Rok 2020 przyniósł mnóstwo motoryzacyjnych premier, ale wraz z nadejściem nowości pożegnaliśmy kilka ciekawych samochodów. Oto modele marek Dacia, Renault, Citroen i Peugeot, które zniknęły z rynku lub zostaną wycofane już wkrótce.
Długość cyklu życia samochodów określa przede wszystkim wielkość sprzedaży. Jeśli model nie budzi zainteresowania wśród klientów, naturalną koleją rzeczy jest zastąpienie go innym, bardziej atrakcyjnym i lepiej dopasowanym do rynku. Jakie pojazdy marek Dacia, Renault, Citroen i Peugeot pożegnaliśmy w 2020 roku a którym do schyłku życia zostało już niewiele czasu?
Citroen C4 Cactus
Citroen C4 Cactus zadebiutował w roku 2014 i był pierwszym modelem, w którym pojawiły się charakterystyczne zderzaki AirBump. Cztery lata po premierze „kolczasty” przeszedł intensywny, ale nie cieszący się zbyt wielką popularnością face lifting. Zresztą sami przedstawiciele marki przekonywali, że jest to tylko stadium przejściowe przed prezentacją nowego C4 i tak właśnie było. W 2020 roku w końcu zadebiutował nowy kompakt, który wkrótce na dobre zastąpi Cactusa. Francuska marka wyprodukowała ok. 440.000 egzemplarzy modelu.
Citroen C4 Picasso (Spacetourer)
Premiera C4 Picasso odbyła się w 2006 roku a 7 lat później nastąpiła wymiana generacji. W roku 2020 pożegnaliśmy wersję krótszą, ale w roku 2021 powiemy „do widzenia” również wersji Grand. Model, choć praktyczny, ma już swoje lata i gdyby trendy rynku wyglądały inaczej, pewnie wkrótce doczekałby się następcy. Niestety, nie ma go w planach francuskiej marki. Citroen C4 Picasso (obecnie C4 Spacetourer) został wyparty przez nowoczesnego SUV-a C5 Aircross.
Citroen C1 i Peugeot 108
Wraz ze sprzedażą udziałów w spółce Toyota Peugeot Citroen Automobile w Czechach, Grupa PSA kończy produkcję bliźniaków z Kolina, czyli Citroena C1 i Peugeota 108. W roku 2021 koncern całkowicie wycofa się z segmentu A. Citroen we Francji zastąpił lukę na początku oferty elektrycznym, dwuosobowym modelem Ami, ale Peugeot nie zamierza podążać śladem marki spod znaku szewronów. Przyszłość ewentualnego następcy 108 stoi pod znakiem zapytania.
Dacia Logan MCV
Rok 2021 przyniesie bardzo intensywną modernizację gamy modelowej Dacii. Na rynku pojawią się nowości takie jak Sandero i Logan, ale rumuński producent był również zmuszony do cięć. Już w ubiegłym roku po cichutku wycofano tanie i praktyczne kombi. Dacia Logan MCV nie będzie miała bezpośredniego następcy, ale katalog wzbogaci nowy 7-miejscowy SUV, którego premierę zaplanowano na rok 2021.
Dacia Lodgy
SUV, o którym wspomnieliśmy znajdzie się w portfolio powyżej Dustera i zastąpi nie tylko Logana MCV, ale również Lodgy. Minivan produkowany od 2012 roku został już wycofany z francuskiego rynku, wkrótce to samo stanie się w Polsce. Zaletą Dacii Lodgy jest przestronna kabina z miejscami dla 7 osób oraz przystępna cena, jednak rynek kolejny raz pokazał, że dla minivanów nie ma tu już miejsca.
Dacia Dokker
Przed Dacią Dokker Van zupełnie nowe życie. Dostawczy pojazd zostanie usunięty z katalogu producenta z Rumunii i przeniesiony pod skrzydła matczynej marki Renault. Model nie będzie już istniał jako Dacia Dokker, ale jako Renault Express Van. Nowość wraz z trzecią generacją Kangoo zadebiutuje w lutym 2021 roku.
Peugeot 308 GTi
2020 to rok, w którym kończy się piękna historia sportowych samochodów Peugeota, której częścią był legendarny 205 GTi. Sportową linię zakończył 308 GTi, który nie zdołał przetrwać nowych przepisów dotyczących emisji spalin. Pod maską pojazdu pracował silnik 1.6 PureTech o mocy 260 KM, który rozpędzał 308-kę od 0 do 100 km/h w czasie 6 sekund. Peugeot rozważa następcę, ale nie będzie on już nosił znaku GTi, ale PSE od Peugeot Sport Engineered, co ma podkreślić nową erę napędów elektrycznych i hybrydowych.
Peugeot i-On
W roku 2010, czyli na długo przed pojawieniem się Peugeot e-208 producent z lwem w swoim logo wprowadził na rynek elektryczny model i-On. Miejski pojazd był wyposażony w akumulator o pojemności 16 kWh i potrafił pokonać 100 km na jednym ładowaniu. W roku 2020 zniknął z oferty bezpowrotnie.
Renault Scenic
Los podobny do Citroena C4 Spacetourera spotkał również Renault Scenic. W polskiej ofercie pozostał jedynie większy wariant Grand (we Francji wciąż można zamówić obie wersje). W przeciwieństwie do marki spod znaku szewronów firma Renault zdecydowała się jeszcze przedłużyć cykl życia minivana proponując klientom face lifting.
Renault Alaskan
Renault Alaskan, który jest bliźniaczym modelem Nissana Navary nigdy nie dotarł do Polski. Pick-up spod znaku rombu pojawił się na kilku rynkach europejskich, ale bez wielkiego sukcesu. Po trzech latach w ofercie, francuska marka zdecydowała się zakończyć jego karierę, ale nie definitywnie. Pick-up dostał nowe życie w Ameryce Południowej.
Najnowsze komentarze