Denis Le Vot, szef Dacii, zamierza wprowadzić markę do segmentu samochodów kompaktowych. Wierzy, że nowe modele takie jak Jogger i większy Bigster pomogą zwiększyć udział Dacii w światowym rynku i będą odpowiadać potrzebom coraz liczniejszych klientów, którzy przychodzą do marki szukając niedrogich aut oraz niskich kosztów eksploatacji. Oto wywiad, jakiego udzielił:
Dacia Jogger, dostępna w wersji z siedmioma miejscami, zbiera świetne recenzje w prasie motoryzacyjnej. Jakie są Pana oczekiwania w stosunku do tego modelu jako nowego dodatku do linii produkcyjnej?
Naszym celem jest teraz wejście do segmentu C. Dotychczas marka Dacia była w Grupie Renault niejako wtłoczona w swoją rolę do segmentu B i już jesteśmy najlepiej sprzedającą się marką detaliczną w Europie, grając właśnie w tym segmencie. Ale segment C jest również duży, całkowita wielkość sprzedaży w branży wynosi około 1,5 miliona samochodów.
Cena wyjściowa Joggera wynosi około 15.000 euro, co znacznie różni się od innych pojazdów siedmiomiejscowych w tej grupie. Myślę więc, że samochód ten ma ogromny potencjał. Z Joggerem zwracamy się do rodzin a w tej dziedzinie mamy już swoją historię – wiele osób ma Dokkery i Lodgy. Istnieje więc potencjał dla stałych nabywców, ale jednocześnie Jogger oferuje coś nowego i chcemy to wykorzystać.
Duże samochody źle radzą sobie z emisją CO2 a siedmiomiejscowe crossovery są ciężkimi pojazdami jako pojazdy hybrydowe lub hybrydowe typu plug-in, więc ich ceny będą stale rosły. Dlatego Jogger, którego cena bazowa wynosi 15.000 euro, już teraz bardzo różni się pod tym względem od konkurencji.
Jednym z głównych wyzwań dla przemysłu samochodowego w ostatnim roku był niedobór półprzewodników. Czy będziecie w stanie zaspokoić popyt na Joggera?
W ubiegłym roku Dacia prawdopodobnie nie wyprodukowała około 100.000 samochodów z powodu niedoborów. Jednocześnie jednak nasz portfel zamówień wzrósł o tyle samo. Na dzień 1 stycznia 2021 r. mieliśmy 37.000 zamówień, a na dzień 1 stycznia 2022 r. było ich już ponad 130.000. Można więc powiedzieć, że wszystko, co według naszych szacunków straciliśmy, w rzeczywistości zostało. Po prostu klienci czekają, choć nie jesteśmy z tego powodu zadowoleni. Oprócz niedoboru widzimy, że samochody są coraz droższe, a ceny surowców idą w górę, a im bardziej to się dzieje, tym więcej osób zgłasza się do Dacii.
Jaki jest obecnie średni czas dostawy Dacii?
Nadal oceniamy, że pierwsza połowa 2022 roku będzie trudna, ale potencjalnie w drugiej połowie sytuacja zacznie się poprawiać, co oznacza, że dostawcy zwiększą swoje moce produkcyjne. Jeśli chodzi o czas dostawy, to obecnie wynosi on od trzech do czterech miesięcy, w zależności od samochodu. Naszym zadaniem jest teraz skrócenie tego czasu, ponieważ nawet cztery miesiące to bardzo długo.
źródło: Automotive News Europe
Najnowsze komentarze