Citroën – sprawdź ofertę
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS Automobiles
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Stellantis
    • Różne
  • Testy samochodów
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia motoryzacji
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Kontakt
    • Redakcja
    • REKLAMA
    • Partnerzy
    • Dla organizatorów zlotów
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Główna Wiadomości

Dealerzy kontra przepisy DORA. Nie chcą obciążeń jak dla wielkich firm

Tomasz Nowicki autor Tomasz Nowicki
2025-09-26
w Wiadomości, Dacia
Czas czytania 3 minut
76
A A
0
Dacia salon Swindon 009 Wiadomości

25 września 2025 r. Związek Dealerów Samochodów (ZDS) poinformował o interwencji w sprawie unijnych regulacji dotyczących cyfrowej odporności operacyjnej sektora finansowego (tzw. Rozporządzenie DORA). Zdaniem organizacji nowe przepisy, choć tworzone z myślą o instytucjach finansowych, uderzają rykoszetem w dealerów samochodowych w Polsce i nakładają na nich nadmierne obowiązki administracyjne. To z kolei przekłada się na większe koszty dla klientów.

DORA (Digital Operational Resilience Act) to rozporządzenie mające zwiększyć odporność instytucji finansowych na cyberzagrożenia. Obejmuje ono m.in. banki, firmy inwestycyjne czy pośredników ubezpieczeniowych. I właśnie ten ostatni punkt powoduje poważne kłopoty w branży dealerskiej.
Dealerzy samochodowi, oprócz sprzedaży aut, często pośredniczą także w sprzedaży ubezpieczeń komunikacyjnych. To dodatkowa usługa, która w ich strukturze obrotów ma marginalne znaczenie – według danych ZDS udział pośrednictwa ubezpieczeniowego wynosi średnio zaledwie 0,5%.

Peugeot 408 – reklama

Jednak unijne przepisy klasyfikują wiele polskich dealerstw jako duże przedsiębiorstwa (ze względu na wysokie obroty z podstawowej działalności – sprzedaży samochodów), a to oznacza konieczność pełnego wdrożenia kosztownych procedur DORA.

Warto przeczytać!

DCIM100GOPROG0050391.

Weto prezydenta byłoby ciosem w polską motoryzację

2025-11-08
fiat punto 3 Wiadomości

Jak MM Cars rozbił mi Fiata Punto na myjni czyli sposób by przegnać stałego klienta

2025-11-02

Dokąd prowadzi polityka Unii Europejskiej? Dacia płaci karę za zbyt tanie samochody!

2025-11-02

Dealer to nie sprzedawca kiełbasy. Dlaczego model agencyjny upadł?

2025-10-24

Koszty oderwane od realiów

Na dealerów spadają obowiązki takie jak:

  • szczegółowe zarządzanie ryzykiem ICT,
  • raportowanie incydentów w krótkim terminie,
  • regularne i zaawansowane testy penetracyjne.

„To narzędzia adekwatne dla banków czy dużych towarzystw ubezpieczeniowych, ale zupełnie nieprzystające do skali ryzyka w działalności dealerskiej” – podkreśla ZDS.

Głos branży

Paweł Tuzinek, prezes Związku Dealerów Samochodów, nie kryje obaw: „Traktowanie dealerów samochodowych jako dużych przedsiębiorców w kontekście Rozporządzenia DORA, podczas gdy pośrednictwo ubezpieczeniowe stanowi u nas jedynie działalność marginalną, nakłada na nas nieproporcjonalne obciążenia. Wdrożenie takich systemów wymagałoby znacznych inwestycji, które są całkowicie nieuzasadnione wobec bardzo małego udziału tego segmentu w naszych obrotach.”

Apel o zdrowy rozsądek

ZDS wystosował pismo do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców Agnieszki Majewskiej z apelem o interwencję. Organizacja domaga się, by dealerzy zostali wyłączeni z obowiązku stosowania DORA w zakresie działalności, która ma charakter pomocniczy i nie stanowi głównego źródła ich przychodów.

„Nie jesteśmy przeciwni regulacjom zwiększającym bezpieczeństwo cyfrowe, ale powinny one być proporcjonalne do ryzyka. W obecnym kształcie DORA oznacza dla naszej branży koszty i biurokrację, które nie mają realnego przełożenia na bezpieczeństwo klientów” – podsumowuje ZDS.

Co dalej?

Branża ma nadzieję, że unijne przepisy zostaną dostosowane w taki sposób, aby chronić rynek finansowy przed cyberzagrożeniami, nie obciążając przy tym niepotrzebnie przedsiębiorstw, które z sektorem finansowym mają jedynie marginalny związek.


google news Wiadomości
google preferowane Wiadomości

Francuskie samochody

Olej do silnika 1.2 PureTech

Akcja Lucim

Citroën

Peugeot

Stellantis

Renault

Dacia

Alpine

Używany samochód od pierwszego właściciela?
Sprawdź najnowsze ogłoszenia

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

0 0 głosy
Ocena artykułu
Tagi: przepisydealerzy
Udostepnij27Tweet17Udostepnij5
Tomasz Nowicki

Tomasz Nowicki

Motoryzacją interesuje się od wczesnej młodości - gdy zacząłem chodzić fascynowały mnie koła samochodów. Citroën, Peugeot i Renault zawsze!

Subskrybuj
Powiadom o
guest
guest
0 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze

Popularne teraz

  • hdi 2 scaled Wiadomości

    2.0 HDi – prawdopodobnie najlepszy silnik świata wciąż godny uwagi

    15116 udostępnienia
    Udostepnij 6046 Tweet 3779
  • Silnik PureTech 1.2 – różnice między wersjami 6.2 a 6.3. Co zmieniło się w nowszej generacji?

    2356 udostępnienia
    Udostepnij 942 Tweet 589
  • Polski promocyjny cennik nowych samochodów Dacia – listopad 2025.

    6437 udostępnienia
    Udostepnij 2575 Tweet 1609
  • Nowa Dacia C-Neo: kompakt, który może wstrząsnąć segmentem C za bardzo niską cenę

    4439 udostępnienia
    Udostepnij 1776 Tweet 1110

Testy samochodów

renault espace v 2016 2 100 Wiadomości
Testy

Test: używany Renault Espace 1.6 TCe EDC 200 KM – komfort dla rodziny i dynamika. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2021-05-18
1008 44 Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 807 2.2 HDi 170 KM – oszczędny duży samochód dla sporej rodziny.Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Krzysztof Gregorczyk
2009-01-11
ds7 10 scaled Wiadomości
Testy

Test: nowy luksusowy DS 7 1.5 BlueHDi 130 KM 2025 Edition France – mistrz oszczędności

autor Tomasz Nowicki
2025-05-25
citroen c5 aircross 100 Wiadomości
Citroen - testy i opinie

Test: Citroen C5 Aircross 1.2 PureTech 130 KM Shine: pierwsze wrażenia naszego Czytelnika, który go kupił. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2019-03-11
peugeot 508 SW 31 scaled Wiadomości
Testy

Test: Peugeot 508 SW 1.6 PureTech 180 KM EAT 8 – pomysł na rodzinne kombi klasy premium. Opinie, wady, zalety, plusy, minusy, spalanie.

autor Tomasz Nowicki
2019-09-07

Najnowsze komentarze

  • Vvvv - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Arczi_NH - Ile samochodów wyprodukowała Dacia w październiku 2025 roku w Rumunii?
  • Gundaz - Kupuj Citroëna C15 póki jest jeszcze dostępny na rynku wtórnym!
  • Inny Anonimowy - RAM Rampage: amerykański duch, brazylijska energia, europejski debiut
  • Robert - Używana Dacia Lodgy – niezbyt urodziwa, szalenie praktyczna i tania
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia
  • Inny Anonimowy - Zmiany personalne w Stellantis mogą oznaczać początek końca marki Lancia

Zobacz też

Renault Espace karawan z roku 1993 na sprzedaż w Polsce. Zaskakujący element na zdjęciach!

Fiat Grande Panda otrzymał to jako pierwszy. Wkrótce także w innych samochodach Stellantis

Dacia przekroczyła poziom 300 tys. sprzedanych samochodów w jednym roku

  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2024 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
    • Renault
    • Citroen
    • Peugeot
    • Różne
    • Opel
    • DS Automobiles
    • Stellantis
    • Dacia
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Stellantis – testy i opinie
  • Historia
    • Nieznane, niszowe, zapomniane
    • Artykuły o historii i motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
  • Wyprawy
    • Australia
    • Brazylia
    • Europa
    • Indie
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Rumunia Dacią Duster
    • Turcja
  • Używane
  • Przegląd Prasy
wpDiscuz
0
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz