Dacia na Paris Mondial de l’Automobile 2014

0 13

01. Dacia na Paris Mondial de l'Automobile

Dacia na paryskich targach miała stoisko bardzo blisko Renault, swojej macierzystej firmy, do której należy od czasów prywatyzacji rumuńskich zakładów. I słusznie – wato podkreślać i swoją odrębność, ale zaznaczać też ścisłe pokrewieństwo, zwłaszcza technologiczne, z jednym z liderów światowej motoryzacji. Bo choć Dacia nie stosuje pełni najnowszych rozwiązań oferowanych przez Renault, to jednak nie jest też specjalnie odległa. Wystarczy wspomnieć choćby nowoczesne jednostki napędowe, choćby benzynowe z rodziny TCe.

Dacia ma aktualnie najmłodszą gamę modelową w Europie, trudno więc było liczyć, że znowu zaprezentuje jakiś nowy samochód. To zresztą wiadomo było długo przed rozpoczęciem paryskiej wystawy branżowej. Równie długo wiedzieliśmy, że w celu podtrzymania zainteresowania Dacia zaprezentuje specjalne wersje swoich aut. I rzeczywiście – spore zainteresowanie wzbudzały przede wszystkich Dokker Stepway oraz Lodgy Stepway. Ale to nie wszystko. Dacia zaprezentowała także Sandero Black Touch oraz Dustera Air, które w naszym kraju będą oferowane pod innymi nazwami – odpowiednio Sandero Blackline oraz Duster Blackstorm.

Moda na wszelkiego rodzaju SUV-y i crossovery wymusza oferowanie coraz to nowych modeli, albo chociaż wersji samochodów. Sukces Dacii Sandero Stepway oferowanej już od dobrych paru lat skłonił rumuńskiego producenta do zaprezentowania podobnych odmian modeli Dokker i Lodgy. I myślę, że szczególnie w tym pierwszym przypadku może się to okazać strzałem w dziesiątkę. Klienci mogą liczyć na bogate wyposażenie, w tym system MediaNav, czujniki parkowania, tempomat/ogranicznik prędkości, czy klimatyzacja (zależnie od rynku), a do tego specjalną tapicerkę, zarezerwowane dla serii Stepway lakiery, czy wykończenie wnętrza charakterystyczne jedynie dla tych odmian.

W Lodgy oferowane będą silniki benzynowe 1.6 MPI o mocy 80 lub 85 KM (także z fabryczną instalacją LPG), ewentualnie 115-konna jednostka 1.2 TCe. Miłośnicy diesli będą mogli wybrać dwie wersje jednostki 1.5 dCi – 90-, lub 110-konną. W krajach, gdzie jeszcze obowiązuje norma emisji Euro4, słabszy silnik generuje 85 KM. W Polsce Lodgy STepway dostępne będzie z silnikami 1.6 MPI GPL, TCe 115 oraz dCi 110.

Dokker Stepway może być wyposażony w silnik TCe 115 bądź w diesle o mocy 75, bądź 90 KM (w niektórych krajach 85 KM).

 

 

W Paryżu pokazano także Dacię Sandero Stepway w analogicznym niebieskim kolorze. Wszystkie te auta prezentowały się naprawdę nieźle. Niestety wciąż niespecjalnie wygląda prowadnica kotwiczenia pasów bezpieczeństwa – obiecałem Wam podsumowując test Dokkera, że to sprawdzę podczas targów.

Sandero pojawiło się na paryskim stoisku Dacii także w serii specjalnej Black Touch. Opiera się ona na najbogatszej odmianie Laureate. Charakterystyczne dla tej wersji wykończenie wnętrza z elementami w błyszczącym czarnym kolorze nadają desce rozdzielczej nieco szlachetności, podobnie zresztą, jak obszyta skórą kierownica. Tempomat i ogranicznik prędkości są wyposażeniem seryjnym, opcjonalnie domówić można system MediaNav.

W Polsce auto dostępne będzie z następującymi silnikami: 1.2 16V 75, 1.2 16V 75 LPG, TCe 90 i 1.5 dCi 90.

Nie zabrakło też specjalnej wersji przeboju Dacii, czyli SUV-a Duster. Sięgający do skojarzeń lotniczych nie tylko nazwą (Air, w Polsce bardziej poetycko Blackstorm), ale i elementami wykończenia może się podobać, choć wiem, że niektórych rażą żółte elementy zarówno na zewnątrz, jak i w środku samochodu. Ponieważ uwielbiam ten kolor niemal tak bardzo, jak pomarańczowy, mnie on nie tylko nie razi, ale wręcz podoba się na tym Dusterze. A na żywo wygląda jeszcze lepiej, niż na zdjęciach.

Duster Air/Blackstorm oparty jest również o bogatą odmianę Laureate. Seryjne wyposażenie obejmuje m.in. klimatyzację, zestaw Dacia Plug&Radio, obszyte skórą kierownicę i gałkę dźwigni zmiany biegów, a opcjonalnie można domówić m.in. system MediaNav, ogranicznik/regulator prędkości, czy system wspomagania parkowania tyłem. Więcej o tym samochodzie możecie poczytać tutaj.

Nie zabrakło na paryskim stoisku Dacii także modelu Logan MCV. Przez purystów uznawany za dużo mniej sensowne rozwiązanie, niż w pierwszej wersji, teraz jest samochodem nie tylko praktycznym, ale też atrakcyjnym stylistycznie. Choć na pewno nie aż tak funkcjonalnym, jak pierwszy MCV… Ale przecież trzeba się rozwijać – w międzyczasie w gamie Dacii pojawił się przecież model Lodgy, więc było oczywiste, że pierwsza MCV-ka z czasem będzie musiała ulec zmianie, by nie kanibalizować kompaktowego minivana. I tak się stało.

Dacia rozwija się bardzo dobrze, z roku na rok sprzedaż samochodów tej marki rośnie, a ludzi przekonuje nie tylko prostota rozwiązań i niskie ceny, ale również trzyletnia gwarancja i rozsądne koszty obsługi serwisowej. Od dekady nowe Dacie zdobywają serca i rozumy coraz to nowych klientów, a marka przynosi spore dochody nie tylko pracownikom zakładów, również tych kooperujących, ale i społecznościom lokalnym i samemu koncernowi.

Dacia wspiera przy tym szereg inicjatyw kulturalnych i społecznych dzieląc się w ten sposób zyskami z szerokimi masami ludzi, nie tylko w Rumunii. I taki rozwój marki bardzo mi się podoba.

 

Dacia na Paris Mondial de l’Automobile 2014

Krzysztof Gregorczyk

Galeria

Jeśli na powyższej liście nie ma Twojego wydarzenia zajrzyj tutaj

polecamy

Może ci się spodobać również
avatar
  Subskrybuj  
Powiadom o