Jaki samochód pali mniej? Diesel czy benzyna? Tym razem porównaliśmy dwa popularne używane auta klasy średniej: Peugeot 508 ze znakomitym 2.0 HDi oraz Renault Laguna 2.0 16V.
Długie lata relacja cen oleju napędowego do benzyny pozwalała notować spore oszczędności już na samej cenie litra paliwa – co w połączeniu ze wstrzemięźliwością diesli dawało fenomenalne efekty finansowe. W kolejnych latach nastąpił szok wśród kierowców – ceny zrównały się, różnice były już tylko symboliczne. Jednak nadal rachunek ekonomiczny był na korzyść silników diesla. Jak wobec tego sytuacja wygląda obecnie?
Od kilku miesięcy to olej napędowy stał się wyraźnie droższym paliwem, droższym przeszło o złotówkę i trzydzieści groszy. Taki stan rzeczy oczywiście dotyka całej gospodarki, skupmy się jednak na domowym budżecie użytkownika auta osobowego. Dobrą okazją do sprawdzenia czy silnik diesla ma jeszcze ekonomiczny sens była weekendowa wyprawa z Łodzi do Karpacza. W trasę liczącą niewiele ponad 330 kilometrów z jednakowym obciążeniem trzech osób ruszył Peugeot 508 pierwszej generacji 2.0 BlueHDI o mocy 150 KM i Renault Laguna III napędzana benzynowym silnikiem 2.0 16V o wystarczającej mocy 140 KM. Kilka miesięcy temu rachunek ekonomiczny takiej podróży byłby niezwykle prosty, oszczędny diesel z pewnością wygrałby w cuglach takie zestawienie.
Na wyjeździe z Łodzi obydwa samochody zostały zatankowane do pełna zwykłym, najtańszym paliwem. Trasa z Łodzi aż za Wrocław wiedzie trasami szybkiego ruchu, co pozwoliło narzucić początkowe tempo podróżne 120 km/h. Zarówno 508 jak i Laguna wyposażone są w manualne sześciostopniowe przekładnie, jednak to w Peugeocie w kabinie było subiektywnie ciszej w czasie podróży. W trasie potężna różnica w wartości dostępnego momentu obrotowego nie była odczuwalna, ukazała się dopiero u podnóża Karkonoszy, gdzie częste i wymagające podjazdy zmuszały kierowcę Laguny do nieustannych redukcji i korzystania z wysokich obrotów silnika – co musiało znaleźć odzwierciedlenie w finalnym spalaniu.
Na miejscu obydwa samochody pokonały 150 kilometrów w typowo górskiej scenerii, po czym wróciły analogicznym tempem do Łodzi. Pod dystrybutorem osiągnięte wyniki nie były zaskakujące. Nowoczesny diesel zadowolił się w średnim rozrachunku 5.2 litrami oleju napędowego na sto kilometrów, natomiast prosty wolnossący benzynowy silnik Laguny osiągnął wynik 8 litrów. Koszt pokonania stu kilometrów dla 508 z silnikiem diesla wyniósł około 40 złotych, zaś Laguna z benzynowym silnikiem wymagała wydania już 50 złotych, co nadal daje przewagę jednostce wysokoprężnej.
Samochód |
Peugeot 508 2.0 Hdi |
Renault Laguna 2.0 16V |
Spalanie |
5,2 l/100 |
8,0l/100 |
Obliczenie opłacalności najlepiej przeprowadzić we własnym zakresie, uwzględniając warunki użytkowania, roczny przebieg i pozostałe koszty – w tym obsługi serwisowej. Często może się okazać, że nowoczesny diesel nie będzie wciąż droższy w utrzymaniu także od równie skomplikowanego silnika benzynowego wyposażonego w turbosprężarkę i inne kosztowne elementy osprzętu.
Najnowsze komentarze