Nowa Dacia Sandero Stepway po faceliftingu zyska nowe opcje napędowe. Jedną z najbardziej oczekiwanych nowości może być 140-konny silnik wykonany w technologii Full Hybrid o pojemności 1.6 litra. Zapowiada się ciekawy samochód – oszczędny i dynamiczny. Nie jest też wykluczone, że Dacia wykorzysta nowszy silnik 1.8 litra o obniżonej mocy.
Pierwsze zdjęcia nowej Dacii Sandero po faceliftingu pojawiły się w sieci. Najpopularniejszy samochód Europy jest jeszcze na nich zamaskowany, ale to oznacza, że premiera nowego a właściwie odświeżonego modelu już wkrótce. Z całą pewnością zobaczymy w nim zupełnie nowe wnętrze, które znamy już z Dacii Duster III generacji oraz Dacii Bigster, ale oprócz tego czekają nas zmiany w zakresie napędów.
Dacia Sandero Stepway 140 KM – mała rakieta?
Najbardziej oczekiwaną zmianą jest oczywiście Full Hybrid. Najprawdopodobniej będzie to jednostka o pojemności 1.6 litra i mocy 140 KM, co czyniłoby z małego Sandero prawdziwą rakietę. Według nieoficjalnych informacji opcja Full Hybrid będzie dostępna wyłącznie w Sandero Stepway (czyli crossoverowej wersji miejskiego hatchbacka), który może przy tej okazji zmieni nazwę na Dacia Stepway, aby wyróżnić model – ale to jeszcze nie jest pewne.
Układ napędowy Full Hybrid 1.6 140 KM
Układ napędowy składa się z benzynowego silnika 1.6 litra współpracującego z dwoma silnikami elektrycznymi – głównym silnikiem trakcyjnym o mocy 49 KM oraz mniejszym generatorem HSG (High-voltage Starter Generator) – a także innowacyjnej, bezsprzęgłowej skrzyni biegów z wieloma trybami pracy, która optymalizuje zmiany przełożeń i zapewnia płynne dostarczanie mocy.
Ruszanie w trybie 100% elektrycznym zawsze
Dzięki temu sprytnemu rozwiązaniu samochód zawsze rusza w trybie elektrycznym, przyspieszając natychmiast po naciśnięciu pedału gazu, bez potrzeby uruchamiania silnika spalinowego. Samochód jest zaprojektowany tak aby za każdym razem ruszać z miejsca wyłącznie na silniku elektrycznym, oferując pasażerom cichą i płynną jazdę oraz natychmiastową reakcję na polecenia kierowcy.
Napęd i ładowanie akumulatorów w jednym
Podczas normalnej jazdy system automatycznie dobiera optymalne połączenie mocy z silnika benzynowego i elektrycznego w zależności od warunków, przełączając się między nimi płynnie i niezauważalnie. Niezależnie od tego, czy chodzi o jazdę wyłącznie na napędzie elektrycznym bez zużycia paliwa, dynamiczne przyspieszanie przy współpracy obu silników, czy wykorzystanie silnika spalinowego do napędzania kół i ładowania akumulatorów. Dodatkowo, układ jest w stanie wykorzystać silnik elektryczny do wypełniania przerw w przyspieszaniu, które naturalnie pojawiają się podczas zmiany biegów, co przekłada się na wyjątkowo płynne dostarczanie mocy i komfortową jazdę.
Dacia Sandero Stepway Full Hybrid 140 KM – jaki ma akumulator?
Energia dla silnika elektrycznego pochodzi z kompaktowego akumulatora o pojemności 1,2 kWh i napięciu 230 V, umieszczonego pod podłogą. Jest on doładowywany za każdym razem, gdy kierowca zdejmie nogę z gazu – silnik elektryczny działa wtedy jak generator, odzyskując energię kinetyczną i zamieniając ją w prąd do ponownego naładowania akumulatora.
Przełączając selektor jazdy w tryb „B”, kierowca może zwiększyć poziom odzysku energii, co pozwala szybciej ładować akumulator i zwiększa efekt hamowania. Podobnie dzieje się przy wciśnięciu pedału hamulca – najpierw hamowanie realizowane jest przez system odzyskiwania energii, a w razie potrzeby wspomagane hamulcami mechanicznymi, przy czym wszystko odbywa się płynnie i niezauważalnie. Zmniejsza to zużycie klocków i tarcz hamulcowych. Taki samochód może poruszać się w trybie całkowicie elektrycznym nawet przez 80% czasu jazdy po miejskich drogach, co przekłada się na 40% oszczędność paliwa w porównaniu do wersji z silnikiem benzynowym. Oczekuje się, że zmodyfikowany układ napędowy w Sandero będzie oferował zużycie na poziomie 4-4,5 litra na 100 km.
A może Dacia Sandero Stepway 1.8 Full Hybrid?
Dacia może też wykorzystać najnowszy silnik 1.8 Full Hybrid, który będzie tu pracował z nieco obniżoną mocą – na poziomie 130 lub 140 KM w porównaniu do 150 KM Bigstera. Wszystko wyjaśni się już wkrótce.
Najnowsze komentarze