Nowy, niezależny test i standard emisji spalin, wprowadzony niedawno, pozwala dokładnie zbadać, które samochody emitują najmniej tlenków azotu. Wyniki okazały się zaskakujące! Sami kierowcy są zdezorientowani i z ostrożności kupują mniej samochodów z dieslem a więcej benzynowych. Stało się tak po ujawnieniu skandalu dieselgate – Volkswagen i jego spółki Audi, Porsche, Seat i Skoda wyprodukowały kilkanaście milionów aut, które w ogóle nie powinny trafić na nasze drogi.
W celu łatwiejszego rozpoznawania jak dużo dany samochód emituje tlenków azotu, wprowadzono indeks powietrza – międzynarodowy, niezależny i ustandaryzowany system oceny, który dokładnie pokazuje, ile zanieczyszczeń wytwarza samochód, gdy jest używany w miastach. Określa się go kodem literowym A-E a sam indeks nazywa się AIR.
Międzynarodowy indeks AIR
A – 0-80 mg / km NOx
B – 80-168 mg / km NOx
C – 168-270 mg / km NOx
D – 270-600 mg / km NOx
E – 600 – Powyżej mg / km NOx
80 mg / km NOx jest prawnym limitem dla pojazdów z silnikiem diesla, natomiast 60 mg / km NOx dla samochodów benzynowych.
Są już dostępne pierwsze wyniki testów. I mogą być bardzo zaskakujące:
Samochody zbadane metodą AIR:
Rocznik |
Marka i model |
Indeks |
2018 |
Land Rover Discovery 3.0 TD6 (diesel) |
A |
2017 |
Nissan Qashqai 1.2 DiG-T (benzyna) |
B |
2015 |
Mini Cooper SD (diesel) |
C |
2018 |
Dacia Duster 1.5 dCi (diesel) |
D |
2017 |
Ford Focus 1.5 TDCi (diesel) |
D |
2017 |
Renault Clio 1.5 dCi (diesel) |
E |
Do czasu niedawnego wdrożenia indeksu AIR, debata dotycząca jakości powietrza była pozbawiona obiektywnej, niezależnej i publicznie dostępnej oceny rzeczywistej emisji NOx pojazdów podczas jazdy w środowisku miejskim – twierdzą twórcy systemu.
Najnowsze komentarze