Renault Master
Wiadomości

Renault Master zdobywa uznanie ekspertów i czytelników „Trade Van Driver”

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-16
Opel Grandland
Wiadomości

Elektryczny Opel dla większej i mniejszej rodziny: Astra, Grandland, Frontera, Zafira i Combo

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-21
lionel jaillet Wiadomości
Wiadomości

Lionel Jaillet nowym szefem Renault Group w Turcji

autor Tomasz Nowicki
2025-05-22
Nissan Micra 2026
Wiadomości

Nowy Nissan Micra w szczegółach. Model powraca do segmentu B jako elektryk

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-21
Nissan Micra
Wiadomości

Nissan udostępni swoje fabryki Chińczykom? „Rozważamy bardziej elastyczny model współpracy”

autor Tomasz Nowicki
2025-05-16
Dacia Bigster Euro NCAP
Wiadomości

Nowa Dacia Bigster zdobywa 3 gwiazdki w testach EuroNCAP. Budżetowy samochód bez zbędnych dodatków

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-21
peugeot 408 1 Wiadomości
Wiadomości

Stellantis nie ma zamiaru łączyć się z Renault. John Elkann ucina spekulacje

autor Małgorzata Kozikowska
2025-05-16

Najnowsze komentarze

  • Slawo - Nowy hybrydowy Renault Koleos 241 KM 2025 debiutuje na wybranych rynkach
  • Mat - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Robert - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Pionier - Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Sergiusz - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
Advertisement
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Używane
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Dacia Logan MCV 1.2 LPG po 6 latach i kolejnych 140 tys. km okiem właściciela. Koszty użytkowania

Małgorzata Kozikowska autor Małgorzata Kozikowska
2025-04-25
w Wiadomości, Używane, Dacia
Czas czytania 7 minut
1.3k
A A
4
Dacia Logan MCV LPG

Dacia Logan MCV z instalacją LPG, którą Adam Kasprzak wraz z małżonką podróżują po świecie pokonała kolejne 140 tys. km. Przyszedł czas na podsumowanie kosztów użytkowania. Czy kombi Dacii, które służy m.in. jako kamper jest oszczędne i ile trzeba przeznaczyć na dalekie podróże po Europie oraz serwis samochodu? Przeczytajcie zestawienie wydatków pana Adama.

Jak mieliście Państwo okazję przeczytać, Dacia Logan MCV służy nam jako kamper i jeździmy nią po różnych zakątkach Polski i Europy, a w styczniu przyszłego roku również do Afryki, ponieważ zamierzamy uczestniczyć w Rajdzie Budapesztr-Bamako. Przy okazji omawiania podróży wśród znajomych często przewijał się temat wszelkich kosztów utrzymania naszego auta, dlatego z chęcią przybliżę ten temat czytelnikom Francuskie.pl.

Po pierwsze – dane

Całe wyliczenia bazują na zapiskach w aplikacji Drivvo, która nawet w wersji darmowej oferuje praktycznie pełne swoje możliwości. Przy użytkowaniu profesjonalnym (większa flota aut, czy dużo wpisów o dochodach) jesteśmy zmuszeni do wykupienia premium w cenie 12 zł/rok lub 2 zł/miesiąc. Aplikacja spełnia się dużo lepiej niż używany w tym samym celu przez Boomerów Excel, bo dodanie wpisu z tankowania zajmuje mniej niż 30 sekund a całą historie mamy zawsze przy sobie.

Dacia Logan MCV z LPG i horyzont czasowy

Naszą Dacię kupiliśmy ponad 6 lat temu przy przebiegu 140 tys. km, więc jak na 4 letnie auto to dość sporo. Nie zraziło nas to i przez ostatnie 6 lat używaliśmy jej na co dzień, jak i podczas wspomnianych dłuższych wyjazdów jako „kamper”. Zrobiliśmy w tym czasie kolejne 140 tys. km i jak łatwo obliczyć średni roczny przebieg to 23 tys. km.dacia logan mcv 3 Wiadomości

Czy Logan MCV jest awaryjny?

We wspomnianym czasie (odpukać) nie zdarzyła nam się awaria skutkująca unieruchomieniem auta, natomiast z własnej nieuwagi (po prostu zapomniałem) wymienić wtryskiwacze. Zgodnie z zaleceniami producenta wymiana powinna nastąpić po 100 tys. km. Wtryskiwacze LPG w instalacji Landi Renzo w końcu odmówiły posłuszeństwa i trzeba było resetować cewkę co kilkaset kilometrów, żebyśmy mogli jechać dalej na gazie. Inna opcja to przełączenie na benzynę, jeśli nie chcemy dla paru złotych bawić się z autem przed dojazdem do gazownika.

Test: Dacia Sandero Stepway Extreme 1.0 CVT z automatem – rekordzistka Europy

Oczywiście kilka tysięcy km wcześniej wtryskiwacze sygnalizowały chwilowymi Check Enginami, że coś jest nie tak. Poza tym od nowości silnik lekko faluje na wolnych obrotach przy włączonej klimatyzacji. Jest tak od samego początku, więc zakładam, że „ten typ tak ma”, bo ani aktualizacja ECU ani czynności ASO (zaoferowali za darmo), takie jak i sprawdzenie przepustnicy – nic nie wykazało. W niczym to jednak realnie nie przeszkadza w codziennym użytkowaniu.dacia logan mcv 2 Wiadomości

Drobne usterki i serwis – 38 zł/100 km

Jak w każdym aucie czasem przepaliła się żarówka, czy jeden z przycisków sterowania radiem przy kierownicy nie odbija tak, jak nowy. Mimo tego auto nie nosi praktycznie żadnych śladów użytkowania, wystarczyło samodzielne pranie tapicerki materiałowej foteli, aby środek wyglądał jak nowy.

Poza tym, standardowy przejazd plastików Plakiem raz na pół roku. Wydatki związane ze standardowym serwisem (w tym m.in. badania techniczne, legalizacja butli LPG) wyniosły 22 tys. zł, a ubezpieczenia oraz zakup nowych opon całorocznych wyniosły przez ten czas około 16 tys. zł. co w głównej mierze wynika z zakupu corocznie OC (kilkukrotnie z pełnym AC) i Asistance na całą Europę ze wszystkimi opcjami premium. Tutaj przykładowa cena roczna za wersję bez AC to około 2 tys. zł. Patrząc łącznie, wydatki na utrzymanie auta w sprawności wyniosły 38 zł na 100 km.

Spalanie

Tutaj wszystko wygląda pięknie w mieście i jak to przy niewielkich „kosiarkach” – spalanie utrzymuje się w okolicach 8 litrów LPG na 100 km. Na autrostradzie już tak pięknie nie jest. Jazda z prędkością 140 km/h powoduje nie tylko spalanie w okolicach 12 litrów, ale i znaczny wzrost głośności w kabinie z uwagi na ponad 4 tysiące obrotów silnika.

W naszym wypadku tj. cykl mocno autostradowy, spalanie na ten moment wyniosło 9,3 litrów LPG i 0,5 litra benzyny na 100 km (uwzględniam tutaj jazdy przez całą Finlandie gdzie LPG po prostu nie ma). Patrząc na ostatnie 6 lat, wychodzi średni koszt 33 zł/100km, w tym również jazda w całej Europie.

Test: Dacia Duster III LPG Eco-G 100 Sleep Pack – sposób na tanie podróżowanie i biwakowanie

Łączny koszt paliwa wyniósł prawie 47 tys. zł. Aplikacja pozwala sprawdzić na wykresie jak spalanie obu paliw zmienia się w czasie, więc można po tym ocenić wyeksploatowanie jednostki napędowej. U nas przy 280 tys. km na liczniku nic nie odbiega od normy.

Koszty zakupu

Sam zakup pochłonął relatywnie niską kwotę około 20 tys. w 2019 roku, więc jak na 4 letnie auto to niska kwota. Należy mieć na uwadze, że ceny aut wtedy były znacznie niższe niż obecnie, i co zabawne oficjalna strona Dacii proponuje nam teraz 16 tys. zł przy pozostawieniu auta w rozliczeniu. Na ile jest to efekt inflacji, a na ile umiejętność trzymania wartości auta przez Dacie pozostawię już do oceny samodzielnej. Mieliśmy na uwadze, że nasz Logan miał historię wypadkową, ale wszystko robione było w ASO przez pierwszego właściciela.dacia logan mcv 5 Wiadomości

Dochody

Dobrze czytacie, użytkując auto na trasie da się wygenerować dochód i to nie mały. Przy okazji dłuższych tras często zabieramy osoby na BlaBlaCar, co pozwoliło wygenerować 10 tys. zł, czyli około 7 zł na 100 km. Przy LPG jesteśmy łatwo w stanie pokryć koszt przejazdu z samych wpływów. Przykładowo przy 3 zabranych osobach do Warszawy mamy łącznie 150 do 180 zł, a koszt paliwa powinien zamknąć się w identycznej kwocie. Ostrzegam, ta forma zarobku sprawdzi się tylko u ekstrawertyków lubiących rozmawiać z nawet najdziwniejszymi pasażerami.

Dacia Logan MCV – podsumowanie użytkowania

W czasie tych 6 lat i po przejechaniu 140 tys. km wydaliśmy 105 tys. zł (wraz z zakupem auta, paliwem, naprawami i opłatami), a zarobek wyniósł 10 tys zł. Daje to „na czysto” 95 tys. zł i średnio 67 zł za 100 km. Dużo, mało, oceńcie sami. Gdyby dodatkowo uzyskać hipotetyczne 15 tys. zł ze sprzedaży auta, mielibyśmy 80 tys. zł łącznie i średnio 56 zł za 100 km.

Nowa Dacia Jogger – cena wersji 5 i 7-osobowej na polskim rynku

Moja opinia

Zawsze pada pytanie, czy kupiłbym jeszcze raz to samo auto gdyby cofnąć się w czasie? Jak najbardziej! Co było dobrą decyzją? Zakup opon całorocznych i auta z klimatyzacją (notabene trudno dzisiaj sprzedać auto bez).

Szkoda tylko, że w tamtym czasie nie było jeszcze mocniejszego silnika, bo 75 koni mechanicznych przy jeździe autostradowej to ledwie potrzebne minimum. Obecnie oferowany przez Dacię silnik (mimo, że 3-cylindrowy) 100 konny w wersji z LPG wydaje się rozsądniejszą opcją. Miałem okazje się przejechać i różnica jest kolosalna.

Tekst, zdjęcia: Adam Kasprzak

Czytaj nas w Google News:
google news Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

dacia logan mcv 5 Wiadomościdacia logan mcv 2 Wiadomościdacia logan mcv 3 Wiadomościdacia logan mcv 4 WiadomościDacia Logan MCV LPG
4.5 2 głosy
Ocena artykułu

Warto przeczytać!

citroen c3 1 Wiadomości

Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!

2025-05-22
Opel Frontera

Nowy Opel Frontera z namiotem dachowym już w sprzedaży. Sposób na prosty kamper

2025-05-22

Dacia jest tańsza od najtańszych chińczyków. Europejska marka bije je ceną na głowę

2025-05-22

Renault 5 E-Tech i Dacia Spring do jazd testowych w Łodzi. Rusza EV Experience Urban Edition 2025

2025-05-22
Tagi: DaciaLoganużywane
Udostepnij439Tweet275Udostepnij77
Małgorzata Kozikowska

Małgorzata Kozikowska

Zastępca redaktora naczelnego. Autorka artykułów, testów, relacji z wydarzeń motoryzacyjnych, poszukiwaczka ciekawostek. Miłośniczka podróży a w szczególności wędrówek górskich.

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
4 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • Fiat Pulse 2026

    Fiat Pulse 2026 zaprezentowany. Nowy wygląd i wyposażenie z panoramicznym dachem jako opcja

    2910 udostępnienia
    Udostepnij 1164 Tweet 728
  • Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

    1657 udostępnienia
    Udostepnij 663 Tweet 414
  • Zasięg lepszy niż w dieslu. Dacia Bigster mild hybrid-G 140 przejedzie nawet 1450 km

    1856 udostępnienia
    Udostepnij 742 Tweet 464
  • Używana Dacia Duster II z LPG. Najtańsze ogłoszenia od pierwszego właściciela

    1671 udostępnienia
    Udostepnij 668 Tweet 418

Testy samochodów

11 citroen c4 i c4 x my2025 pierwsza jazda c4 Wiadomości
Testy

Citroën C4 i C4 X MY2025 – pierwsza jazda. Wielopłaszczyznowy komfort!

autor Krzysztof Gregorczyk
2025-01-26
15. Citroen C1 test Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën C1 1.2 82 KM – NAJlepszy z trojaczków. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2014-10-27
ds 4 e tense 2022 hybryda 225 km eat 8 1 Wiadomości
Testy

Test: luksusowy hybrydowy kompakt DS 4 225 KM PHEV, konkurencja Audi A3, BMW 1 i Mercedesa A. Komfort, cisza i dynamika. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Małgorzata Kozikowska
2022-09-20
Renault Megane IV Grandtour Zen TCe 140 – gdy rozsadek goruje nad emocjami 07 Wiadomości
Testy

Test: Renault Megane IV Grandtour Zen TCe 140 – gdy rozsądek góruje nad emocjami. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2022-11-15
01 Citroen DS3 Cabrio Racing Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroën DS3 Racing 1.6 THP 200 KM 2012 – hothatch, który przyprawia o szybsze bicie serca. Opinie, zalety, wady, plusy i minusy

autor Krzysztof Gregorczyk
2012-09-22

Najnowsze komentarze

  • Slawo - Nowy hybrydowy Renault Koleos 241 KM 2025 debiutuje na wybranych rynkach
  • Mat - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Robert - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Pionier - Auta elektryczne za 100 euro miesięcznie znów dostępne. Powrót leasingu społecznego we Francji!
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Inny Anonimowy - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora
  • Sergiusz - Żegnaj Peugeot 508. Koniec produkcji, model znika z konfiguratora

Zobacz też

Nissan nie planuje zmian w swojej sieci. Dealerzy są zbyt cenni, by marnować ich czas na takie rozważania

Xavier Peugeot dyrektorem generalnym DS Automobiles

Clio Mercosur zadebiutuje w Sao Paulo

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
4
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz