W opinii tzw. przeciętnego zjadacza golonki jest w Europie kraj, w którym jeżdżą najbogatsze wersje samochodów, jakie tylko trafiają na rynek ;-) Istotnie – w Szwajcarii można spotkać prawdziwe perełki. Sam widziałem kiedyś legendarne Clio V6 stojące sobie grzecznie na parkingu. Cóż – kraj bogaty, ludziom powodzi się dobrze, to i samochody potrafią kupować drogie i wyjątkowe. I w tymże kraju właśnie w konkursie na Samochód Roku 2022 w ścisłym finale znalazła się skromna i tania Dacia Spring!
W głosowaniu na Szwajcarski Samochód Roku 2022 Dacia Spring znalazła się na krótkiej liście 15 najlepszych aut, stając się szybko wyraźnym liderem w segmencie małych pojazdów miejskich. Głos jury nie jest przypadkowy, bo Spring potrafi robić rzeczy, których inni nie potrafią – skręcać z promieniem skrętu 9,6 m, parkować na najmniejszych przestrzeniach, ale i zmieścić do 620 litrów bagażu. Jej akumulatory można naładować w zaledwie 90 minut od 0 do 100%, oczywiście przy założeniu, że ma się dostęp do wystarczająco mocnej ładowarki. Przede wszystkim jednak niesie przesłanie: niedroga elektromobilność dla każdego jest nie tylko możliwa, ale także fajna.
Czy więc elektryczna rewolucja ma swoją nową gwiazdę?
„Dacia zrewolucjonizowała rynek motoryzacyjny nieco ponad 15 lat temu. Sukces udowodnił, że mieliśmy rację stawiając na gamę entry. Dostarczamy takiej mobilności, która sprawia przyjemność, zapewnia dobrą jakością, dobre wyposażenie i bezkonkurencyjną ceną: nasi klienci to zrozumieli. Jesteśmy już ugruntowani i gotowi na następną rewolucję, kolejny skok – i to się nazywa Spring! Zainteresowanie jury potwierdza odważną drogę, którą prowadzimy Dacię w przyszłość” – powiedziała Claudia Meyer, dyrektor ds. operacji krajowych w Dacii w Szwajcarii.
Dacia Spring to małe miejskie auto nawiązujące do stylistyki SUV-ów. Ma zaledwie 3,73 m długości, 1,52 m wysokości i 1,77 m szerokości. Promień zawracania wynoszący 9,6 m to jedna z najlepszych wartości w tym segmencie. To sprawia, że Spring jest idealnym pojazdem do miasta. Ale w środku wciąż jest całkiem spory. W kufrze jest miejsce na 290 litrów bagażu. Żaden inny samochód w tym segmencie nie oferuje takiej wartości! A po złożeniu tylnych siedzeń ładowność rośnie do nawet 620 litrów.
Dacia Spring pokazuje, że tanio nie znaczy źle. Auto bazuje na elektrycznej platformie CMF-A, wykorzystując zasoby i know-how Aliansu Renault-Nissan-Mitsubishi. Gwarantuje to jakość i solidność, nawet przy najnowszych technologiach. Widać to również po wadze pojazdu: 970 kg to zaskakująco mało jak na pełnoprawny, w 100% zasilany elektrycznie pojazd.
Dzięki mocy 44 KM i momentowi obrotowemu 125 Nm oraz pojemności akumulatora 27,4 kWh, Dacia Spring oferuje dokładnie takie osiągi, jakich oczekujemy od zwinnego pojazdu miejskiego. Zasięg na pełnym ładowaniu, to 230 km w cyklu WLTP. W cyklu WLTP City to nawet 305 km. Z drugiej strony w kwestii ładowania akumulatorów zapewnia maksymalną elastyczność, pozwalając na pobieranie prądu z gniazdka domowego, wallboxa, aż po szybkie ładowanie prądem stałym o mocy 30 kW. Naładowanie akumulatora od 0 do 100% zajmuje tylko 90 minut.
Spring wypada dobrze także pod względem bezpieczeństwa. Ma wzmocnione nadwozie, sześć poduszek powietrznych, napinacze pasów bezpieczeństwa z ogranicznikiem siły ich napięcia. Ponadto dostępne są aktywne systemy bezpieczeństwa, takie jak automatyczne światła, ABS i ESC, asystent ruszania pod górę, ogranicznik prędkości, automatyczny asystent hamowania awaryjnego, elektroniczny rozdział siły hamowania i wiele innych.
Dzięki tym cechom Dacia Spring zapewnia w mieście dokładnie tyle samochodu, ile potrzeba, ale bez rezygnacji z własnego stylu i cech Dacii. Do tego dochodzi bezkonkurencyjna cena: w Szwajcarii auto kosztuje od 18.990 CHF. To oznacza, że jest najtańszym samochodem elektrycznym w Szwajcarii. I nie tylko tam.
„Springiem wyraźnie pokazujemy, że elektromobilność jest dostępna i przystępna dla każdego, bez poświęcania jakości i wzornictwa. Nie mówimy już o trendzie, ale o boomie. Dacia Spring ma wszystko, aby przyspieszyć tę zmianę. Dlatego cieszymy się, że nasz samochód znalazł się w Top 15 konkursu na Szwajcarski Samochód Roku 2022” – dodała Claudia Meyer.
Dodajmy, że w ostatnich dniach Dacia Spring zdobyła także tytuł Auto Best 2022 oraz Good Deal.
Krzysztof Gregorczyk; zdjęcia: Dacia
Najnowsze komentarze