24 godziny: tyle czasu zajęło firmie Dacia przeprowadzenie przemysłowego tour-de-force. W tym samym czasie w trzech fabrykach w Pitesti, Tangerze i Casablance wszystkie modele zostały przestawione na nową tożsamość marki. To 3100 pojazdów w ciągu jednego dnia! Dacia podjęła się tego jedynego w swoim rodzaju wyzwania przemysłowego, ponieważ jej organizacja pozwala na to, zachowując wysoką jakość swoich pojazdów.
Przygotowanie do tej operacji zajęło ponad rok skrupulatnych przygotowań i koordynacji we wszystkich działach firmy.
Produkcja pojazdu wiąże się z kompleksowym i złożonym procesem produkcyjnym, ale mimo to Dacia zdołała przestawić całą swoją gamę na ten sam model w tym samym czasie. I dokonała tego w rekordowym czasie, w tym samym czasie i w trzech różnych zakładach: Pitesti w Rumunii oraz Casablance i Tangerze w Maroku. W ten sposób marka radykalnie zmieniła swój wizerunek i przeszła na nową tożsamość.Ta nowa strategia tożsamości marki jest pierwszym krokiem Dacii w Renaulution.
Dacia zmierzyła się tutaj z kilkoma poważnymi wyzwaniami, począwszy od logistyki części, poprzez szkolenia pracowników, a skończywszy na sieci dealerskiej. Aby zrozumieć, w jaki sposób pojazdy zjeżdżające z linii produkcyjnych w poniedziałek rano miały na przykład nowy emblemat Dacia Link na grillu, mimo że te, które pojawiły się zaledwie 24 godziny wcześniej, były nadal „starymi wersjami”, zajrzyjmy za kulisy fabryk Dacia, które sprawiły, że niemożliwe stało się możliwe.
Rozdział 1: Wyzwanie przemysłowe
W tych trzech fabrykach Dacia w Pitesti, Tangerze i Casablance co 50 sekund z linii produkcyjnych zjeżdża jeden pojazd. W sumie 3.100 samochodów musiało mieć nowy wygląd. Właśnie tyle aut musiało zostać zmienionych, począwszy od godziny 9 rano w poniedziałek 24 października 2022 r., kiedy samochody dotarły na linię, a zamontowane zostały na nich nowe części.
Zmiana identyfikacji wizualnej w całej gamie, w ciągu jednego dnia, była niezbędnym warunkiem powodzenia projektu. Nowe komponenty zostały wcześniej zarejestrowane w systemach informatycznych, które zostały przełączone w poniedziałek rano, aby wyeliminować ryzyko błędów i zapewnić pomyślne przejście bez uszczerbku dla jakości. Dostosowano również obszary logistyczne, aby pomieścić nowe części i uniknąć mieszania ich ze starymi referencjami.
Rozdział 2: Wyzwanie logistyczne
Przejście na nową tożsamość marki wiązało się również z dużym wyzwaniem logistycznym: zmianą wszystkich modeli – Duster, Sandero Logan i Jogger – w trzech zakładach, w tym samym czasie, zgodnie z bardzo napiętym harmonogramem rozwoju i produkcji. Zespół logistyczny musiał obsłużyć 190 nowych produktów od 57 różnych dostawców, w tym logo, nowy emblemat i nowe kolory. I to w czasie niedoboru części zamiennych i surowców, co oznaczało, że zespół musiał podjąć dodatkowe wyzwanie polegające na nadrobieniu opóźnień i upewnieniu się, że wszystkie części spełniają uzgodnione standardy.
„Udało nam się to w wielkim stylu, ponieważ organizacja, poświęcenie i zaangażowanie naszych zespołów były wzorowe. Wszystkie pojazdy przedprodukcyjne zostały dostarczone na czas, a produkcja rozpoczęła się zgodnie z harmonogramem. Za każdym razem, gdy widzimy nowy pojazd na drodze, jesteśmy dumni, że przyczyniliśmy się do sukcesu premiery i zadowolenia naszych klientów” – powiedziała Ileana-Florentina Botea, kierownik projektu ds. logistyki
Rozdział 3: Wyzwanie szkoleniowe
Kolejnym powodem, dla którego ta radykalna zmiana zadziałała, była skoordynowana praca zespołowa 20.000 osób w trzech fabrykach Dacia. Pracownicy sprostali wszystkim wyzwaniom, działając szybko, przestrzegając pełnej procedury rozwoju i produkcji przemysłowej. Operatorzy zostali przeszkoleni w trakcie wdrażania szeroko zakrojonego planu produkcji. W ten sposób udało im się utrzymać płynną produkcję przy jednoczesnym spełnieniu bezkompromisowych standardów jakości od pierwszego dnia.
„Przygotowywaliśmy się do tej zmiany przez rok: przewidzieliśmy wszystkie kwestie związane z łańcuchami dostaw, szkoleniami i jakością. Dzięki koordynacji wszystkich działów udało nam się wprowadzić nową tożsamość marki w poniedziałek rano bez znaczącego wpływu na produkcję. To niezwykłe!” – opowiada Stefan Stanca, kierownik projektu inżynieryjnego
Rozdział 4: Wyzwanie związane ze sprzedażą i marketingiem
Wyzwanie związane ze sprzedażą i marketingiem miało związek z oczekiwaniami klientów: musieliśmy zacząć przyjmować zamówienia, zanim nowa tożsamość marki dotarła do zakładów produkcyjnych.
„Wszyscy z niecierpliwością czekaliśmy na rozpoczęcie produkcji pojazdów z tą nową i bardzo udaną tożsamością. Udało nam się zsynchronizować trzy fabryki i rozpocząć produkcję na czas. To powód do dumy dla wszystkich pracowników!” – podsumował Mohammed DAHOU-FRAJ, Dyrektor Działu Projektów w Maroku
źródło: Dacia
Najnowsze komentarze