Coraz więcej kobiet zatrudnianych jest na rynkach wschodzących, co zwiększa szanse na osiągnięcie parytetu w kluczowych dla Aliansu regionach, w krajach takich jak Rosja i Brazylia. Renault pozostaje wzorem dla branży, jeśli chodzi o zatrudnienie kobiet na najwyższych stanowiskach kierowniczych, a niedawno stało się punktem odniesienia w tym zakresie również we Francji.
Udział kobiet wśród osób zatrudnionych na stanowiskach kierowniczych Nissana w Japonii ponad dwukrotnie przekracza krajową średnią dla japońskich producentów.
Kadra zarządzająca Renault i Nissana staje się coraz bardziej zróżnicowana, odzwierciedlając globalny zasięg obu marek.
Alians Renault-Nissan osiąga kolejne sukcesy w zakresie wyrównywania szans pomiędzy płciami. W ostatnich latach organizacja ta zwiększyła zatrudnienie i promocję kobiet na kluczowych rynkach wzrostu.
Wśród krajów, w których osiągnięto największe postępy w zakresie zatrudniania i promocji kobiet na stanowiska kierownicze, znajdują się Rosja i Brazylia. W Rosji, będącej drugim z kolei największym rynkiem zbytu Renault, kobiety reprezentują 19% ogółu pracowników oraz 25% menedżerów. W 2013 r. 40% osób przyjętych do pracy przez Renault w Rosji stanowiły kobiety, o 5% więcej niż w roku poprzednim.
Na rynku rosyjskim kobiety stanowią 17% ogółu pracowników oraz 27,7% menedżerów Nissana, co stanowi jeden z najwyższych wyników w ramach całego przedsiębiorstwa.
Innym kluczowym rynkiem wzrostu jest Brazylia, gdzie szybkie zatrudnianie pomogło zwiększyć liczbę kobiet na stanowiskach kierowniczych firmy. Nissan niemal potroił liczbę kobiet na szczeblu kierowniczym w tym kraju w przeciągu zaledwie jednego roku. Obecnie kobiety stanowią tam niemal 20% wszystkich menedżerów. Częściowo dzięki sukcesowi odniesionemu w Brazylii liczba kobiet na stanowiskach kierowniczych wzrosła o 70% w ciągu ostatnich pięciu lat działalności Nissana na terenie obu Ameryk.
Z uwagi na szybkie tempo wzrostu i zapotrzebowanie na nowe talenty, rynki wschodzące stanowią wyjątkową okazję do globalnego wyrównania szans pomiędzy kobietami i mężczyznami – powiedział prezes i dyrektor generalny Renault-Nissan, Carlos Ghosn. – Nie zapominajmy jednak, że osiągnięcie równości pomiędzy płciami jest naszym celem na całym świecie, w tym na naszych rynkach rodzimych.
Renault pozostaje światowym liderem, jeśli chodzi o liczbę kobiet wśród przedstawicieli wyższej kadry zarządzającej. Wśród dziesięciu członków Komitetu Wykonawczego Grupy są dwie kobiety. Podobny jest udział kobiet na wszystkich szczeblach przedsiębiorstwa. Stanowią one 17,4% wszystkich pracowników Renault, 17% kadry zarządzającej oraz zajmują 16% ze 150 kluczowych stanowisk kierowniczych.
We Francji Renault może pochwalić się jednym z najwyższych wskaźników zatrudnienia kobiet na kluczowych stanowiskach wśród spółek indeksu CAC40.
W Japonii kobiety stanowią 6,8% zatrudnionych na szczeblu kierowniczym w Nissanie, ponad dwa razy więcej niż krajowa średnia japońskich producentów. Celem Nissana jest osiągnięcie obecności 10% kobiet na stanowiskach menedżerskich w Japonii do 2017 r.
Różnorodność wśród kadry kierowniczej
Oprócz parytetu płci Renault i Nissan – które prowadzą sprzedaż w każdym segmencie samochodów pasażerskich na niemal 200 światowych rynkach – podejmują również temat zróżnicowania narodowościowego na szczeblu menedżerskim.
W miarę jak Renault zwiększa swój zasięg geograficzny, jego kadra kierownicza staje się coraz bardziej wielokulturowa. Wśród 150 osób zatrudnionych na kluczowych stanowiskach kierowniczych znajdują się dyrektorzy 20 narodowości, w tym pochodzący z Francji, Hiszpanii, Japonii, Brazylii, Rosji i Niemiec. W 2012 r. po raz pierwszy w historii ponad połowa sprzedaży Renault została wygenerowana poza Europą.
Nissan utrzymuje się na pozycji lidera w branży, jeśli chodzi o różnorodność na najwyższym szczeblu przedsiębiorstwa. 48 spośród 100 najważniejszych stanowisk zajmowanych jest przez pracowników z 17 krajów. Ponad 85% całej sprzedaży Nissana generowane jest już poza Japonią. Co roku Renault i Nissan informują o swoich postępach w ramach wyrównywania szans płci przed Women’s Forum for the Economy and Society (forum kobiet na rzecz gospodarki i społeczeństwa), międzynarodowym sympozjum zachęcającym kobiety do pokonywania historycznych barier i korzystania z możliwości, jakie oferuje gospodarka. W tym roku konferencja ta odbywa się w dniach 16–18 października w Deauville, we Francji.
Celem tego dorocznego zgromadzenia, które Alians wspiera od 2006 r., jest również wyrównywanie szans kobiet w branżowych środowiskach akademickich, politycznych i społecznych.
Alians Renault-Nissan, głównego partnera Forum Kobiet w Deauville, reprezentują trzy mówczynie:
– 16. października: Mouna Sepehri, wiceprezes Biura Dyrektora Generalnego Renault oraz członek zarządu Aliansu Renault-Nissan, wygłosiła na sesji plenarnej wykład zatytułowany Gdzie dziś kończy się współpraca, a zaczyna rywalizacja?
– 16 października: Alians Renault-Nissan zorganizował sesję pt. Innowacja u podstaw piramidy, prowadzoną przez Claire Martin, wiceprezes ds. odpowiedzialności społecznej przedsiębiorstwa w Renault oraz dyrektor zarządzającą Fundacji Renault.
– 17. października: Marie-Françoise Damesin, wiceprezes Renault ds. zasobów ludzkich, wygłosi wykład zatytułowany Jak przyciągnąć kobiety do branż zdominowanych przez mężczyzn.
Informacje o Aliansie Renault-Nissan
Alians Renault-Nissan to strategiczne partnerstwo między Renault (z siedzibą w Boulogne-Billancourt we Francji) a Nissanem (z siedzibą w Jokohamie w Japonii). Oba koncerny odpowiadają łącznie za 10% całkowitej światowej sprzedaży samochodów. Od 1999 r. Renault i Nissan są partnerami strategicznymi, a w 2012 r. koncerny te sprzedały 8,1 miliona samochodów w niemal 200 krajach. Alians Renault-Nissan prowadzi strategiczną współpracę z wieloma producentami samochodów, w tym z niemieckim Daimlerem i chińskim Dongfengiem, a także z regionalnymi producentami, takimi jak indyjski Ashok Leyland.
Dalsze postępy Aliansu Renault-Nissan w kierunku wyrównywania szans kobiet
źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze