Kto tak naprawdę produkuje samochody Dacia? Od wielu lat nie schodzi z listy bestsellerów w całej Europie. Przystępna cena, proste rozwiązania i solidność to znaki rozpoznawcze tej marki.
Historia marki Dacia sięga roku 1966, kiedy to w Rumunii, pod auspicjami rządu, powstała firma Uzina de Autoturisme Pitești, znana szerzej jako Dacia. Nazwa marki pochodzi od starożytnej krainy Dacji, położonej na terenach dzisiejszej Rumunii. Początkowo produkcja odbywała się na licencji Renault – pierwszym modelem był Dacia 1100, będąca lokalną wersją Renault 8.
Kto jest właścicielem marki Dacia?

Kluczowy moment dla marki nastąpił w 1999 roku, kiedy francuski koncern Renault przejął kontrolę nad Dacią. Od tego czasu Dacia stała się integralną częścią Grupy Renault, co pozwoliło na wykorzystanie technologii, platform i komponentów koncernu francuskiego. To właśnie dzięki Renault udało się unowocześnić proces produkcji i wprowadzić modele takie jak Logan, Duster czy Sandero, które szybko zdobyły uznanie kierowców na całym świecie.
Co ważne, Dacia nie jest tylko własnością Renault – to pełnoprawny element Groupe Renault, gdzie wiele zadań realizowanych jest w Rumunii przez lokalny zespół inżynierów i projektantów.
Gdzie produkowana jest Dacia?

Główna fabryka Dacii znajduje się w Mioveni, niedaleko Pitești, w Rumunii. To właśnie tam produkowane są kluczowe modele, a zakład ten jest jednym z najważniejszych ośrodków przemysłowych w kraju. Oprócz Rumunii, produkcję niektórych modeli Dacii ulokowano także w innych fabrykach Grupy Renault, między innymi w Maroku (Tanger i Casablanca) oraz Algierii, aby lepiej obsługiwać rynki afrykańskie i bliskowschodnie oraz obniżyć koszty produkcji.
Dlaczego Dacia zdobyła serca i portfele kierowców?
Sukces Dacii opiera się na prostocie i efektywności. Marka oferuje sprawdzone technologie, nie przeładowując aut zbędnymi gadżetami. Niska cena wynika między innymi z wykorzystywania starszych, ale sprawdzonych platform i rozwiązań technologicznych Renault.
Jakie modele produkuje dzisiaj Dacia?
1. Dacia Sandero

To najpopularniejszy samochód Europy. Obecnie produkowana jest trzecia generacja. Oferuje silniki 1.0 TCE o mocach 90 KM i 100 KM LPG. Wkrótce gama napędów poszerzy się o hybrydę.
2. Dacia Sandero Stepway

Crossover o podwyższonym zawieszeniu, bazujący na Sandero. Ma lepsze wyposażenie, można go mieć m.in. z automatem czy szyberdachem. Gama silników ma również objąć hybrydę. Zobacz test Dacii Sandero Stepway CVT.
3. Dacia Bigster

Największy SUV marki, oferujący też najwyższy poziom wyposażenia. Po raz pierwszy debiutuje tu silnik 1.8 Full Hybrid o mocy 155 KM. Dostępne są też fabryczna instalacja LPG z silnikiem o mocy 140 KM oraz wersja z napędem 4×4. Zobacz artykuły i nowości na temat Dacii Bigster.
4. Dacia Duster

Flagowy SUV marki. Duster to kompaktowy SUV oferujący bardzo dobry stosunek ceny do możliwości, dostępny zarówno z napędem na przednie, jak i na cztery koła. W 2024 roku Dacia zaprezentowała nową, trzecią generację Dustera, która z miejscem stała się hitem. Napędy od 100 KM LPG po 140 KM Full Hybrid. Wkrótce dojdzie do tego 1.8 155 KM. Zobacz test Dacii Duster 130 KM 4×4 MHEV.
6. Dacia Jogger

Uniwersalny model łączący cechy kombi, minivana i SUV-a. Oferowany w wersji 5- i 7-miejscowej. Dacia Jogger dostępna jest także w wersji hybrydowej Hybrid 140. Ważną cechą Joggera jest to, że 6 i 7 miejsce są pełnowymiarowe i bez problemu jadą tam dorośli. Zobacz test Dacii Jogger 1.6 Full Hybrid.
7. Dacia Spring

Pierwszy w pełni elektryczny model Dacii. Mały, lekki samochód 4-osobowy, idealny do miasta. Jeden z najtańszych samochodów elektrycznych dostępnych na europejskim rynku. Zobacz test Dacii Spring.
W niektórych krajach, ale nie w Polsce, dostępna jest też Dacia Logan – sedan.
Najnowsze komentarze