W 2024 roku mija 20 lat od momentu, gdy Dacia Logan po raz pierwszy pojawiła się na rynku. Samochód, który na początku budził wiele kontrowersji i był określany jako niezbyt urodziwy, stał się kluczowym elementem historii motoryzacji. W jaki sposób tanie auto z Mioveni zdobyło globalny sukces? Jakie były początki projektu i jakie wyzwania musieli pokonać inżynierowie i projektanci?
Projekt Logan zainicjowany został przez Louisa Schweitzera, dyrektora Renault, po jego wizycie w fabryce Łady w Rosji w 1997 roku. Schweitzer zauważył, że choć samochody Łady były przestarzałe i mało atrakcyjne, sprzedawały się dobrze ze względu na niską cenę. Postanowił stworzyć nowoczesne, tanie auto, które mogłoby kosztować około 5.000 euro. To nie do końca się udało, bo ostatecznie Logan kosztował nieco więcej, ale i tak był wielkim sukcesem.

Dacia Logan spotkała się z krytyką wewnątrz Renault
Co ciekawe, projekt Logan spotkał się z dużym sceptycyzmem w Renault (był krytykowany przez większość menadżerów!), jednak Schweitzer, jako dyrektor generalny miał wystarczająco dużo siły, aby go przeforsować. Co ciekawe, mimo że pierwszym modelem wprowadzonym na rynek była wersja sedan, to pierwszym zaprojektowanym samochodem było… kombi.

Dlaczego ta Dacia nazywa się Logan?
Nazwa Logan została wybrana, ponieważ była krótka i łatwa do wymówienia, a także kojarzyła się trochę z popularnym wówczas modelem Megane. Pierwszy Logan został zaprezentowany 2 czerwca 2004 roku w Paryżu, a sprzedaż rozpoczęła się we wrześniu tego samego roku. Początkowo samochód miał być sprzedawany tylko w Europie Wschodniej, jednak ogromne zainteresowanie sprawiło, że Logan trafił także do Europy Zachodniej, gdzie sprzedaż przekroczyła wszelkie oczekiwania a marka mogła myśleć o kolejnych wersjach: powstał więc Logan MCV (7 miejscowe kombi).

Niska cena czyni cuda
Dacia Logan odniosła sukces głównie dzięki niskiej cenie, która była znacząco niższa niż koszt zakupu konkurencyjnych modeli. Samochód zyskał również uznanie za niezawodność (są egzemplarze, które pokonały milion kilometrów) i przestronność. Logan stał się fundamentem dla dalszego rozwoju marki Dacia. W 2008 roku wprowadzono model Sandero, a w 2010 – Duster, który stał się jednym z najpopularniejszych SUV-ów w Europie.
Produkcja Dacii Logan zaczęła się w Mioveni w 2004 roku, a z czasem samochody zaczęły być produkowane także w Maroku, Rosji, Brazylii, Kolumbii i Iranie. Obecnie modele z gamy Logan, w tym Sandero i Duster, są produkowane i sprzedawane na całym świecie. Dacia Logan nie tylko zrewolucjonizowała rynek samochodów niskobudżetowych, ale także udowodniła, że tanie auto może być solidne, funkcjonalne i atrakcyjne dla szerokiego grona odbiorców. Przez 20 lat od swojego debiutu, Logan stał się symbolem sukcesu w przystępnej cenie.
Dzisiaj oferta marki Dacia już nie jest budżetowa, ale nadal przystępna cenowo. Nowe samochody sprzedają się nadal znakomicie. Jak widać kierunek zapoczątkowany przez Logana okazał się słuszny.
Najnowsze komentarze