Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
  • REKLAMA
  • Wiadomości
    • Alpine
    • Citroen
    • Dacia
    • DS
    • Nissan
    • Opel
    • Peugeot
    • PSA
    • Renault
    • Różne
  • Testy
    • Alpine – testy i opinie
    • Citroen – testy i opinie
    • DS – testy i opinie
    • Dacia – testy i opinie
    • Peugeot – testy i opinie
    • Renault – testy i opinie
    • Opel – testy i opinie
  • Przeglądy Prasy
  • Historia
    • Artykuły o historii motoryzacji
    • Historia Citroena
    • Historia Peugeot
    • Historia Renault
  • Wyprawy
    • Australia
    • Europa
    • Krym
    • Nowa Zelandia
    • Turcja
  • Katalog
    • Alpine
      • Alpine A110
    • Citroen
      • Citroen C1
      • Citroen C2
      • Citroen C3
      • Citroen C3 Aircross
      • Citroen C3 Picasso
      • Citroen C4
      • Citroen C4 Picasso
      • Citroen C4 Cactus
      • Citroen C5
      • Citroen C5 Aircross
      • Citroen C6
      • Citroen C-Elysee
      • Citroen Berlingo
    • Dacia
      • Dacia Dokker
      • Dacia Duster
      • Dacia Lodgy
      • Dacia Logan
      • Dacia Sandero
    • DS Automobiles
      • DS3
      • DS3 Crossback
      • DS4
      • DS5
      • DS7 Crossback
    • Peugeot
      • Peugeot 108
      • Peugeot 208
      • Peugeot 2008
      • Peugeot 301
      • Peugeot 308
      • Peugeot 3008
      • Peugeot 508
      • Peugeot 5008
      • Peugeot Expert
      • Peugeot Partner
      • Peugeot Traveller
    • Renault
      • Renault Clio
      • Renault Captur
      • Renault Espace
      • Renault Fluence
      • Renault Kadjar
      • Renault Kangoo
      • Renault Koleos
      • Renault Megane
      • Renault Talisman
      • Renault Scenic
      • Renault Trafic
      • Renault Twingo
      • Renault Twizy
      • Renault Zoe
  • Kontakt
    • Partnerzy
Francuskie.pl - Dziennik Motoryzacyjny
Brak wyników
temu
Główna Wiadomości

Co mniej pali, diesel czy benzyna? Praktyczny test: używany Peugeot 508 I 2.0 HDi kontra Renault Laguna III 2.0 1V

Maciej Mokwiński autor Maciej Mokwiński
2023-01-18
w Wiadomości, Różne
Czas czytania 4 minut
7k 142
A A
71

Warto przeczytać!

Odszedł Wojciech Korwin-Piotrowski. Wspomnienie o podróżniku i jego Citroënie 2CV

Kup klasyka i jeździj nim cały rok, i latem i zimą! Wywiad z Michałem Kumiegą

Retromobile 2023 – relacja własna. Kampery – indywidualna zabudowa nie jest niczym nowym!

Nowy Peugeot 3008 III to SUV Coupe. Sensacyjne doniesienia na temat nowych silników!

Jaki samochód pali mniej? Diesel czy benzyna? Tym razem porównaliśmy dwa popularne używane auta klasy średniej: Peugeot 508 ze znakomitym 2.0 HDi oraz Renault Laguna 2.0 16V.

Długie lata relacja cen oleju napędowego do benzyny pozwalała notować spore oszczędności już na samej cenie litra paliwa – co w połączeniu ze wstrzemięźliwością diesli dawało fenomenalne efekty finansowe. W kolejnych latach nastąpił szok wśród kierowców – ceny zrównały się, różnice były już tylko symboliczne. Jednak nadal rachunek ekonomiczny był na korzyść silników diesla. Jak wobec tego sytuacja wygląda obecnie?

Od kilku miesięcy to olej napędowy stał się wyraźnie droższym paliwem, droższym  przeszło o złotówkę i trzydzieści groszy. Taki stan rzeczy oczywiście dotyka całej gospodarki, skupmy się jednak na domowym budżecie użytkownika auta osobowego. Dobrą okazją do sprawdzenia czy silnik diesla ma jeszcze ekonomiczny sens była weekendowa wyprawa z Łodzi do Karpacza. W trasę liczącą niewiele ponad 330 kilometrów z jednakowym obciążeniem trzech osób ruszył Peugeot 508 pierwszej generacji 2.0 BlueHDI o mocy 150 KM i Renault Laguna III napędzana benzynowym silnikiem 2.0 16V o wystarczającej mocy 140 KM. Kilka miesięcy temu rachunek ekonomiczny takiej podróży byłby niezwykle prosty, oszczędny diesel z pewnością wygrałby w cuglach takie zestawienie.

Na wyjeździe z Łodzi obydwa samochody zostały zatankowane do pełna zwykłym, najtańszym paliwem. Trasa z  Łodzi aż za Wrocław wiedzie trasami szybkiego ruchu, co pozwoliło narzucić początkowe tempo podróżne 120 km/h. Zarówno 508 jak i Laguna wyposażone są w manualne sześciostopniowe przekładnie, jednak to w Peugeocie w kabinie było subiektywnie ciszej w czasie podróży. W trasie potężna różnica w wartości dostępnego momentu obrotowego nie była odczuwalna, ukazała się dopiero u podnóża Karkonoszy, gdzie częste i wymagające podjazdy zmuszały kierowcę Laguny do nieustannych redukcji i korzystania z wysokich obrotów silnika – co musiało znaleźć odzwierciedlenie w finalnym spalaniu.

Na miejscu obydwa samochody pokonały 150 kilometrów w typowo górskiej scenerii, po czym wróciły analogicznym tempem do Łodzi. Pod dystrybutorem osiągnięte wyniki nie były zaskakujące. Nowoczesny diesel zadowolił się w średnim rozrachunku 5.2 litrami oleju napędowego na sto kilometrów, natomiast prosty wolnossący benzynowy silnik Laguny osiągnął wynik 8 litrów. Koszt pokonania stu kilometrów dla 508 z silnikiem diesla wyniósł około 40 złotych, zaś Laguna z benzynowym silnikiem wymagała wydania już 50 złotych, co nadal daje przewagę jednostce wysokoprężnej.

Samochód
Peugeot 508 2.0 Hdi
Renault Laguna 2.0 16V
Spalanie
5,2 l/100
8,0l/100

Obliczenie opłacalności najlepiej przeprowadzić we własnym zakresie, uwzględniając warunki użytkowania, roczny przebieg i pozostałe koszty – w tym obsługi serwisowej. Często może się okazać, że nowoczesny diesel nie będzie wciąż droższy w utrzymaniu także od równie skomplikowanego silnika benzynowego wyposażonego w turbosprężarkę i inne kosztowne elementy osprzętu.

 


Francuskie samochody

Zapisz się na nasz newsletter teraz!


trzy razy w tygodniu, wprost do Twojej skrzynki

Galeria

3.1 20 głosy
Ocena artykułu
Tagi: 508LagunaPeugeotRenaultużywane
Udostepnij2438Tweet1524Udostepnij427
Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński

Maciej Mokwiński. Od dziecka fan motoryzacji, w szczególności francuskich samochodów i starych motocykli. Obecnie szczęśliwy posiadacz Peugeota 508 SW i 32-letniej CZK, od dekady związany z dziennikarstwem motoryzacyjnym.

Subskrybuj
Powiadom o
guest

guest

71 komentarzy
najstarszy
najnowszy oceniany
Komentarze inline
Zobacz wszystkie komentarze
  • Reklama
  • Redakcja
  • Kontakt
  • Współpraca
  • Organizujesz zlot?

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Brak wyników
temu
  • Reklama
  • Wiadomości
  • Testy
  • Historia
  • Wyprawy
  • Przegląd Prasy

Francuskie samochody
Francuskie.pl.pl - Dziennik Motoryzacyjny. Piszemy o markach Alpine | Citroen | Dacia | DS Automobiles | Fiat | Jeep | Nissan | Opel | Peugeot | PSA | Renault | Stellantis. Copyright © 2004 - 2023 Francuskie.pl. wydawca LiveLink sp.z o.o. Wszelkie prawa zastrzeżone. Kopiowanie części lub całości bez zgody wydawcy zabronione.
Kontakt w sprawie reklamy: [email protected]
Kontakt z redakcją: [email protected]

Witam ponownie!

Zaloguj się

Zapomniane hasło?

Odzyskaj hasło

Wpisz nazwę użytkownika lub adres by uzyskać hasło

Zaloguj się
wpDiscuz
71
0
Skomentuj, podziel się swoją opiniąx
()
x
| Odpowiedz
Na tej stronie wykorzystujemy ciasteczka. Używając jej, zgadzasz się na to.
Hydropneumatyka Citroëna bez tajemnic. Jedyne takie szkolenie dla mechaników i warsztatów: 24-26 marca 2023. Zgłoś się teraz
Learn more
This is default text for notification bar
Learn more