Zgodnie z wcześniejszymi informacjami możemy już oficjalnie potwierdzić – Dacia Sandero Stepway oraz Dacia Jogger otrzymują nowy silnik i teraz będą napędzane przez 155-konny silnik hybrydowy znany już choćby z Bigstera. Klienci, którzy oczekiwali więcej mocy powinni być zadowoleni, zwłaszcza, że Sandero Stepway i Jogger są samochodami o relatywnie niskiej masie własnej. W efekcie wrażenia z jazdy powinny być bardzo dobre!
W ubiegłym tygodniu Dacia zaprosiła nas do jednej z podparyskich miejscowości na Dacia Day. Jednodniowy event przy pięknej pogodzie pozwolił nam się oderwać od polskiego chłodu. Tam było mniej więcej 20°C, choć na dworze spędziliśmy i tak niewiele czasu. Wszystkie nowości Dacii były bowiem ukryte pod dachem i przed oczami osób postronnych, a na publikację tego, co widzieliśmy, nałożono embargo, które właśnie minęło.
Co więc zobaczyliśmy podczas Dacia Day? Oprócz bardzo oryginalnego concept cara Hipster mieliśmy okazję zobaczyć poliftingowe Dacie Sandero, Sandero Stepway i Jogger. Mogliśmy się przekonać, że faktycznie producent zdecydował się do tych dwóch ostatnich zamontować hybrydowy napęd o mocy systemowej 155 KM. Mogliśmy się dowiedzieć, co zmienia się w Dacii Spring na rok modelowy 2026 i poznać zasadę działania hybrydowego napędu 4×4 z LPG i automatyczną skrzynią biegów – na to też czekało wielu klientów Dacii.

Sandero, to model o ugruntowanej renomie. Zaprezentowany 17,5 roku temu na targach w Genewie, wprowadzony na rynek trzy miesiące później, do dziś znalazł setki tysięcy, by nie napisać miliony nabywców, a tylko w ubiegłym roku sprzedał się – po raz pierwszy w historii – w przeszło 300.000 egzemplarzy! To pierwsza Dacia, która pokonała tę symboliczną barierę.
Sandero jest najlepiej sprzedającym się modelem samochodu na Starym Kontynencie. Lifting, który właśnie został zaprezentowany, pewnie skusi nowych klientów, ale najbardziej przekona ich zapewne nowa w gamie tego modelu jednostka napędowa – 155-konna pełna hybryda.

Dacia Jogger jest modelem o znacznie krótszym stażu rynkowym. W ubiegłym miesiącu minęły dopiero cztery lata od zaprezentowania tego jakże praktycznego samochodu, który w gamie Dacii zastąpił praktycznie aż trzy modele – Logana MCV, minivana Lodgy oraz kombivana Dokker w jego wersji osobowej.
Z uwagi na swoją konstrukcję Jogger jest samochodem w zasadzie unikatowym, praktycznie bez konkurencji na europejskim rynku. Oferuje pięcio- lub siedmiomiejscowe nadwozie, ale nie jest klasycznym minivanem. Nie jest też typowym kombi z uwagi na nieco podniesione nadwozie. Jest lekki, może być zasilany LPG, co znacząco obniża koszty użytkowania, a jego stylistyka pozwala na błyskawiczną identyfikację – to jedzie Jogger. W dzisiejszych czasach nie jest to wcale takie oczywiste!

Zmiany stylistyczne
Dacia Sandero, Dacia Sandero Stepway i Dacia Jogger debiutują właśnie z nowym układem świateł, zarówno przednich, jak i tylnych. Dotychczasowe jeszcze nie zdążyły się opatrzeć, a Dacia już zmienia sygnaturę świetlną. Na zmiany w pozostałych modelach przyjdzie jeszcze czas, na razie nowe światła otrzymały tylko te dwa (a wg niektórych nawet trzy) modele. Sygnatura świetlna wzmocniona jest przez nowy grill pomiędzy reflektorami.
Ten sam wzór, co w lampach, pojawił się także we wnętrzu jako motyw stylistyczny np. na dyszach nawiewów. W środku mamy też nową kierownicę, nowe tkaniny i nowy selektor biegów w wersjach z automatem. Do tego zastosowano łopatki przy kierownicy, dzięki którym można zmieniać przełożenia. W nowych Sandero, Sandero Stepway i Joggerze znajdziecie też system YouClip.

Wróćmy jeszcze na zewnętrz. W Sandero Stepway i Joggerze niektóre elementy powstały z tworzywa Starkle® stworzonego przez inżynierów Dacii i zastosowanego po raz pierwszy w nowym Dusterze. Starkle® zawiera 20% tworzyw sztucznych pochodzących z recyklingu. Taki skład przekłada się na obecność białych drobin tworzących ciekawy efekt groszkowania, który widać z bliska. Surowe, nielakierowane wykończenie materiału ogranicza ślad węglowy jego produkcji oraz podatność na zadrapania wynikające z codziennego użytkowania.
Starkle® znajdziecie na osłonach błotników (popularnie zwanych nadkolami), obramowaniach reflektorów i w dolnej części nadwozia Sandero Stepwaya i Joggera. A jak już będziecie patrzyli w te dolne części, to przyjrzyjcie się felgom i kołpakom – też mają nowe wzory. Gdybyście zaś nie byli pewni, to podpowiem Wam, że Sandero i Sandero Stepway otrzymały nowy kolor Jaune Ambre (bursztynowożółty), zaś Sandero i Jogger można zamówić w kolorze Sandstone (jaśniutki piaskowy, ale to w kolorze białego piasku wręcz).

Nowy silnik hybrid 155: najlepsza hybryda Dacii w modelach Sandero Stepway i Jogger
Nowy silnik hybrid 155, po raz pierwszy użyty w Dacii Bigster, jest teraz dostępny w modelu Jogger zamiast silnika hybrid 140. Dopiero za rok, bo w ostatnim kwartale 2026 roku, ale może warto będzie poczekać, napęd ten pojawi się także pod maską Sandero Stepway, które po raz pierwszy zostanie wyposażone w zelektryfikowany układ napędowy.
Hybrydowy zespół napędowy o mocy systemowej 155 składa się z czterocylindrowego silnika benzynowego o pojemności 1.8 l i mocy 109 KM, dwóch silników elektrycznych (silnik o mocy 50 KM i wysokonapięciowy rozrusznik-alternator), akumulatora trakcyjnego o pojemności 1,4 kWh (230 V) i zelektryfikowanej automatycznej skrzyni biegów. Posiada ona cztery przełożenia obsługujące silnik spalinowy i dwa przełożenia przypisane do silnika elektrycznego. Stworzenie takiej dwufunkcyjnej skrzyni biegów było możliwe dzięki wyeliminowaniu sprzęgła.

Nowy układ napędowy o dużej mocy (155 KM, maksymalny moment obrotowy wynoszący 170 Nm) w połączeniu z wydajną automatyczną skrzynią biegów zapewnia odczuwalną przyjemność prowadzenia na co dzień oraz wysoką efektywność energetyczną z niższą o 10% emisją dwutlenku węgla i niższym spalaniem w stosunku do hybrid 140, poprzedniego silnika Dacii Jogger. Nawet 80% czasu jazdy w mieście odbywa się teraz w trybie w pełni elektrycznym. Ponadto ruszanie z miejsca wykonywane jest zawsze w takim trybie.
Ale to nie wszystko w gamie Sandero, Sandero Stepway i Jogger pojawia się bowiem nowy silnik zasilany benzyną i LPG.
Nowy silnik Eco-G 120: pierwszy napęd LPG dostępny z automatyczną skrzynią biegów
Dacia, niekwestionowany lider w dziedzinie systemów zasilania LPG w Europie, jest jedynym producentem oferującym napędy dwupaliwowe (na benzynę i LPG) we wszystkich modelach z silnikami spalinowymi. Łatwo je znaleźć w cennikach – mają oznaczenie Eco-G. Silniki Eco-G Dacii łączą codzienny komfort, prostotę i wszechstronność, a emisja spalin w trybie LPG jest o 10% niższa niż w przypadku silnika benzynowego o tej samej mocy.
Zestaw jest w pełni zintegrowany z samochodem, co odbywa się już na etapie produkcji w fabryce. Komputer pokładowy obsługuje oba rodzaje napędu, a całość działa naprawdę płynnie i gdyby nie wyświetlane informacje, pewnie trudno byłoby zgadnąć, jakie paliwo jest aktualnie wykorzystywane!

Nowe modele Sandero, Sandero Stepway i Jogger Eco-G 120 otrzymały teraz nowy, dwupaliwowy i trzycylindrowy silnik o pojemności 1.2 l z turbodoładowaniem, o większej mocy (120 KM zamiast wcześniejszych 100 KM), który jako pierwszy łączy wszystkie zalety LPG i automatycznej skrzyni biegów. Sześciobiegowa przekładnia z podwójnym sprzęgłem, responsywna i płynnie działająca, jest dostępna we wszystkich modelach, które oferowane są również z manualną, sześciobiegową skrzynią biegów.
Aby umożliwić klientom jeszcze dłuższe korzystanie z zalet zasilania gazem LPG, Dacia powiększyła pojemność zbiorników LPG:
– 49,6 l zamiast 40 l w Dacii Sandero, Sandero Stepway
– 48,8 l zamiast 40 l w modelu Jogger.
Dzięki temu zasięg w trybie LPG wzrósł o 20%. Całkowity zasięg (LPG+benzyna) wynosi 1.590 km w przypadku Sandero oraz 1.480 km dla modeli Stepway i Jogger (wg danych homologacyjnych).
Wspomniany silnik Eco-G 120 trafia także do Dacii Duster zastępując jednostkę Eco-G 100.
Nowy silnik Tce 100: większa przyjemność z jazdy Dacią Sandero
Moc trzycylindrowego silnika benzynowego 1.0 l z turbodoładowaniem w modelach Sandero wynosi teraz 100 KM (wcześniej było to 90 KM), aby zapewnić większą przyjemność z codziennego użytkowania. Współpracuje on z sześciobiegową skrzynią mechaniczną.
Dodajmy przy okazji, że Dacia Sandero Stepway i Dacia Jogger są nadal dostępne z silnikiem TCe 110 z mechaniczną, sześciostopniową skrzynią biegów.

Sandero, Sandero Stepway, Jogger z nowymi zestawami usług mobilnych
Dacia w poliftingowych modelach Sandero, Sandero Stepway oraz Jogger oferuje teraz trzy różne systemy usług mobilnych. Zależą one od poziomu wyposażenia kupowanej wersji samochodu.
Media Control: interfejs do aplikacji Dacia Media Control
Media Control, dostępny w standardzie w wersji wyposażenia Essential, to system multimedialny obsługiwany za pomocą przycisków w kierownicy, z wyświetlaniem informacji multimedialnych i obsługą połączeń telefonicznych na ekranie tablicy rozdzielczej. W jego skład wchodzą również 4 głośniki, łączność Bluetooth, port USB-C i uchwyt na smartfona wbudowany w deskę rozdzielczą.
Dzięki nowemu, jeszcze bardziej intuicyjnemu interfejsowi bezpłatnej aplikacji Dacia Media Control, kierowca zyskuje możliwość obsługi funkcji radia/multimediów i dostęp do innych funkcji z poziomu ekranu swojego smartfona.
Media Display: nowy, centralny ekran dotykowy o przekątnej 10 cali
System Media Display, dostępny w standardzie w wersjach wyposażenia Expression, Extreme i Journey (a także w opcji w wersji Essential), oferuje bezprzewodową łączność Apple CarPlay™ i Android Auto™, powiązaną z zupełnie nowym, centralnym ekranem dotykowym HD o przekątnej 10 cali (poprzednio było to 8 cali).
Media Nav Live: dodatkowa nawigacja online
System Media Nav Live, dostępny w standardzie w modelu Jogger Journey i w pozostałych modelach w wersji Expression i Extreme, obejmuje dodatkowo nawigację z dostępem do Internetu i informacjami o warunkach drogowych w czasie rzeczywistym z mapami aktualizowanymi bezpłatnie przez okres ośmiu lat. Media Nav Live to także system audio Arkamys 3D Sound System z sześcioma głośnikami.
Ładowarka bezprzewodowa
Dacia w poliftingowych modelach Sandero, Sandero Stepway oraz Jogger udostępnia teraz bezprzewodową ładowarkę smartfonów, co jest szczególnie przydatne w wersjach obsługujących wspomnianą przed chwilą łączność Apple CarPlay™ i Android Auto™. Ładowarka owa oferowana jest w standardowym wyposażeniu Dacii Jogger w wersji Extreme i Journey oraz jest dostępna w opcji w pozostałych modelach, także w wersji Extreme i Journey.

Sandero, Sandero Stepway, Jogger – bezpieczniejsza jazda
Klienci poszukujący większego komfortu i bezpieczeństwa jazdy mają teraz możliwość wyboru trzech nowych elementów wyposażenia:
– automatyczne reflektory. Optymalizują widoczność w nocy bez oślepiania innych uczestników ruchu drogowego. System maksymalnie wykorzystuje światła drogowe i przełącza je automatycznie na światła mijania, kiedy pojawia się inny pojazd.
– kamera Multiview. W trakcie manewrów z małą prędkością, jak na przykład parkowanie, widok pojazdu i przeszkód z lotu ptaka jest wyświetlany na centralnym ekranie, by ułatwić zadanie kierowcy.
– elektrycznie składane lusterka boczne. Praktyczny system, który chroni lusterka boczne na przykład przed uszkodzeniami podczas parkowania w wąskiej uliczce.
Te trzy elementy wyposażenia wchodzą w skład Driving Pack, pakietu dostępnego w standardzie w Dacii Jogger Journey i w innych modelach w wersjach Journey i Extreme.
Systemy wspomagania prowadzenia uzupełniają wyposażenie nowych modeli Sandero, Sandero Stepway i Jogger, aby spełnić najnowsze standardy bezpieczeństwa. Należą do nich: aktywny system wspomagania nagłego hamowania (tryb miejski/podmiejski z wykrywaniem pojazdów, pieszych, rowerzystów i motocykli) oraz system kontroli uwagi kierowcy.

Dla ułatwienia życia swoim klientom Dacia wprowadziła też pomysłowy przycisk „My Safety”, umożliwiający kierowcom szybki dostęp do spersonalizowanej konfiguracji systemów wspomagania prowadzenia.
I jak Wam się podobają zmiany w gamie Sandero, Sandero Stepway i Joggera? Dacia regularnie, dosłownie z roku na rok, dostosowuje swoje pojazdy do oczekiwań klientów. Owszem, czasem idzie za tym także wzrost cen, bo wszystko to kosztuje, ale chyba warto dopłacić więcej i cieszyć się bogatszym wyposażeniem i wyższym komfortem?
Czy ceny Sandero, Sandero Stepway i Joggera wzrosną? Trudno powiedzieć. Zmiany nie są wielkie i jest szansa, że nie pociągną za sobą znaczącego wzrostu cen, a może nie będzie wzrostu żadnego. Nas najbardziej ciekawi to, ile będą kosztowały samochody napędzane hybrydowym 155-konnym silnikiem.
Aktualnie oferowane Dacie możecie skonfigurować tutaj.
Krzysztof Gregorczyk













































