Na potrzeby rynku marokańskiego Dacia Sandero będzie produkowana w Casablance, w fabryce SOMACA należącej do grupy Renault.
W kwietniu 2009 roku Dacia uplasowała się w Maroku jako druga marka pod względem sprzedaży, zaraz za Renault. Jej udziały w rynku samochodów osobowych wynoszą 16%. Od 2006 roku Logan jest najlepiej sprzedającym się modelem w tym kraju (dotyczy to wszystkich marek i modeli) – od początku wprowadzenia go na rynek sprzedano 48.000 egzemplarzy.
Uruchamiając produkcję Sandero w Maroku, grupa Renault kontynuuje swój międzynarodowy rozwój. Po fabrykach w Kurytybie (Brazylia), Sofasie (Kolumbia), Pitesti (Rumunia), fabryce Nissana w Rosslyn (RPA), SOMACA rozpoczyna produkcję ostatniego modelu z programu Entry (platforma Logana).
Dacia Sandero od momentu wprowadzenia na rynek w lipcu 2008 roku została sprzedana w 76.500 egzemplarzach, głównie w Europie. Jej walory docenili klienci zainteresowani przestronnym i solidnym hatchbackiem.
DACIA W MAROKU
Wprowadzenie do sprzedaży hatchbacka Sandero w Maroku jest bardzo ważnym etapem w rozwoju marki Dacia w tym kraju. Składająca się z rodzinnego sedana Logan i z kombi Logan MCV (samochody obecne na rynku odpowiednio od 2005 i 2008 roku) gama Dacii, w Maroku wzbogaca się o model Sandero z myślą o zdobyciu nowych klientów.
Klienci Dacii to przeważnie właściciele jednego samochodu i kupcy samochodów używanych, przywiązujący dużą wagę do ceny, która jest dla nich najważniejszym kryterium zakupu. Sandero to samochód dla klientów racjonalnych i pragmatycznych, a jednocześnie dużo młodszych niż klienci innych modeli z gamy Dacii.
Dacia Sandero jest przestronnym i solidnym dwubryłowym hatchbackiem, który pod względem ceny pozycjonuje się w segmencie małych samochodów, podczas gdy wymiary wewnętrzne i zewnętrzne tego auta wskazują na wyższą kategorię samochodów kompaktowych.
Sandero pojawi się w sprzedaży na rynku marokańskim 18 czerwca 2009 roku. Model będzie oferował zgodny z duchem marki atrakcyjny stosunek ceny do wyposażenia i gwarancję na 3 lata lub 100.000 km.
Dacia potwierdziła swoje drugie miejsce w Maroku dzięki wynoszącym 16% udziałom w rynku samochodów osobowych na koniec kwietnia 2009 roku. Logan od 2006 roku pozostaje najlepiej sprzedającym się samochodem w tym kraju. Dotyczy to wszystkich marek i modeli, przy 14.500 sprzedanych egzemplarzy w 2008 roku.
PREZENTACJA SOMACA
Dacia Sandero będzie montowana w fabryce SOMACA (Société marocaine de construction automobile) w Casablance. Fabryka ta należąca w 80% do grupy Renault i posiadającej – podobnie jak wszystkie fabryki w grupie – certyfikat ISO 14 001.
Dokładnie tak jak Logan, produkowany w tym zakładzie od lipca 2005 roku, Dacia Sandero jest produkowana zgodnie z procesem CKD (Completely Knocked Down) na bazie części dostarczanych głównie z Rumunii i części lokalnych z Maroka. Poziom lokalnej integracji Sandero wynosi – tak jak dla Logana – 40%.
Pojawienie się Sandero w fabryce SOMACA bazuje na elastyczności zakładu i optymalizuje wykorzystanie jego urządzeń. Ponad 70% części jest wspólnych dla Dacii Logan i Dacii Sandero, co ułatwia produkcję różnych modeli na tej samej linii oraz pozwala ograniczyć wydatki.
W produkcję Sandero w SOMACA zainwestowano łącznie 16 milionów euro. Inwestycje, pilotowane przez inżynierów i ekspertów technicznych Renault, umożliwiły stworzenie specjalnego warsztatu blacharskiego, zwiększenie mocy produkcyjnych warsztatu lakierniczego oraz modernizację stanowiska z rolkami na końcu łańcucha montażowego.
Modele Sandero produkowane w fabryce SOMACA są przeznaczone na rynek marokański.
SANDERO W RAMACH PROGRAMU ENTRY
Sandero jest piątym samochodem programu Entry (platforma Logana) po rodzinnym sedanie Logan i Loganie MCV kombi oraz samochodach dostawczych Logan Van i Logan Pick-up.
Dacia Sandero stanowi nowy etap międzynarodowego rozwoju grupy Renault. Produkowana i sprzedawana przede wszystkim w Mercosur Dacia Sandero stała się – na wzór Logana – przedmiotem wdrożenia międzynarodowego. Dotychczas na świecie zostało sprzedanych 140.000 Sandero pod marką Renault i Dacia.
Od 2008 roku ta wersja Dacii jest produkowana w fabryce w Pitesti (Rumunia) głównie na potrzeby rynków europejskich. Na początku 2009 roku model Sandero pojawił się także w RPA, a teraz ten czterometrowy hatchback będzie produkowany i sprzedawany w Maroku.
Od września 2004 roku na całym świecie zostało sprzedanych ponad 1,4 miliona samochodów z programu Entry pod marką Renault i Dacia. Obecnie 8 krajów produkuje samochody na bazie platformy Logana. Są to: Rumunia, Rosja, Marok, Kolumbia, Iran, Indie, Brazylia i RPA.
Informacje handlowe
RENAULT MAROKO
Forma prawna i podział kapitału Renault Maroko:
Spółka akcyjna S.A., należąca w 80% do Renault i w 20% do Société Nationale d’Investissement (SNI)
Historia:
1928 – Wejście Renault do Maroka pod nazwą SOMAR.
1966 – Podpisanie umowy licencyjnej na montaż i pomoc techniczną pomiędzy SOMACA i SOMAR.
1967 – SOMAR staje się Renault Maroko, 50% udziałów należy do Renault i 50% do SNI.
1996 – Podpisanie umowy „Lekki ekonomiczny samochód” pomiędzy Renault Maroko i władzami marokańskimi.
1999 – Początek produkcji Kangoo dostawczego (ekonomiczny i lekki).
2000 – Renault podnosi swoje udziały w Renault Maroko do 80%. Renault Maroko przejmuje 100% SIAB (importer Nissana w Maroku).
2002 – Wprowadzenie marki Dacia i sprzedaż gamy Pick-up i Supernova.
2003 – Wprowadzenie marki Renault Samsung Motors i sprzedaż SM5.
2004 – Podpisanie porozumienia o ekonomicznym samochodzie Renault Kangoo. Uruchomienie SM3. Zapowiedź wprowadzenia Logana w 2005 roku.
2005 – Wprowadzenie Laguny II faza 2. (maj), Logana z silnikiem benzynowym (lipiec), Modusa (listopad).
2006 – Wprowadzenie Logana 1.5 dCi, Clio III, Megane II faza 2. oraz Clio Classic faza 2.
2007 – Wprowadzenie Scenica II faza 2.
Utworzenie w październiku RCI Finance Maroko (filii RCI Banque).
Podpisanie protokołu intencyjnego pomiędzy Sojuszem Renault-Nissan i Królestwem Maroka, w sprawie utworzenia kompleksu przemysłowego „Renault Tanger Méditerranée” na północy Maroka.
2008 – Podpisanie ostatecznego porozumienia pomiędzy Sojuszem Renault-Nissan i Królestwem Maroka, potwierdzającego realizację projektu utworzenia kompleksu przemysłowego „Renault Tanger Méditerranée”.
Samochody wprowadzone na rynek
Renault: Koleos, Laguna, Scenic II faza 2., Megane III (Sedan &Coupe), Megane II ph.2 (sedan 4-drzwiowy), Clio III, Clio II Campus, Symbol, Kangoo Evolution, Kangoo osobowy, Kangoo dostawczy, Master i Trafic
Dacia: Logan, Logan MCV i Sandero (od 18 czerwca 2009)
Wyniki handlowe (liczba sprzedanych samochodów):
2006 | 2007 | 2008 | |
Rynek samochodów osobowych i dostawczych | 84.276 | 103.586 | 121.360 |
Renault osobowe i dostawcze | 14.013 | 17.515 | 19.295 |
Renault w rynku samochodów osobowych i dostawczych | 16,6% | 16,9% | 15,9% |
Dacia samochody osobowe i dostawcze | 12.737 | 12.636 | 14.958 |
Dacia w rynku samochodów osobowych i dostawczych. | 15,1% | 12,2% | 12,3% |
Informacje przemysłowe
SOMACA (Société Marocaine de Construction Automobile)
Forma prawna i podział kapitału: spółka akcyjna należąca w 80% do Grupy Renault (w tym 72% do Renault sas i 8% do Renault Marok), w 20% do Peugeot.
Historia:
1959 – Utworzenie fabryki w Casablance.
1966 – Podpisanie porozumienia pomiędzy państwem marokańskim i Renault, dotyczącego montowania samochodów Renault w SOMACA.
1996 – Podpisanie porozumienia o lekkich i ekonomicznych samochodach dostawczych z państwem marokańskim i uruchomienie w ramach tego porozumienia montażu Renault Express w SOMACA.
1999 – Uruchomienie montażu Kangoo.
2001 – Certyfikat ISO 9002.
2003 – 26 lipca: podpisanie protokołu porozumienia pomiędzy Renault a państwem marokańskim w sprawie przejęcia przez Renault w dwóch etapach 38% kapitału SOMACA. Od tej chwili do 2005 roku Renault przewiduje zainwestowanie 22 milionów euro w celu modernizacji fabryki i przygotowania się na przyjęcie Logana.
Uruchomienie montażu Kangoo i Kangoo Express faza 2.
Renault odkupuje 38% kapitału SOMACA od państwa marokańskiego w dwóch etapach: 26% od września 2003 r. i 12% w drugim półroczu 2004.
2004 – 1 stycznia: zakończenie działalności przemysłowej Fiata w SOMACA.
Styczeń: podpisanie pomiędzy państwem marokańskim i Renault porozumienia „Ekonomiczny Samochód Renault Kangoo”.
2005 – 27 kwietnia: Renault odkupuje od Fiata 20% udziałów w kapitale SOMACA. Grupa Renault podnosi w ten sposób swoje udziały w SOMACA do wysokości 54%.
27 października: Renault odkupuje 12% pozostałych udziałów w Somaca od państwa marokańskiego.
2006 – Renault przejmuje 14% kapitału SOMACA należącego do prywatnych akcjonariuszy.
Wprowadzenie Logan 1.5 dCi.
2007 – Eksport przez kilka miesięcy Dacii Logan na rynek francuski i hiszpański.
Certyfikat ISO 14 001 dla fabryki.
2008 – Certyfikat SMR (System Management Renault).
Uruchomienie Logana Faza II.
2009 – Wprowadzenie Sandero.
Produkcja:
SOMACA wykonuje montaż samochodów Renault, Dacii i PSA.
Montowane modele: Kangoo osobowy, Kangoo dostawczy, Dacia Logan, Sandero, Peugeot Partner i Citroën Berlingo.
Liczba linii końcowego montażu: 2
Certyfikaty zakładu: EAQF „A”, ISO 14 001
Powierzchnia zakładu: 290.040 m²
Dane produkcyjne (liczba egzemplarzy)
2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | |
Kangoo osobowy i dostawczy | 2.508 | 6.154 | 6.325 | 8.531 | 10.081 | 13.579 |
Logan Dacia | – | – | 3.900 | 13.110 | 18.683 | 20.370 |
Razem produkcja | 2.508* | 6.154* | 10.225* | 21.641* | 28.764* | 33.949* |
2003 | 2004 | 2005 | 2006 | 2007 | 2008 | |
Stan zatrudnienia na 31 grudnia | 782 | 752 | 1.361 | 1.192 | 1.800 | 2.387 |
Stanowiska kierownicze | 26 | 31 | 45 | 70 | 113 | 107 |
Średni wiek | 45 | 47 | BD | 37,38 | 37,83 | BD |
BD = brak danych
- Liczba zmian: 2
Źródło: Renault Polska
zdjęcia: Francuskie.pl
Najnowsze komentarze