Od lat inspiruje się Dacią i bardzo chętnie wykorzystuje swoją kreatywność do reinterpretacji samochodów marki oraz projektowania zupełnie nowych pojazdów za pomocą techniki modelowania 3D. Spod jego ręki wyszła m.in. Dacia Vaner, 1300 Safari a ostatnio Dacia Logan 4×4. Kim jest Andrei Dilă, czym się inspiruje i czy w planach ma kolejne samochody z logo Dacii?

Kiedy surfowaliśmy po internecie, naszą uwagę przyciągnęła wizualizacja Dacii Vaner, dostawczego modelu, który wygląda prawie jak wyjęty z najnowszej gamy modelowej rumuńskiego producenta. Inspiracja do wykonania projektu pochodziła zarówno z przeszłości, jak i z przyszłości ponieważ Vaner z jednej strony jest wyrazem tęsknoty za produkowanym w latach 70 modelem D6 Estafette, a z drugiej, czerpie stylistykę z koncepcyjnego Bigstera, który jest wzorem stylu dla przyszłych samochodów marki. Kiedy zobaczyliśmy, że autor Vanera, Andrei Dilă, ma na swoim koncie znacznie więcej wizualizacji Dacii postanowiliśmy dowiedzieć się o autorze czegoś więcej. Andrei zgodził się odpowiedzieć na kilka naszych pytań:
Jak i kiedy zaczęła się Twoja przygoda z projektowaniem samochodów?
Zaczęło się w liceum, kiedy miałem 15 lat. Robiłem spersonalizowane samochody z papieru dla klientów na całym świecie. W ten sposób nauczyłem się modelowania 3D i projektowania samochodów. Pojazdy nadal można znaleźć na moim Instagramie @dilar.auto.
Czy pamiętasz pierwszy samochód, który narysowałeś?
Kiedy byłem dzieckiem rysowałem wiele samochodów, ale myślę, że pierwszym poważnym rysunkiem auta była zmodyfikowana Dacia 1310, która później stała się moim pierwszym autorskim pojazdem koncepcyjnym wykonanym w 3D. Zabawne, że wszystko zaczęło się od żartobliwego pytania mojego kolegi: „jak wyglądałaby Dacia 1310 zmodyfikowana do wyścigów?”

Co jest dla Ciebie największą inspiracją?
Myślę, że kultura rumuńska. Jest wiele niezbadanych ścieżek, jeśli chodzi o projektowanie inspirowane tradycją rumuńską i to mnie pasjonuje. Dacia jest ważną ikoną rumuńskiej kultury, w pełni ją zaakceptowałem i uczyniłem z niej moją główną inspirację.
Jak duże znaczenie ma dla Ciebie marka Dacia i jakie pojazdy marki zaprojektowałeś do tej pory?
Bardzo kocham Dacię, w szczególności modele sprzed lat, ale to, co marka prezentuje obecnie również znajduje moje uznanie. Zaprojektowałem sportową wersję Dacii 1310, następnie dokonałem reinterpretacji Dacii Break, potem stworzyłem Vanera, a moim ostatnim projektem był terenowy Logan 4×4. Wszystkie pojazdy znajdują się na mojej stronie internetowej ArtStation oraz na Instagramie.

Z którego projektu jesteś najbardziej dumny i jakie inne pomysły chodzą Ci po głowie? Oczywiście, jeśli to nie tajemnica ;)
Zdecydowanie Dacia Vaner. Jest to najbardziej udokumentowany i złożony projekt, jaki do tej pory wykonałem. Prawdopodobnie będę dalej reinterpretował stare samochody Dacii, ale nie mogę powiedzieć, który i jak. Być może za 2 lata powstanie inny kompleksowy samochód koncepcyjny, który będzie moim ostatnim projektem magisterskim, ale na razie jest to tajny projekt :-)
Czy uważasz, że w ofercie marki jest miejsce na podobny model, a może brakuje innego segmentu lub typu nadwozia?
Na pewno jest zapotrzebowanie na pojazd użytkowy i myślę, że Dacia mogłaby wyprodukować taki model i osiągnąć dzięki niemu wielki sukces, ale nie wiem jakie są plany i ograniczenia marki, ponieważ nie miałem okazji z nimi współpracować.
Jakie reakcje wzbudziła Dacia Vaner?
Wiele osób było zaskoczonych, widząc samochód koncepcyjny Dacii i żałowali, że nie jest to prawdziwy produkt, który mogliby kupić. Niektórzy z nich uważają, że powrót Estafette to wspaniała sprawa i bardzo mnie to ucieszyło. Pojawiło się też kilka głosów, które nie przyjęły mojej retro-futurystycznej wizji, ale ludzie zawsze będą mieli różne gusta :-)

Czy twoje projekty zwróciły uwagę Dacii, a może otrzymałeś już jakąś propozycję od producenta?
Jak dotąd nie otrzymałem żadnej propozycji od producenta. Udało mi się skontaktować z szefem studia Dacia Design Center, który bardzo docenił mój projekt, ale powiedział, że zmierzają w kierunku większej nowoczesności i prostoty, podczas gdy moja koncepcja wciąż miała pewne tradycyjne/klasyczne proporcje. W pewien sposób świadomie wykorzystałem te tradycyjne proporcje. W końcu był to mój pierwszy samochód koncepcyjny w historii. Oczywiście można go jeszcze ulepszyć, ale fakt, że szef studia poświęcił czas na przejrzenie mojego projektu i udzielił mi konstruktywnych wskazówek, był naprawdę miłym doświadczeniem i zmotywował mnie do dalszej pracy.
Jakie są Twoje plany na przyszłość, czy są one związane z projektowaniem samochodów i Dacią?
Tak, są związane z projektowaniem samochodów. Jednym z moich marzeń jest pewnego dnia pracować w Dacii. Na razie pracuję jako modelarz 3D dla małego zespołu w Rumunii, który produkuje historyczne modele w skali i bardzo to kocham. To długofalowa współpraca i myślę o rozpoczęciu przy ich pomocy własnej serii modeli.
Który samochód Dacii ma dla Ciebie największe znaczenie i czy na co dzień także jeździsz autem tej marki?
Prawdopodobnie zgadłaś. To seria Dacia 1300. Obecnie nie posiadam samochodu, ale gdy w przyszłości będę go miał, chciałbym, żeby to była Dacia :-)
Bardzo dziękujemy za rozmowę!
Najnowsze komentarze