W ubiegłym roku sprzedano na całym świecie 343.233 samochody marki Dacia. To wynik zbliżony do rekordowego roku 2010. Aż 47% wolumenu sprzedaży stanowił model Duster – do klientów trafiło przeszło 161.000 tych tanich, lecz solidnych SUV-ów.
Dacia w Rumunii
Na rodzimym rynku, który skurczył się w roku ubiegłym o 8,3%, Dacia sprzedała 30.867 samochodów, osiągając udział w wolumenie całej sprzedaży nowych aut na poziomie 28,9%. Niemal połowę (15.019 sztuk) nowo zarejestrowanych aut klienci kupili w ramach państwowego programu wspierającego odnowę floty w całym kraju.
Sporo samochodów trafiło do biznesu. Tak zwana sprzedaż flotowa sięgnęła 40% nowych rejestracji, przy czym ponad 4.200 aut trafiło do dużych rumuńskich i międzynarodowych koncernów będących kluczowymi klientami Dacii.
Świetnie sprzedawał się Duster, samochód bezkonkurencyjny w swojej klasie pod względem relacji jakości do ceny – na rodzimym rynku zanotowano w ubiegłym roku aż 7.252 nowych rejestracji tego SUV-a. Duster jest w Rumunii liderem sprzedaży wśród samochodów z napędem na cztery koła. Warto też podkreślić, że aż 95% klientów zdecydowało się na najbogatszą w gamie wersję Laureate.
Duster okazał się też sukcesem sportowym – 850-konna wersja zaliczyła imponujący podjazd na Pikes Peak w Stanach Zjednoczonych, a wcześniej z sukcesami walczyła w cyklu wyścigów na lodzie Trophee Andros we Francji.
Sprzedaż Dacii w Rumunii w roku 2011
model |
sprzedaż |
Sandero (w tym Stepway) |
2.519 |
Logan |
15.830 |
Logan MCV |
2.741 |
Duster |
7.252 |
Logan Van |
1.634 |
Logan Pick-Up |
896 |
razem |
30.867 |
Sukcesy za granicą
W ubiegłym roku zarejestrowano poza granicami Rumunii przeszło 312.000 samochodów marki Dacia. Do Europy trafiło 240.470 aut, z czego najważniejszym rynkiem eksportowym ponownie okazała się Francja, do której skierowano blisko 100.000 sztuk. Dacia uzyskała nad Sekwaną 3,5-procentowy udział w rynku i piąte miejsce wśród samochodów kupionych przez osoby prywatne. Dacia Duster w podobnej klasyfikacji zajmuje we Francji szóste miejsce z liczbą 53.148 nowych rejestracji.
Drugim rynkiem unijnym pod względem sprzedaży Dacii są Niemcy. W ubiegłym roku zanotowano tam spadek popularności tej marki o 7,8% w stosunku do roku 2010, ale i tak sprzedano nad Renem 43.452 samochody marki Dacia.
We Włoszech zaś zanotowano 15-procentowy wzrost sprzedaży do poziomu 26.838 aut, dzięki czemu Italia jest trzecim najważniejszym rynkiem unijnym dla Dacii.
Inne ważne dla tej marki rynki, to Maroko (22.356 sztuk), Turcja (21.339 sztuk) i Algieria (19.242 sztuki).
Najwyraźniej w uznaniu powyższych sukcesów pod koniec ubiegłego roku przedłużono kontrakt Jérôme Olive na stanowisku szefa Automobile Dacia – obecna umowa obowiązuje do maja 2013 roku.
Czołowe rynki eksportowe Dacii w 2011 roku
państwo |
sprzedaż |
Francja |
94.278 |
Niemcy |
43.452 |
Włochy |
26.838 |
Turcja |
21.339 |
Algieria |
19.242 |
Hiszpania |
15.641 |
Belgia |
14.700 |
Polska |
7.382 |
Szwajcaria |
6.051 |
Austria |
5.697 |
Maroko (w tym z produkcji w zakładach w Tangerze) |
22.356 |
KG
Najnowsze komentarze