Przy tak opóźnionych reakcjach wystarczy sekunda, aby doszło do tragicznego wypadku. Nawet w sprzyjających warunkach pogodowych i przy przeciętnej prędkości – ostrzega Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Jazdy Renault. Badania wykazały, że przy 95 decybelach (co jest natężeniem odpowiadającym hałasowi na platformie wiertniczej) reakcje dotyczące podejmowania decyzji są wyraźnie osłabione i nawet o 20% wolniejsze od tego jak reagujemy przy poziomie 53 decybeli, co można porównać do zwykłego szumu biurowego. To zła wiadomość dla kierowców kochających głośne rytmy – mówią trenerzy Szkoły Jazdy Renault – Badania dowodzą, że głośna muzyka nie tylko przeszkadza innym, ale może też być dla nich realnym zagrożeniem. Dla przykładu, sprzęt muzyczny montowany w niektórych samochodach posiada natężenie decybeli zbliżone do hałasu startującego samolotu.
Zdaniem ekspertów, problem polega nie tylko na poziomie decybeli – im bardziej agresywne rytmy, na tym większe ryzyko narażeni są kierowcy. Należy bardzo starannie wybierać muzykę podczas jazdy. Udowodniono, że bardzo szybkie rytmy mogą zwiększać ryzyko wypadku nawet dwukrotnie, a kierowcy słuchający takiej muzyki częściej przejeżdżają na czerwonym świetle, nie reagując odpowiednio wcześnie na nakaz zatrzymania.
Przy okazji badania opracowana została także lista utworów, których kierowcy powinni unikać podczas prowadzenia samochodu. A jeśli ktoś nie może wyobrazić sobie jazdy bez muzyki, eksperci polecają na przykład stonowaną Norę Jones czy – szczególnie młodszym odbiorcom – zespół Sugarbabes. Oczywiście wszystko z umiarkowaną mocą.
* badanie RAC Foundation
Szkoła Jazdy Renault to pierwsza markowa szkoła doskonalenia techniki jazdy Renault na świecie. Szkoła działa na terenie lotniska Warszawa-Babice. W ofercie szkoły znajdują się kursy dla klientów indywidualnych i flotowych, program dla kierowców samochodów dostawczych, defensive driving, czyli ćwiczenie techniki jazdy po mieście, kompletne audyty flot samochodowych, wykłady z psychologii i bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz szkolenia z zakresu pierwszej pomocy. Szkoła dysponuje 50 000 m2 powierzchni do ćwiczeń, w tym płytą poślizgową o długości 120 m oraz kręgiem poślizgowym o średnicy 60 m, a także płytami betonowymi do jazdy na trolejach i torem do jazdy terenowej.
Szczegóły: www.szkolajazdyrenault.com.pl
Źródło: Renault Polska
Najnowsze komentarze