nowych samochodów Dacii.
Stylistyka wnętrza: połączenie nowoczesności i prostoty
Dacia zadbała również o nowy wystrój wnętrza swoich modeli, bardziej atrakcyjny, wzbogacony szeregiem chromowanych, wykończonych matowo elementów ozdobnych deski rozdzielczej (kierownica, nawiewy, zegary, panel czołowy), klamek drzwi i dźwigni zmiany biegów.
Logo marki zdobi nową, czteroramienną kierownicę z wbudowanym w jej centralną część klaksonem. W najwyższych wersjach wyposażenia kierownica posiada bardzo odporne i wyjątkowo przyjemne w dotyku wykończenie typu Soft Feel.
Oferta poszczególnych modeli obejmuje także gamę nowych, komfortowych i nowoczesnych tapicerek. W przypadku nowego Sandero Stepway, gama jego tapicerek została wzbogacona o wersję tekstylną z efektem 3D i trójwymiarowymi przeszyciami. Technika ta podkreśla rysunek motywu graficznego tej tapicerki i nadaje mu bardziej dynamiczny wygląd.
Nowe elementy wyposażenia zwiększające komfort prowadzenia
Przestronna kabina wzbogacona została o szereg schowków, dzięki którym stała się jeszcze bardziej funkcjonalna: kieszeń na telefon komórkowy (z boku fotela pasażera), wnęka na drobne przedmioty na boku środkowej konsoli, nowy uchwyt na butelki na tylnej stronie środkowej konsoli. Inną nowością jest gniazdo 12 V przy tylnych siedzeniach, umożliwiające pasażerom doładowywanie wszelkich przenośnych urządzeń.
Nowe modele Dokker, Dokker Van i Lodgy – wersje 2017
Uzupełnieniem odnowy designu w wiodących modelach gamy jest rozszerzenie części zmian stylistycznych na nowe modele – Dokker, Dokker Van i Lodgy.
We wszystkich trzech modelach pojawia się nowa osłona chłodnicy z chromowanymi elementami ozdobnymi[3], podkreślającymi solidność konstrukcji modeli Dacii. W wersjach Stepway dostępne są nowe obręcze kół Flexwheel w kolorze Dark Metal i aluminiowe obręcze kół 16” Altica, wchodzące na miejsce obręczy aktualnie dostępnych w pozostałych modelach gamy. Tylne drzwi nowego Lodgy wyposażono w listwę ochronną z chromowaną wstawką ozdobną.
We wnętrzu odnajdziemy pewną liczbę nowych elementów z wiodących modeli gamy: chromowane, wykończone matowo elementy ozdobne (czteroramienna kierownica, panel czołowy i nawiewy) i impulsowy podnośnik szyby po stronie kierowcy. Dotychczasowa dwukolorowa deska rozdzielcza zastąpiona została deską w dominującym kolorze ciemnografitowym, współgrającym z nową kolorystyką wnętrza. W poszczególnych modelach pojawiają się nowe rodzaje tapicerki nadające wnętrzu jeszcze nowocześniejszy wygląd.
W wersji Stepway nowego Dokkera zastosowano tapicerkę tkaninową z efektem 3D, która pojawia się również w nowym Sandero Stepway. Dla większego komfortu podróżowania, w nowych modelach Lodgy i Dokker zainstalowano dwa stoliki typu lotniczego na tylnych siedzeniach i dodatkową kieszeń siatkową przy fotelu pasażera z przodu.
Ponadto dla ułatwienia wykonywania manewrów, modele Dokker i Dokker Van wyposażono w kamerę cofania, już wcześniej zainstalowaną w modelu Lodgy.
1.2 Unikalny, jeszcze bardziej oszczędny silnik benzynowy SCe 75
Dacia jest pierwszą z marek Grupy, w której modelach pojawi się najnowszy silnik benzynowy SCe 75.
Ta 3-cylindrowa jednostka o pojemności 1,0 l, mocy 75 KM i momencie obrotowym 97 Nm jest oferowana w podstawowych modelach gamy. Pozwala obniżyć o niemal 10% zużycie paliwa i emisję CO2 – w porównaniu do silnika 1.2 l 16 V o mocy 75 KM, w miejsce którego będzie montowana.
Obniżenie zużycia paliwa i emisji CO2 było możliwe dzięki zmniejszonej masie (lżejszy o 20 kg korpus silnika) i zastosowanym zaawansowanym technologiom. Najważniejsze spośród nich to:
– pompa oleju o zmiennej pojemności skokowej
– dźwignie zaworów z powłoką DLC (Diamond-like Carbon)
– grafitowane płaszcze tłoków.
Do tego dochodzi podwójny układ zmiennych faz rozrządu (double VVT) zwiększający przyjemność prowadzenia.
Silnik SCe 75 spełnia wszystkie standardy jakości Aliansu Renault Nissan – jest nowoczesną, oszczędną i przystępną cenowo jednostką, zgodną z wartościami Dacii. Nowy silnik trafi do sprzedaży na początku 2017 roku (zależnie od kraju).
Obok silnika SCe 75 montowanego w modelach podstawowych, Dacia oferuje następujące jednostki i skrzynie biegów dla wiodących modeli w gamie marki:
– silniki benzynowe: TCe 90 z systemem Stop & Start (S&S), TCe 90 S&S GPL i TCe 90 S&S współpracujący ze zautomatyzowaną skrzynią biegów Easy-R.
– silniki wysokoprężne: dCi 75 S&S, dCi 90 S&S z mechaniczną skrzynią biegów lub ze skrzynią zautomatyzowaną Easy-R.
Ponadto cała gama modeli Dacii jest obecnie dostępna również w wersji LPG (zależnie od kraju).
1.3 Duster EDC: zwiększająca przyjemność prowadzenia, automatyczna dwusprzęgłowa skrzynia biegów
W ciągu 12 lat rynek samochodów z automatyczną skrzynią biegów zwiększył się z 6% do 18% w 2015 roku. Wprowadzając skrzynię biegów EDC (Efficient Dual Clutch), Dacia proponuje alternatywę dla wersji ze skrzynią mechaniczną w odpowiedzi na oczekiwania klientów. Duster jest wyposażony w tę skrzynię w wersji z silnikiem wysokoprężnym dCi 110 4×2 S&S.
Układ przeniesienia napędu Efficient Dual Clutch (EDC) to rozwiązanie zastosowane w automatycznej dwusprzęgłowej skrzyni 6-biegowej. Zapewnia ona komfort jazdy typowy dla skrzyni automatycznej, przy jednoczesnym utrzymaniu poziomu zużycia paliwa i emisji CO2 – zbliżonych do samochodu ze skrzynią mechaniczną.
Technologia ta opiera się na zastosowaniu dwóch sprzęgieł: jedno sprzęgło obsługuje biegi nieparzyste (1/3/5), a drugie sprzęgło – biegi parzyste (2/4/6 i bieg wsteczny). Zmiana biegów jest sterowana siłownikami elektrycznymi, kontrolowanymi przez blok elektroniczny idealnie dobierający właściwe przełożenie skrzyni, w zależności od polecenia kierowcy. Podczas zmiany biegów sprzęgło włączone otwiera się i jednocześnie sprzęgło obsługujące kolejny bieg zamyka się. Zapewnia to bardzo szybką zmianę biegów i stałe przeniesienie napędu bez strat energii. System zapewnia szybką zmianę biegu na wyższy, by doprowadzić do kontynuowania jazdy na możliwie najwyższym biegu dla danej prędkości, co pozwala na ograniczenie zużycia paliwa i emisji CO2. Skrzynia EDC zapewnia zdecydowanie wyższy komfort obsługi i szybkość reakcji. Wersje ze skrzynią EDC są również wyposażone we wspomaganie ruszania pod górę.
2. Nowe rekordy wielkości sprzedaży
Na koniec października 2016 roku łączna sprzedaż marki w skali świata wyniosła 477.967 samochodów, co stanowi wzrost o 6,0%. W Europie udziały marki w rynku wzrosły o 0,1 pkt (2,4%), w Eurazji o 0,2 pkt (8,2%), a w krajach Maghrebu o 0,8 pkt (18,5%).
Na 44 kraje, w których Dacia sprzedaje swoje modele, aż 27 odnotowało kolejne rekordy pod względem udziałów w rynku bądź wielkości sprzedaży.
– W Europie sprzedaż modeli marki wyniosła 346 882 samochody, co jest nowym rekordem (+11,1%). Sandero i Duster plasują się odpowiednio na trzecim i drugim miejscu w swoich segmentach, w zakresie sprzedaży klientom indywidualnym[4].
– We Francji sprzedaż modeli marki wyniosła 94.055 samochodów, co stanowi wzrost o +11,5%. Dacia pobiła rekord w zakresie sprzedaży samochodów osobowych z wynikiem 92.727 sprzedanych egzemplarzy. We Francji Sandero odnotowuje wzrost sprzedaży o 15,6% i przesuwa się o 3 miejsca w górę w rankingu, co daje mu pozycję lidera na tym rynku pod względem liczby aut sprzedawanych klientom indywidualnym.
– W pozostałych krajach Europy sprzedaż modeli Dacii wzrosła o 10,9% (252.827 samochodów). We Włoszech marka ustanowiła nowy rekord: 45.065 sprzedanych samochodów, co odpowiada wzrostowi o 15,1%. Rekordowa była również sprzedaż w Hiszpanii (45.669 sztuk) i w Polsce (15.781 sztuk).
– W Maroku modele Dacii znalazły 33.801 nabywców, co stanowi wzrost o 16,4%. Marka pozostaje na tym rynku liderem w zakresie sprzedaży samochodów osobowych i dostawczych z 26,0% udziałów w rynku.
– Kolejny rekord padł w Turcji: dzięki sprzedaży 34 840 samochodów udziały marki w tym rynku wzrosły aż o 4,8%. W Rumunii, gdzie marka pozostaje niezachwianym liderem, sprzedaż wyniosła 31.316 egzemplarzy, co stanowi wzrost o 3,5%.
Obecna już na terenie 44 krajów marka zamierza skorzystać z odnowienia gamy do powiększenia swojego sukcesu.
Od ponad 10 lat Dacia pozostaje jednym z kluczowych uczestników rynku motoryzacyjnego dzięki prostej formule, polegającej na stworzeniu gamy atrakcyjnych produktów o najlepszym stosunku ceny do parametrów użytkowych.
3. Wydajne zakłady produkcyjne przyczyniają się do sukcesu Dacii
Nowe modele Dacii produkowane są w zakładach w Pitesti (Rumunia), Tangerze i Casablance (Maroko) oraz w Oranie (Algieria). W celu sprostania rosnącemu popytowi, wszystkie fabryki Dacii pracują na trzy zmiany. Ponadto marka realizuje produkcję jak najbliżej swoich rynków zbytu, aby możliwie jak najlepiej dostosować się do ich zróżnicowanych potrzeb.
Pierwszym zakładem, który przyczynił się do sukcesu Dacii, była fabryka w Pitesti, gdzie w 2004 roku uruchomiona została produkcja modelu Logan. Obecnie produkowane są w niej nowe modele Logan, Logan MCV, Sandero, Sandero Stepway i Duster. Zakład ten jest kompletnym kompleksem przemysłowym, obejmującym wydział produkcji nadwozi i montażu, wydział mechaniczny, centralną dyrekcję ds. logistyki oraz odlewnię. Aby sprostać rosnącemu popytowi na poszczególnych rynkach, zakład w Pitesti pracuje obecnie z wykorzystaniem całego swojego potencjału.
W obliczu rosnącego sukcesu marki, w 2012 roku uruchomiony został zakład w Tangerze. Produkuje on nowe modele Lodgy, Dokker i Dokker Van oraz nowe Sandero i Sandero Stepway, a od 2017 roku rozpocznie produkcję Dacii Logan MCV.
Zakład w Tangerze zbliża się do zerowego poziomu emisji CO2 dzięki wykorzystaniu odnawialnych źródeł energii, tak w zakresie energii cieplnej produkowanej na potrzeby fabryki, jak i kupowanej na zewnątrz energii elektrycznej. Do tej pory jest to jedyny taki zakład w przemyśle samochodowym. Ponadto zakład w Tangerze wyposażony został w rozwiązania pozwalające całkowicie wyeliminować odprowadzanie ścieków przemysłowych do środowiska naturalnego. Ścieki przemysłowe są oczyszczane i zawracane do obiegu na potrzeby własne zakładu. Natomiast ścieki komunalne z terenu zakładu trafiają przed odprowadzeniem do środowiska do oczyszczalni biologicznej.
Na terenie Maroka Grupa posiada również drugą fabrykę (SOMACA), usytuowaną w Casablance, gdzie produkowane są nowe Dacie Logan, Sandero i Sandero Stepway.
Najnowszym obiektem produkcyjnym Grupy, uruchomionym dwa lata temu, jest zakład w Oranie, gdzie w czerwcu 2016 roku rozpoczęto produkcję nowego Sandero Stepway na potrzeby rynku algierskiego.
4. Marka, za którą stoi silna społeczność użytkowników
Od 2004 roku Dacia znacząco się rozwinęła i zdołała wywalczyć sobie unikalną pozycję na rynku motoryzacyjnym. Obecnie Dacia to gama siedmiu modeli samochodów, 4 zakłady produkcyjne, 44 rynki zbytu i ponad 4 miliony egzemplarzy sprzedanych w różnych częściach świata. Dacia ma także 3,3 miliona sympatyków zrzeszonych w sieciach społecznościowych. Jest to niezwykle aktywna społeczność, przyczyniająca się bardziej niż kiedykolwiek do sukcesu marki.
Dacia – marka która zachęca do wspólnego spędzania czasu
Oprócz atrakcyjności oferowanych produktów, sukces marki Dacia opiera się również na społeczności jej sympatyków. Społeczność ta powstała spontanicznie 11 lat temu przy okazji pikników zorganizowanych przez Dacię w ramach inauguracji modelu Logan. Ósma edycja tego pikniku zgromadziła we Francji ponad 11 tys. klientów. W Danii zjechało się z tej okazji ponad 3 tys. osób, a w Niemczech ponad 5,5 tys. Spędzony razem dzień obfitował w atrakcje i okazje do wymiany doświadczeń. Z uwagi na niesłabnący sukces tej imprezy, Dacia zamierza zaproponować jeszcze bardziej aktywną rolę członkom tej społeczności: rolę ambasadorów marki.
We Francji planowane jest wykorzystanie w tym celu interaktywnej platformy „Système Dacia” (System Dacia), za pośrednictwem której Dacia zamierza rozwijać wymianę informacji, aby dotrzeć do jeszcze liczniejszej grupy klientów. Platforma „Système Dacia” ułatwia wzajemną pomoc oraz wymianę informacji między aktualnymi właścicielami i przyszłymi potencjalnymi nabywcami modeli marki. Aby przetestować wybrany model w celu wstępnego zapoznania się z nim, można obecnie zwrócić się bezpośrednio do któregoś z jego posiadaczy. Jednym kliknięciem można skontaktować się z którymś z członków społeczności, który udostępni zainteresowanemu swoje auto do jazdy próbnej i odpowie na pytania.
Innym promowanym przez Dacię sposobem zapoznania się z wybranym modelem z gamy jest wynajem aut między prywatnymi osobami. We Francji jest to możliwe dzięki współpracy między Dacią a Drivy, jedną z największych krajowych platform tego rodzaju. Dacia zwraca się również do młodych ludzi w wieku 18-29 lat poprzez „Dacia Jeunes” („Dacia dla młodych”), starając się w ten sposób ułatwić im dostęp do własnych czterech kółek dzięki specjalnym ofertom (pierwszy rok ubezpieczenia za 1 EUR, winiety autostradowe, kupony przeglądowe itd.).
dane techniczne – Dacia Duster EDC
dane techniczne – Dacia Logan MCV
dane techniczne – Dacia Sandero
dane techniczne – Dacia Sandero Stepway
źródło: Renault Polska
[1] Dane w trakcie homologacji.
[2] W Nowym Loganie MCV tylne światła nie ulegają zmianie.
[3] z wyjątkiem modelu Dokker Van
[4] Wynik obliczony na podstawie danych z 15 krajów stanowiących 94% rynku europejskiego.
Najnowsze komentarze