Kiedy w 2004 roku na rynek wchodziła Dacia Logan, samochód budżetowy który miał kosztować 5.000 euro, nikt nie spodziewał się ogromnego sukcesu. Zaledwie 10 lat później marka przebiła pułap 300 tysięcy sprzedanych samochodów.
Dacia, której współczesna historia zaczęła się od pomysłu na zbudowanie niedrogiego samochodu dla Europy, bazując na sprawdzonych elementach Renault, przeszła długą drogę. Praktyczny i prosty samochód dla krajów wschodzących uległ metamorfozie i stał się wyborem rozsądnym. Nadal stosunkowo prostym, bez większości współczesnych gadżetów, ale coraz bardziej popularnym.
Popatrzmy na zestawienie sprzedaży samochodów. 2004 – z miejsca duży sukces. Niska cena, sprawdzone rozwiązania i ponad 60 tysięcy sprzedanych egzemplarzy. Barierę 100 tysięcy egzemplarzy Dacia bije w roku 2008, gdy po Dacii Logan i Dacii Logan MCV pojawia się Sandero. Dwieście tysięcy wyprodukowanych aut już rok później. Trzysta tysięcy w 2014, gdy na rynku zadomawia się ulepszona Dacia Duster, która staje się prawdziwym hitem. W 2016 pada bariera 400 tysięcy aut a zaledwie dwa lata później pół miliona.
Sprzedaż samochodów Dacia w Europie
Rok |
Sprzedaż Dacii |
2004 |
66174 |
2005 |
28420 |
2006 |
40939 |
2007 |
76279 |
2008 |
106760 |
2009 |
242419 |
2010 |
268415 |
2011 |
254617 |
2012 |
237956 |
2013 |
290078 |
2014 |
362520 |
2015 |
376324 |
2016 |
412284 |
2017 |
460891 |
2018 |
522793 |
2019 |
576450 |
2020 |
398694 |
2021 |
403541 |
W motoryzacji to bardzo krótki czas. Recepta na sukces jest cały czas ta sama: minimalna cena, sprawdzona technologia pod maską, niedroga eksploatacja i zero zbędnego wyposażenia. Dzisiaj Dacia po raz kolejny powoli zmienia swój wizerunek, trochę zanika warstwa budżetowa, pojawia się lepszy design, pomysł na spójny wygląd kolejnych modeli, auta stają się bardziej eleganckie na zewnątrz, w środku nieśmiało widzimy pierwsze próby ocieplenia surowego dotąd wyglądu materiałami.
Zobacz: nowe samochody Dacia
A na klientów to wszystko działa. Osoby, które kiedyś na Dacię by nie spojrzały, dzisiaj chętnie zerkają ku Sandero Stepway i Dusterowi. Swoich amatorów ma Jogger – tu większe rodzine, doceniające 7-miejscowe wnętrze i firmy, doceniające i możliwości przewozu siedmiu dorosłych i duży bagażnik w razie potrzeby.
Plany marki są ambitne: W 2023 roku na rynku pojawi się pierwsza hybryda Dacii – 140-konny Jogger z napędem E-Tech. Później Bigster i trzecia generacja Dustera. Dacia nie powiedziała jeszcze ostatniego słowa. I chyba długo nie powie.
Najnowsze komentarze