Dacia z dużym sukcesem. Styczeń 2025 roku przyniósł wyraźne ochłodzenie na włoskim rynku nowych samochodów. Sprzedano 133.692 pojazdy, co oznacza spadek o 5,9% w porównaniu z tym samym miesiącem rok wcześniej. Trend spadkowy budzi obawy dealerów i producentów, a prognozy na cały rok 2025 wskazują na sprzedaż na poziomie 1,55 miliona sztuk, co oznacza 0,6% spadku względem 2024 roku i aż 19% w porównaniu do wyników z 2019 roku.
Fiat ma w styczniu pozycję lidera rynku, sprzedając 15.901 pojazdów i osiągając 11,9% udziału (+0,1 p.p. r/r). Sukces zawdzięcza przede wszystkim modelowi Panda, który stanowi aż 84% sprzedaży marki. Kluczowym pytaniem pozostaje, czy nowy model Grande Panda, planowany na marzec, utrzyma ten wzrost – tutaj zdania ekspertów są podzielone.
Dacia idzie na rekord chce być liderem
Z kolei Dacia osiągnęła historyczny rekord – sprzedała 11.465 aut, co dało jej 8,6% udziału w rynku (+11,1% r/r). Kluczowymi modelami pozostają Sandero (drugi najlepiej sprzedający się samochód w kraju) oraz Duster, który zanotował wzrost aż o 44,7%. Sukces marki potwierdza, że Włosi coraz częściej wybierają małe, oszczędne i budżetowe auta. Dacia idzie jak burza i ma chęć przejąć pierwsze miejsce we Włoszech. Może się to udać – nadjeżdża przecież Bigster!
Toyota w stagnacji, Volkswagen spada
Z kolei Toyota jest w stagnacji, utrzymała co prawda trzecie miejsce na rynku, sprzedając około 10 tysięcy pojazdów (7,6% udziału) ale udział ten jest , bez zmian. Volkswagen zanotował spadek sprzedaży o 9,3%, sprzedając 8 514 samochodów (6,4% rynku), a Peugeot jeszcze większy – 12,4% w dół, z wynikiem 7.240 sztuk (5,4% udziału).
Elektryki raczej nie
We Włoszech udział samochodów z napędem elektrycznym i hybrydowym plug-in (BEV+PHEV) pozostaje na poziomie zaledwie 8,6%, co jest jednym z najniższych wyników w Europie. Udział aut BEV spadł z 5,5% w grudniu do 5% w styczniu, podczas gdy PHEV wzrósł nieznacznie z 3,4% do 3,6%. To wyraźny sygnał, że włoscy kierowcy wciąż wolą klasyczne napędy, a elektromobilność nie rozwija się tu tak dynamicznie, jak w innych krajach UE.
Klienci indywidualni kupują więcej nowych samochodów
W styczniu 2025 roku zwiększyła się liczba zakupów aut przez klientów indywidualnych, które stanowiły 63% sprzedaży (+1,9% r/r). Jednocześnie osłabło zainteresowanie długoterminowym leasingiem (-13,6%), leasingiem krótkoterminowym (-23,4%) oraz zakupami flotowymi (-6,4%). Może to być efekt ograniczeń budżetowych w firmach oraz mniejszego zapotrzebowania na pojazdy w sektorze usług transportowych.
Najnowsze komentarze