Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Redakcja
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości

Dacia za ponad sto tysięcy, Renault za ćwierć miliona. Czy świat zwariował?

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2023-02-02
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 5 minut
4.8k 251
A A
26

Warto przeczytać!

Nowy Fiat 600 przechodzi testy. Kolejny model z Tychów

Kupił dom na licytacji, w środku znalazł zamurowanego Citroëna. Nieruchomość kryje też inne tajemnice

Już za miesiąc Autonostalgia. Kiedy odbędą się te ciekawe targi w Warszawie?

Dacia Bigster zostanie zaprezentowana w 2025 r. Jest oficjalne potwierdzenie daty

Najdroższa Dacia dawno już przebiła barierę stu tysięcy złotych, najdroższy model Renault bez trudu skonfigurujemy tak, aby kosztował ponad ćwierć miliona. Co się dzieje z cenami samochodów?

Jeszcze nie tak dawno za przyzwoicie wyposażone auto klasy średniej płaciliśmy niecałe sto tysięcy.

Duster za stówę

Dzisiaj za taką kwotę można mieć „wypasionego” Dustera w wersji SL Extreme. Będzie miał wszystko co trzeba, aby wygodnie i komfortowo jeździć. Lista wyposażenia jest, jak na Dacię imponująca, bo można mieć i automatyczną skrzynię biegów i klimatyzację automatyczną, jest system kamer a nawet bezkluczykowy dostęp. Znacznie więcej, niż kiedyś. Z drugiej strony dawniej taki samochód w wersji Laureate z manualną klimą, radiem i centralnym zamkiem oraz wolnossącym silnikiem 1.6 kosztował mniej niż 60 tysięcy.

Ale kupujemy, bo nie mamy wyjścia. To jedna z tańszych propozycji na rynku.

Renault za ćwierć miliona+

W Renault ceny też poszły do góry, podobnie jak u innych producentów. Najdroższy Trafic, gdy go odpowiednio skonfigurować, ma cenę przekraczającą ćwierć miliona złotych. A jak było kiedyś? Osiem lat temu Renault Clio Grandtour 1.2 16V 75 zaczynało się w cenniku od 44.950 zł. Dzisiaj zwykłe Clio to wydatek co najmniej 71.900 zł. Wybierając RS Line przekraczamy łatwo „stówę”.

Za niewielki, miejski samochód, który może zniknąć z oferty.

Wysoka cena za bezpieczeństwo

Płacimy wysoką cenę – nie tylko za bezpieczeństwo, którego obowiązkowa lista jest coraz dłuższa, ale też za inflację, za rosnące koszty pracy, logistyki, sprzedaży, materiałów. Płacimy za gwiazdki w testach EuroNCAP, które zresztą ostatnio premiują już głównie elektronikę, bo w konstrukcji aut nie da się zbyt wiele poprawić bez ponoszenia potężnych kosztów.

A bezpieczeństwo najlepiej podnosić edukacją, bo nawet najbezpieczniejszy samochód świata może okazać się śmiertelną pułapką, gdy różnica prędkości będzie zbyt duża…

Zabrali nam segment A, zabiorą i B.

Czy można coś zrobić z tym trendem rosnących cen? Producenci sami przyznają, że najchętniej przeszliby do segmentu aut kompaktowych. Najpierw usunęli z ofert auta najmniejsze, tłumacząc, że jest niewielka różnica w cenie pomiędzy segmentem A oraz B. Potem w tajemniczy sposób pojawiły się crossovery, które są często wyższymi wersjami tego co na rynku już było. Kilka – kilkanaście centymetrów w górę kosztuje krocie. Najtańszy Captur jest droższy od Clio o 15 tysięcy zł! Zniknęły sedany, pojawiły się SUVy coupe. Teraz zapowiadają całkiem otwarcie, iż zamierzają rozwijać ofertę w segmencie kompaktowym, bo tam więcej zarabiają. Jeszcze więcej!

Dacia ignoruje EuroNCAP, by być tańsza

Dacia stara się zachować zdrowy rozsądek i w pełni ignoruje pomysły EuroNCAP, nie przejmując się elektroniką dającą gwiazdki. Ale za podwyższoną wersję Sandero o nazwie Stepway chętnie zgarnia te siedem tysięcy więcej. W ten sposób Sandero Stepway kosztuje prawie tyle co Duster, za to zysk producenta rośnie.

Nie widać kresu szaleństwa, bo nadchodzi Euro 7

I co najgorsze na razie nie widać kresu tego szaleństwa cenowego. Nowe podwyżki przyjdą wraz z normą Euro 7. Kilka tysięcy na najtańszym samochodzie to minimum, zapowiadają nieoficjalnie importerzy i dodają, że to ostrożne szacunki, związane z wprowadzaniem hybryd, w których silnik elektryczny wspiera klasyczny napęd spalinowy oraz stosowaniem bardziej efektywnych katalizatorów.

A będzie jeszcze gorzej

Euro 7 to „małe miki” przy tym, co się będzie z elektrykami. Kiedy zakażą nam spalinowych, to cena samochodu elektrycznego będzie nadal bardzo wysoka. Kogo stać, ten się cieszy. Ale … nas nie stać! W Polsce średnia wieku samochodu to 15 lat i więcej. 15-letni elektryk będzie jeździł, ale pojemność baterii wyniesie w skrajnym wypadku tak gdzieś w okolicach 30%. Chyba, że pan Henio w garażu zregeneruje je za flaszkę i parę złotych. Wtedy powiedzmy 40% i ryzyko pożaru?

Zakazy, nakazy a zachęt brak

Ale czy my przez przypadek już nie przesadzamy jako społeczeństwo z tym bezpieczeństwem? Naprawdę chcemy aby ta cała elektronika zastąpiła zdrowy rozsądek? Przecież to nie zadziała.

Warto też zwrócić uwagę, że nowe samochody to niewielka część rynku – po drogach jeździ cała masa używek, często w fatalnym stanie technicznym, z wyciętymi filtrami, z chipami,  podnoszącymi moc i emisję. One trują i truć będą.

Tutaj, oprócz stref czystego transportu, które promują raczej dzielenie społeczeństwa na lepszych i gorszych, nic się nie dzieje. A już całkowicie rządy pomijają kwestie zasobności społeczeństwa, tego by obniżyć podatki na pracę i promować lepsze zarobki. Tylko zakazy i nakazy.

Edukować trudniej, rozwijać gospodarkę i zasobność społeczeństwa jeszcze trudniej. Ale to właśnie tędy wiedzie droga do lepszego, czystszego powietrza. Nie poprzez tworzenie barier, które są nie do przejścia dla osób o mniejszej zamożności. Samochód nie może być luksusem. Polska pamięta już takie dwa okresy – najpierw sanacyjny, gdzie nawet motocykl był sensacją a potem komunę, gdy auto było na kartki.

Chcemy powrotu do tego stanu?

 


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

4.2 21 głosy
Ocena artykułu
Tagi: DaciaRenault
Udostepnij1718Tweet1074Udostepnij301
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości a Citroen, Peugeot i Renault od zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

26 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
26
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.